Knacksensor + oscilloskop
Moderator: backeliten
Knacksensor + oscilloskop
Hej. En tanke som helt plötsligt slog mig va att borde man inte kunna koppla in ett oscilloskop till knacksensorn så man får upp den brusliknande signalen från sänsorn där? Då borde man ju utan problem kunna urskilja en spikning? Eller va tror ni om detta?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
beroende på vad det är för slags sensor så får man kanske bygga sig lite kring-elektronik för det men visst kan det väl funka om man har ett bra skop så man kan få bra bild även vid den låga uppdateringsfrekvensen (trigga på varvtalet)
nu vet jag ju inte hurpass en spikning skiljer sig från det övriga bruset men det lär visst vara flera ggr högre så det syns nog rätt bra
annars kan ju en spektrumanalysator vara ball att koppla in så man ser amplitud vid olika frekvenser
värt att notera är att en dators ljudkort duger finfint till dessa frekvenser och i datorn kan man köra massa tuffa program så att man både ser vågform och har spektrumanalysator samtidigt, billigt och smidigt om man är ute på vägarna också
nu vet jag ju inte hurpass en spikning skiljer sig från det övriga bruset men det lär visst vara flera ggr högre så det syns nog rätt bra
annars kan ju en spektrumanalysator vara ball att koppla in så man ser amplitud vid olika frekvenser
värt att notera är att en dators ljudkort duger finfint till dessa frekvenser och i datorn kan man köra massa tuffa program så att man både ser vågform och har spektrumanalysator samtidigt, billigt och smidigt om man är ute på vägarna också
Sök på ordet "knacksensor" här på forumet så hittar ni en del läsning.
CoolEdit eller liknande program är bra för att se frekvenserna. Men det är en mer "live" detektering man behöver.
CoolEdit eller liknande program är bra för att se frekvenserna. Men det är en mer "live" detektering man behöver.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Live-detektering. Borde man inte dunna ha hörlurer på sig när man för för att lyssna och utskilja spikningar?mattias skrev:Sök på ordet "knacksensor" här på forumet så hittar ni en del läsning.
Jo exakt, det är därför jag menar att det är rätt meningslöst att kolla på signalen efteråt i datorn.. 
Men med en spektrumanalysator kanske man kan göra nåt åt saken.. + ett filter som tar bort onödiga frekvenser så det blir mer hörbart, efter man isolerat vilka knackfrekvenserna är.
Men mänskliga örat är bra.
Men med en spektrumanalysator kanske man kan göra nåt åt saken.. + ett filter som tar bort onödiga frekvenser så det blir mer hörbart, efter man isolerat vilka knackfrekvenserna är.
Men mänskliga örat är bra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
DÅ liggger alltså de svåra i att designa filtret efter just ens egen knacksenor som för närvarande är min orginalsensor på mitt B234f-block.
SÅ ett bra fungerande filter är då min lösning. För just dehära med knackdetektering ligger i stort intresse att få bukt med. För som du säger så är de ju svårt att höra och väldigt dumt att chansa..
SÅ vill någon hjälpa mig vidare med detta så är alla tipps värkommna!
SÅ ett bra fungerande filter är då min lösning. För just dehära med knackdetektering ligger i stort intresse att få bukt med. För som du säger så är de ju svårt att höra och väldigt dumt att chansa..
SÅ vill någon hjälpa mig vidare med detta så är alla tipps värkommna!
cooledit är ett bra ljudbehandlingsprogram för windows, vet inte om den har några balla funktioner som är användbara för realtime-grejjer men det är ju bara att spela in och kika på datan sen så kan man iaf se vilka frekvenser det handlar om
(numer är cooledit uppköpt av adobe och heter Adobe Audition)
spectralab lär vara bra grejjer också men jag har aldrig använt det
för linux finns det en bunt "oscilloskop"-programvaror
det bästa jag provat är baudline som har massa bra funktioner och är väldigt mångsidigt och går att göra tuffa specialgrejjer med
vetifan om det finns något bra för att ta signal från mikrofonen och lägga på filter och sen spela upp i hörlurarna, men det borde gå att fixa på något vänster, annars får man bygga med hårdvara
(numer är cooledit uppköpt av adobe och heter Adobe Audition)
spectralab lär vara bra grejjer också men jag har aldrig använt det
för linux finns det en bunt "oscilloskop"-programvaror
det bästa jag provat är baudline som har massa bra funktioner och är väldigt mångsidigt och går att göra tuffa specialgrejjer med
vetifan om det finns något bra för att ta signal från mikrofonen och lägga på filter och sen spela upp i hörlurarna, men det borde gå att fixa på något vänster, annars får man bygga med hårdvara
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
tyvär så är det inte så enkla grejor det här med knacksensorer (spesiellt på trimmade motorer, läs mer här på länkarna mm
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7713
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7713
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Jag har läst de jag kunnat där. Alltså inte de på engelska för de klarar jag inte av.. Men vill fortfarande va en lösning på spikningsproblemen så man vet va man sysslar med. Jsu tdärför jag ställer frågor och skapade denna tråd. Läsa sig till de med mina engelskakunskaper va ju lönlöst.. Men visst tack ändå. Men just nu behöver jag bra info på svenska eller någon som har ideër och kan ge förslag på bra lösningar..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det lär va svårt att hitta info på svenska 
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
Nu när jag ändå jagar mål själv så kan jag ta och dela med mig lite va mina upptäkter. Hittade denna tråd om oscilloskop via ljudkortet och provade själv och de funkar tydligen fantastiskt bra..
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... tet#123694
Så kan ju vara en hjälpande grej för er som vill kunna mäta lite siganler men inte vill lägga onödiga lappar på ett emormt riktigt Oscilloskop.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... tet#123694
Så kan ju vara en hjälpande grej för er som vill kunna mäta lite siganler men inte vill lägga onödiga lappar på ett emormt riktigt Oscilloskop.