Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Jag funderar på att lätta min vevaxel den är till en fyrcylindrig motor och väger 25kg, det är en sugmotor med webrar m.m.
Jag tycker att den är rätt tung, tänkte att jag får en lättare motor om jag lättar veven.
Vinner jag nått på att lätta veven? Finns det nackdelar?
Jag tycker att den är rätt tung, tänkte att jag får en lättare motor om jag lättar veven.
Vinner jag nått på att lätta veven? Finns det nackdelar?
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Det är ju roterande massa, så precis som svänghjulslättning ger det en motor som är rappare och ändrar varvtal snabbare.504 skrev:Vinner jag nått på att lätta veven?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
504 skrev:Jag funderar på att lätta min vevaxel den är till en fyrcylindrig motor och väger 25kg, det är en sugmotor med webrar m.m.
Jag tycker att den är rätt tung, tänkte att jag får en lättare motor om jag lättar veven.
Vinner jag nått på att lätta veven? Finns det nackdelar?
det fins fördelar som att den accelererande effekten ökar (effekten ökar speciellt på de lägre växlarna) men du ska börja med att lätta svänghjulet max då det är enklare.
om det är en volvo b23 vi snacklar om så har den redan som det är en för liten balans faktor så du ska inte lätta motvikterna snarare på andra sidan (tappen) ska du lätta sen lättare stakar och kolvar. man kan gå ned till 48mm tappar då får man lättare stakar på köpet också.
man kan hålborra tapparna också men det fins gränser vevaxeln blir svagare och du får tillslut probelm speciellt på högre varv.
ett modärnt exepmel på en lätt vev va mitsubisi EVO wrc rally bilen från 90 talet den va så lågvarvig (restriktor) och de ville få bort tyngd fram på bilen för bättre viktfördelning så de tog bort alla motorvikter så vevaxeln såg ut som en fjäll björk

svåra grejor detta som jag inte fullt ut förstår mig på men en intressant diskution

givetvis så måste man balancera om vevaxeln då man är och modifierar vevaxeln bara så det är sagt

på den här vevaxeln försökte jag förbättra balans faktorn med tyngre motvikter och det vart bättre tror jag?( kändes väldigt mjuk på högre rpm) men den vev jag kör i dag så gick jag ned på tapp istället och fick mycket lättare stakar på köpet också.

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Mina erfarenheter av att svarva i vevaxlar är mycket dålig om det ska bli nå livslängd i dem.
Det kan bli väldigt konstiga svängningar även om balansen är korrekt.
Mvh
Det kan bli väldigt konstiga svängningar även om balansen är korrekt.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
då du svarvar så lättar du ju på "fel sida"? vist menar du att du tar bort motvikter då? har du provat att lätta på andra sidan? det tycker jag fungerar bra men innom rimliga nivåer såklart.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Nej...
Jag pratar om vad som händer då skalet försvinner på ägget.
Nog mycket centrifugalkraft så deformerar den sig.
För en sak kan du aldrig balansera bort hur du än gör.
Förbränningens påverkan dynamiskt av balansfaktorn.
Jag pratar om vad som händer då skalet försvinner på ägget.
Nog mycket centrifugalkraft så deformerar den sig.
För en sak kan du aldrig balansera bort hur du än gör.
Förbränningens påverkan dynamiskt av balansfaktorn.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Jag har svarvat ner flera vevaxlar till yxklingor på motvikterna och jag har mig veterligen inte haft några problem. Naturligtvis kan det ha fått effekter som tar flera tusentals mil att visa sig....så länge har jag inte samlat in erfarenheter på de motorerna. Ofta tävlingsmotorer som går en säsong i stöten.
En B23-vev lättade jag så motvikterna var verkligen vassa som yxklingor. Tog ner M-stakarna nästan 100 gram styck i svarv och slip. Viktade in allt såklart efteråt. Veven hade slagit sig lite av för hård matning på svarven så den fick riktas samt balanseras om. Skelettsvänghjul med liten koppling på det.
Den motorn hade jag i min gatbil sen, en 240 Turbo, och den rappa gasresponsen i den motorn fick Erland att missta bilen för att vara en motorcykel vid nåt tillfälle.
En B23-vev lättade jag så motvikterna var verkligen vassa som yxklingor. Tog ner M-stakarna nästan 100 gram styck i svarv och slip. Viktade in allt såklart efteråt. Veven hade slagit sig lite av för hård matning på svarven så den fick riktas samt balanseras om. Skelettsvänghjul med liten koppling på det.
Den motorn hade jag i min gatbil sen, en 240 Turbo, och den rappa gasresponsen i den motorn fick Erland att missta bilen för att vara en motorcykel vid nåt tillfälle.

//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
jag mins att timos motor ofta lättade motvikterna och sen varvade han hårt enligt de tidnigar jag läst från -70 talet. men om det va 100% rätt vet jag ej
mvh jens

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Det ger en riktigt trevlig gång med yxad vev och lätt svänghjul, Har vart sugen länge nu efter att vi (läs Jonas ) varvade skiten ut motorn på burn rutan vid elmia!
Men vilken rapp gång! Ett jäkla svar på gasen!
Men vilken rapp gång! Ett jäkla svar på gasen!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Yxade vevar på volvo (rödblock) är ju inget nytt somsagt.. Har faktiskt inte hört någon som haft problem som kan härledas just till det.. Har en vev som fått smaka svarv hemma i garaget och den motorn snurrar fortfarande... Visserligen folkrace men ändå 

Senast redigerad av T Landholm den tis dec 23, 2014 7:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy Landholm
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Tror Janne Lundin påtalat bekymret nån gång.
Det var iaf pressgjuten vev (opel) som jag gav mig på.
Det var iaf pressgjuten vev (opel) som jag gav mig på.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Min vevaxel är gjuten och är till Peugeot väger 25kg det är väll tungt...., ska montera andra kolvar (venolia) som är lite lättare tror jag.
Kan tyvärr inte lägga in bilder på detta forum, har inte lärt mig.
56,2mm vevtappar är det
Kan tyvärr inte lägga in bilder på detta forum, har inte lärt mig.
56,2mm vevtappar är det
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Mm.. Vill också minnas att Janne Lundin surrat om just det.Kadett4wd skrev:Tror Janne Lundin påtalat bekymret nån gång.
Det var iaf pressgjuten vev (opel) som jag gav mig på.
Har träffat på några som yxat BMW M20 81mm dieselveven och det gick åt pipsvängen, med vibrationer trots balansering och i något fall gick veven till och med av

MVH// Tobbe P
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?
Jag är intresserad av att veta (gärna pris), ska lägga i en b20 vev i ett m20b25 block 

e34 m20b25 turbo @1bar