Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Javisst, så brukar man göra för att få det att fungera.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
funderar på hur jag ska lösa stötdämparplaceringen. Funderar på en liknande lösning, typ opel rekord. Att fästa nedre delan av stötdämparen på övre bärarmen å bygga ett nytt torn. På bilden äre en volvo 240 bakstötdämpare. Är det någon som har erfarenhet av att sätta en bakstötdämpare fram? Hur blir det med hårdheten? I övrigt så skulle det vara fint med tips på eventuellt lämpliga dämpare för detta runt 150-180mm slag. Gärna rätt så styva då det kan nog behövas pga vikten över framaxeln


Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
det här kanske vore nått http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... pic-damper
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
blev denna lösning me dämparna. Volvo 240 bakstötis. Har provat att punkta fast övre örat för att känna hur styv den blev. Å det känns kanska okej såhär till å börja med. Å skulle den bli för svampig så finns det ju betydligt hårdare saker att köpa än biltemas 249:- dämparen jag provade med
Men ska byta ut plåten mot en plåt som ej är skarvad samt i 1,5mm istället för nu 1mm. Men måste vänta tills måndag då plåtslagarn öppnar.





Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
ja då vare dags för missöde igen. Byggt å byggt åsså blire fel. Stötdämparen tar i däcken vid fullt styrutslag åt ena hållet då däcket inte svänger i samma kurva å båda hållen. Jobbigt att upptäcka felet nu när jag kapat upp å punktat upp båda sidor. Svänger man somsagt åt ena hållet går det fritt med flera centimeter men åt andra hållet så tar det.
Och att bara flytta nedre stötdämparfästet medför att dom nya stötdämpartornen inte stämmer. Dvs ta bort dom, bocka nya plåtar mm. Men såg en liten snabb lösning som jag nu funderar på. Kan man använda stötdämparna uppochner? Det är biltemas volvo 240bakdämpare

Uppochner

Och att bara flytta nedre stötdämparfästet medför att dom nya stötdämpartornen inte stämmer. Dvs ta bort dom, bocka nya plåtar mm. Men såg en liten snabb lösning som jag nu funderar på. Kan man använda stötdämparna uppochner? Det är biltemas volvo 240bakdämpare

Uppochner

Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
hur blir det om den fjädrar ihop då?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Det blir bara bättre med utrymme runt dämparen när det fjädrar ihop. Mest kritiskt när det är helt utfjädrat
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Jag hade DeCarbondämpare till 240, hårdare vilket kanske lämpar sig till din framvagn då den blir tyngre. Dom är upponner typ.
Kanske inte helt lätta hitta idag dock! Men de finns iaf om det inte funkar tillfredsställande!
Kanske inte helt lätta hitta idag dock! Men de finns iaf om det inte funkar tillfredsställande!

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Mm man skull bara vilja hoppas på att det funkar uppåner. Det skulle spara mig HELT att bygga om allt
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Är det en enkelrörs oljedämpare, så tror jag att det inte kommer att funka så bra att vända på dessa.
Tror att dämpventilen kommer att jobba ovan oljenivån i dämparen på utfjädrat läge.
Tror att dämpventilen kommer att jobba ovan oljenivån i dämparen på utfjädrat läge.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Hittade DeCarbon, lite dyra men
http://www.rallydelar.se/StotdampFjadrar.htm
Kan nog vara lämpligt med dessa då framändan på bilen nog vill ha lite styvare dämpare
med tanke på vikten! Sen hamnar dom ju "Rätt" väg åxå
/robban

http://www.rallydelar.se/StotdampFjadrar.htm
Kan nog vara lämpligt med dessa då framändan på bilen nog vill ha lite styvare dämpare
med tanke på vikten! Sen hamnar dom ju "Rätt" väg åxå

/robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Det som kaaanske skulle gå att göra är att flytta dämparen på sidan av bärarmen typ som dom bruka göra på roddar med bälgar. Dämparna jag då har måttat med är granada orginal. Å det är troligtvis inte så mycket att hänga i julgran. Vet inte ens om det finns nå hårdare dämpae åt granadan fram. Mrn då måste dämparen modifieras med antingen gängad stång i båda ändar eller p-ändar
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Har du fullt rattutslag på bilden?
Skulle det gå fritt med lite annan offset på fälgen eller kanske en spacer?
Kanske kan du också flytta in fästena på den övre A-armen lite lite?
Skulle det gå fritt med lite annan offset på fälgen eller kanske en spacer?
Kanske kan du också flytta in fästena på den övre A-armen lite lite?
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
har ej fullt utslag på bilden för att , ja det går inte. Det tar i... Annat offset är inte aktuellt för att jag skulle helst vilja flytta IN fälgen mer än vad jag har nu. (et36) Skulle dessutom bli ännu mer trångt mot skärmkanten. Att börja flytta om bärarmarna tror jag inte är någon bra ide. Hela geometrin ändras ju då å det vill jag absolut inte
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Jag förstår. Fast geometrin skulle inte förändras va? Men det skulle bli kraftigare hävstångsverkan över dämparen 
