Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av therealpinto »

Javisst, så brukar man göra för att få det att fungera.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

funderar på hur jag ska lösa stötdämparplaceringen. Funderar på en liknande lösning, typ opel rekord. Att fästa nedre delan av stötdämparen på övre bärarmen å bygga ett nytt torn. På bilden äre en volvo 240 bakstötdämpare. Är det någon som har erfarenhet av att sätta en bakstötdämpare fram? Hur blir det med hårdheten? I övrigt så skulle det vara fint med tips på eventuellt lämpliga dämpare för detta runt 150-180mm slag. Gärna rätt så styva då det kan nog behövas pga vikten över framaxeln

Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Elias_ »

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

blev denna lösning me dämparna. Volvo 240 bakstötis. Har provat att punkta fast övre örat för att känna hur styv den blev. Å det känns kanska okej såhär till å börja med. Å skulle den bli för svampig så finns det ju betydligt hårdare saker att köpa än biltemas 249:- dämparen jag provade med :) Men ska byta ut plåten mot en plåt som ej är skarvad samt i 1,5mm istället för nu 1mm. Men måste vänta tills måndag då plåtslagarn öppnar.

Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

ja då vare dags för missöde igen. Byggt å byggt åsså blire fel. Stötdämparen tar i däcken vid fullt styrutslag åt ena hållet då däcket inte svänger i samma kurva å båda hållen. Jobbigt att upptäcka felet nu när jag kapat upp å punktat upp båda sidor. Svänger man somsagt åt ena hållet går det fritt med flera centimeter men åt andra hållet så tar det.

Och att bara flytta nedre stötdämparfästet medför att dom nya stötdämpartornen inte stämmer. Dvs ta bort dom, bocka nya plåtar mm. Men såg en liten snabb lösning som jag nu funderar på. Kan man använda stötdämparna uppochner? Det är biltemas volvo 240bakdämpare

Bild

Uppochner
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Robert Markström »

hur blir det om den fjädrar ihop då?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Det blir bara bättre med utrymme runt dämparen när det fjädrar ihop. Mest kritiskt när det är helt utfjädrat
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Robert Markström »

Jag hade DeCarbondämpare till 240, hårdare vilket kanske lämpar sig till din framvagn då den blir tyngre. Dom är upponner typ.
Kanske inte helt lätta hitta idag dock! Men de finns iaf om det inte funkar tillfredsställande! :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Mm man skull bara vilja hoppas på att det funkar uppåner. Det skulle spara mig HELT att bygga om allt
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Husse1 »

Är det en enkelrörs oljedämpare, så tror jag att det inte kommer att funka så bra att vända på dessa.
Tror att dämpventilen kommer att jobba ovan oljenivån i dämparen på utfjädrat läge.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Robert Markström »

Hittade DeCarbon, lite dyra men :)
http://www.rallydelar.se/StotdampFjadrar.htm

Kan nog vara lämpligt med dessa då framändan på bilen nog vill ha lite styvare dämpare
med tanke på vikten! Sen hamnar dom ju "Rätt" väg åxå :thumbright:

/robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Det som kaaanske skulle gå att göra är att flytta dämparen på sidan av bärarmen typ som dom bruka göra på roddar med bälgar. Dämparna jag då har måttat med är granada orginal. Å det är troligtvis inte så mycket att hänga i julgran. Vet inte ens om det finns nå hårdare dämpae åt granadan fram. Mrn då måste dämparen modifieras med antingen gängad stång i båda ändar eller p-ändar
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av W108 »

Har du fullt rattutslag på bilden?

Skulle det gå fritt med lite annan offset på fälgen eller kanske en spacer?
Kanske kan du också flytta in fästena på den övre A-armen lite lite?
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

har ej fullt utslag på bilden för att , ja det går inte. Det tar i... Annat offset är inte aktuellt för att jag skulle helst vilja flytta IN fälgen mer än vad jag har nu. (et36) Skulle dessutom bli ännu mer trångt mot skärmkanten. Att börja flytta om bärarmarna tror jag inte är någon bra ide. Hela geometrin ändras ju då å det vill jag absolut inte
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av W108 »

Jag förstår. Fast geometrin skulle inte förändras va? Men det skulle bli kraftigare hävstångsverkan över dämparen :)
Skriv svar