volvo 142 b21et update med bilder!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

volvo 142 b21et update med bilder!!!

Inlägg av Bergstrom »

Tjabba tjabba!
har just fått hem en 142 -69 med b21et grp a motor! ombyggd med -73 front, 264 bakljus, tyvärr 74ans parkbänkar, dock håller dom väll emot lite om de springer ut nått träd eller nått...
DOCK är det nått tjall med det mekaniska insprutet så den går jävligt illa. så tänkte passa på och fråga er här om ni har några tips och ideer hur man ska få till det? har inte någon direkt koll på hur det funkar, kan de va lönt å få dit nå eftermarknads sprut? många tankar och funderingar...

Planerna är att få bilen att gå ordentligt, smörja upp bromsar osv. då bilen stått ett tag och besikta. Blir väll kanske nån annan lack och nått litet ljudbygge ifall man känner att det lockar... lite dålig början på tråden men men..

Bild
Bild
Bild
Bild
bilen är hemma nu, ska väll försöka ta tag i å felsöka sprutet vid tillfälle, kör med k-jet så länge så får vi se om de blir nå annat sprut i framtiden... enligt tidigare ägare som vart med och byggt bilen så är det en bra bit över 200 häst :twisted: :twisted:
Bild
inte så haj på de här med turbo, en tanke som slog mig, kan vecket på den här slangen ha nå med å göra att den går illa? den får ju iallefall på tok för lite soppa de är en sak som är säker!

Soo long!
Senast redigerad av Bergstrom den tor jan 08, 2015 10:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av Steve »

K-jet är ett straff :)
Väldigt vanligt att styrtrycksventilen pajar och då ger den obegränsat med bränsle, kanske är nåt sånt fel?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av Jens Gustavsson »

det fins en kilometer lång tråd på motorstyrnings avdelningen men mycket läsning och med manualer man kan lära sig hur de fungerar och hur man mäter och felsöker om K jet.

men jag skulle montera nått modärnare om jag va du.

mvh jens
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av Bergstrom »

Steve skrev:K-jet är ett straff :)
Väldigt vanligt att styrtrycksventilen pajar och då ger den obegränsat med bränsle, kanske är nåt sånt fel?
får väll felsöka när jag får hem bilen, har bara startat upp den och då gick den helt enkelt jävligt illa och går bara upp på runt 3000 varv å smäller och har sig.
Jens Gustavsson skrev:det fins en kilometer lång tråd på motorstyrnings avdelningen men mycket läsning och med manualer man kan lära sig hur de fungerar och hur man mäter och felsöker om K jet.

men jag skulle montera nått modärnare om jag va du.

mvh jens
har suttit och kollat lite hur man ska gå tillväga men svårt å riktigt fatta när man inte har de brevid sig så att säga, men svärfar hade lite koll på det så han ska få ta å hjälpa mig å kolla påt så ska de nog gå å få ordning på, kanske är nå simpelt bara, vem vet?

har en liten tanke på att de blir nått eftermarknads sprut i framtiden, dock har jag själv inte direkt nån koll påt men får man sätta sig in it så löser de nog sig. är fortfarande kvar i de stadiet med förgasare :mrgreen:
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av 242 »

Börja med att grundinställa co-skruven insex om jag
inte minns fel räcker att den står ett halvt varv fel så
får du det fenomen som du beskriver
Kommer inte ihåg vad grundinställningen var
men det borde gå att googla fram :)
Sen kolla så att du inte har nått luft läckage

Mitt tips är att börja med enkla saker så man inte
ställer till det för sig om det är nått skit fel

Kan även hålla med om att k-jet inte är det bästa
som finns men funkar det och man inte är ute efter
Mer än 200hk så funkar det kanon blir dock ganska
Törstig ;)

Körde så på min i säkert 5-6 år sprutet krångla aldrig

Med vänlig hälsning,

Robban Gbg
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av Erland Cox »

Att justera K-jet kräver mer intelligens än att spela TV spel. Det är därför de flesta är rädda för det.
Det är ett rätt enkelt sprut egentligen och väldigt enkelt att ha att göra med bara man läser på hur det fungerar.
Allt står i K-jet tråden.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av Steve »

K-jet kräver ofta även nya spridare m.m. och sen om man vill trimma vidare så är man ganska begränsad...och man har även inte många fina funktioner som finns i eftermarknadssprut
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: volvo 142 b21et

Inlägg av Bergstrom »

242 skrev:Börja med att grundinställa co-skruven insex om jag
inte minns fel räcker att den står ett halvt varv fel så
får du det fenomen som du beskriver
Kommer inte ihåg vad grundinställningen var
men det borde gå att googla fram :)
Sen kolla så att du inte har nått luft läckage

Mitt tips är att börja med enkla saker så man inte
ställer till det för sig om det är nått skit fel

Kan även hålla med om att k-jet inte är det bästa
som finns men funkar det och man inte är ute efter
Mer än 200hk så funkar det kanon blir dock ganska
Törstig ;)

Körde så på min i säkert 5-6 år sprutet krångla aldrig

Med vänlig hälsning,

Robban Gbg
Erland Cox skrev:Att justera K-jet kräver mer intelligens än att spela TV spel. Det är därför de flesta är rädda för det.
Det är ett rätt enkelt sprut egentligen och väldigt enkelt att ha att göra med bara man läser på hur det fungerar.
Allt står i K-jet tråden.

Erland
Steve skrev:K-jet kräver ofta även nya spridare m.m. och sen om man vill trimma vidare så är man ganska begränsad...och man har även inte många fina funktioner som finns i eftermarknadssprut
tack för alla bra svar! ska försöka få svärfar å komma över å kika på det vid tillfälle så kanske vi kan felsöka lite, de här med insprutning är rena grekiskan för mig, så vill inte ge mig på å sätta i nå eftermarknads sprut utan å sätta mig in i hur allt funkar... känns som att det som gäller just nu är att få fart på k-jet sprutet, om man nu inte lyckas få till det med det som sitter på nu, då borde de väll gå å ta ett annat fungerande å bara sätta i? borde väll finnas hur mycke som helst på skrotarna...
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: volvo 142 b21et update med bilder!!!

Inlägg av JohanAllden »

Kul projekt! Är det en äkta grupp a motor?
Grupp A hade väll ca 300hk med k-jet? :)
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: volvo 142 b21et update med bilder!!!

Inlägg av Bergstrom »

JohanAllden skrev:Kul projekt! Är det en äkta grupp a motor?
Grupp A hade väll ca 300hk med k-jet? :)
Motorn är byggd med samma grejer som sitter i grupp a motorn. Japp nått liknande, sa dock en bra bit över 200 för att inte överdriva nått, tanken är att bänka bilen när den går ordentligt! Får väll besikta med 0 laddtryck hehe Bild
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: volvo 142 b21et update med bilder!!!

Inlägg av Bergstrom »

Går trögt här, håller på och byter motor i farsgubbens 73a, sen är väll tanken att rulla in min bil i garaget, känns dock inte så bråttom när snön yr utanför huset. Försöker få tag på nån med järnkoll på k-jet sprutet som kan kolla påt vid tillfälle. Ingen här i närheten av örebro som kan med det?

Kommer en uppdatering såfort det händer nått!

Soo long! Bergström
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Skriv svar