Styra laddtryck på trycksidan?!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Voncharles
För lite laddtryck

Styra laddtryck på trycksidan?!

Inlägg av Voncharles »

hejsan en kompis har fått en enligt mig konstig idé som vi nu undrar om det skulle kunna funka i praktiken? Istället för en wastegate på turbon o släppa trycket där så låta turbon jobba fullt hela tiden och sen släppa överflödigt laddtryck på ett tryckrör istället? Och detta för att kanske få bättre gasrespons i o med att där är fullt laddtryck hela tiden vid gad?

Vad har ni för tankar och funderingar kring detta? Jag personligen tror inte på denna teori men kompisen är av den envisa sorten hehe :doh:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Styra laddtryck på trycksidan?!

Inlägg av Kadett4wd »

Joooo... jag har en kompis... som har ett utslag på ..... hm.... snoppen...
skämt åsido..

vanlig popoff ventil menar du?
satt std i BMW 2002 turbo 1975
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
CoCoNuT
Lite mer laddtryck

Inlägg av CoCoNuT »

Nej....den iden kan ni släppa!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Så brukar man göra på centrifugalkompressor motorer, har en wastegate på trycksidan istället, då du inte kan reglera varvtalet på kompressorn som du kan göra med wastegaten i en turbo-applikation. Verkar dumt att göra så på en turbomotor, bygga en massa mottryck å värme för att sedan släppa ut laddluften i fria luften.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Jag tror turbon varvar ihjäl sig då den inte får motstånd.

jag har för mig att bmw 2002 turbon löste det med en stor seg turbo.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En dålig ide ...

Wastegate används för att reglera laddtrycket. Egentligen kan man se det som en varvtalsreglering av turbon eftersom det lite förenklat är perifierihastigheten på kompressorhjulet som ger laddtrycket.
Wastegaten hindrar alltså även turbon från att övervarva okontrollerat.

Det som driver tubon är avgaserna. Vid gas-släpp stänger wastegaten eftersom det inte längre tillverkas 'för mycket' avgaser. Att plocka bort wastegaten ger alltså inte så mycket bättre respons när turbon ger under inställt laddtryck, däremot skenar den när den börjar ladda. Att då sänka laddtrycket genom att släppa ut det ur ett tryckrör medför bara att turbon övervarvar med dålig verkningsgrad när den försöker leverera mycket mer luft än motorn förbrukar.

Här är en typisk kompressormap som exempel:
Bild

Anta att motorn före kompisens experimetet laddade 1.2 bar och förbrukade 50 LB/min luft. (amerikanskt mått) 1.2 bar laddtryck är 2.2 i pressure ratio, alltså höjden i bilden. 50 är i sidled. Ringarna visar verkningsgrad. 50 och 2.2 ger över 76% verkningsgrad innanför den innersta ringen. Man ser också att turbon varvar strax under linjen för 78000 rpm.

Vad händer då om man behåller laddtrycket men släpper ut en del av luften. Då går man åt höger på samma höjd. Släpper man ut 30, alltså låter turbon leverera 80 LB/min luft, så har man överskridit turbons maxvarvtal på 102400 rpm och verkningsgraden har sjunkit till kanske 50%. Turbon ska alltså leverera 1.6 gånger mer luft och eftersom verkningsgraden har sjunkit måste man plocka kanske 2.5 gånger mer energi ur avgaserna. Avgasmottrycket kommer att bli MYCKET högre med lägre motoreffekt som följd.

Det förväntade resultatet är alltså mindre effekt och rasad turbo.
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Kökarmicke skrev:Så brukar man göra på centrifugalkompressor motorer, har en wastegate på trycksidan istället, då du inte kan reglera varvtalet på kompressorn som du kan göra med wastegaten i en turbo-applikation. Verkar dumt att göra så på en turbomotor, bygga en massa mottryck å värme för att sedan släppa ut laddluften i fria luften.
Det är en dum lösning även på kompressormotorer. Det är mycket smartare att reglera genom att strypa kompressorns inlopp istället om man vill sänka laddtrycket på högre varv. Gör man så kommer kompressorn att dra mycket mindre effekt och risken för remslir minskar. Det är till och med så att en fast strypbricka (restriktor) före kompressorn kan fungera utmärkt och då slipper man även rörliga delar.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Absolut, beskrev bara hur jag sett att man brukar göra :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek