Ny idé om ytan i insugskanalen?

Diskussioner för erfaret folk
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av lustgas_volvo »

Det har väl länge diskuterats om ytan ska vara polerad eller vara lite ojämn för att luften och bränslet ska blandas på bästa sätt. Hittade denna bilden hos dynotech.se vad tror de lärda om detta?
Bild
Erik S
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av The »

Knappast någon ny idé ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1111
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det från en VW Golf? (ursäkta för den låga nivån)
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av vebotrimmarn »

Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av robban »

Nä bilden är på en volvo vitmotor insugskanal som jag levererat till en kund. Den stora fördelen har man med alkoholbränslen (mycket bränsle) och turbo.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av David Herbertsson »

Vad är det för fördel då? Hur har du gjort det rent praktiskt?, ser ju fint ut om inte annat!

/ David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av wuffee »

har ja me funderat på.. golfbolls yta :).
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av blackadder »

Thunderbo1t skrev:Är det från en VW Golf? (ursäkta för den låga nivån)
Bäst idag! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sakt vi har en tråd om detta redan bättre att bygga vidare i den. frågan är vilken yta som ger bäst effekt?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av dsimila »

Det kan ju du ta reda på :-)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av Erland Cox »

Enligt tester en grovt filad yta.
Tätt mellan groparna.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av Kadett4wd »

ca 3% bättre på samma kanalform har jag läst med golfbollytan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av THEO »

jag läste på en länk Erland Cox hade lagt in till killen som skapat Pipemax och
han gjorde nåt liknande med en grov yta och det gav en rejäl effekt ökning i dynokörningar!!!
Kommer inte ihåg exakt hur mycket men gå in på den länken Erland hade för det var en
intervju med killen (minns inte namnet) men Erland eller nån annan som minns kan kanske lägga in länken här
för det var en intressant intervju där han förklarade lite om den "grova" ytan tydligen så märtes det inte så stor skillnad i flödesbänken
men när dom sen gjorde jämförande tester i bromsbänk så såg dom vilken enorm skillnad som tydligen var över hela registret!!!!
Mvh///Jörgen;)) :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av Erland Cox »

Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Inlägg av Pacman »

On the flow bench, basically no flow gains I can measure from roughing up the entire heads/manifold surfaces. On the dyno and down the dragstrip, we consistently see more HP and quicker ET/MPH times.
Detta tycker jag är det tydligaste exemplet på att hela iden med olika ytor är bränslebaserad. Man behöver alltså bara fundera på de delar av insuget och toppen som har vått flöde.
Nästa grej som jag skulle vilja se testad är hur luftens densitet påverkar resultaten. Om man har ett insugstryck på 2-3 ggr atmo...hur mkt lättare får luften bränslet med sig då när luftens massa ligger närmre bränslets?
Hur påverkas olika bränslen? Som jag ser det så borde vinsterna vara större ju mindre bränsle man har i kanalen då det är större procentuell yta per mängd bränsle som bränslet kan fastna på. Kör man extrema bränslemängder som t.ex metanol så borde vinsterna med ytan nästan vara försumbara.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar