
Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 150503
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Väldigt kul och se att den fick bli orange igen! Ser ut att bli mycket bra jobbet du lägger ner på den. 

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Blir ju sjukt bra,ser fram emot att se den färdig
- flubber_323
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis jan 27, 2015 3:55 pm
- Ort: Falun
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Den bilen har man läst ett tag om. fränaste opelbygget enligt mig.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
HÄR KOMMER EN STOR BILD UPPDATE GOTT FOLK!:)
har varit lite oaktiv men de är bara för att jag lagt typ all tid på bilen och inte hunnit helt enkelt
fb har hunnits med lite eftersom jag har tillgång till de direkt i mobilen 
här kommer iaf en bild bomb över ihopbyggandet av bilden, så luta er tillbaka och njut
började ta tag i motorrummet och polera div delar som blivit förstörda av branden och pulversläckaren, många timmar polering
expansionkärlet bland annat


även motorn fick sig en omgång med renovering
plockat ihop bottendelen igen 

även framvagnen åkte upp som har fått sig en översyn på allt och lite nya delar
och motorn lyftes i 

bagageutrymmet började också likna nått efter många timmars polering och utbytta delar ,slangar och kopplingar:) , dock inte bytt bränslenivåslangen än

bromsystemet är en av alla grejer som blivit renoverat och tillfixat
först skulle många delar blästras
efter blästringen

efter detta så lämnades alla delar in till gulkromatering

efter de så anlände bromsskivorna
färdigbearbetade och behandlade för att sättas på

skruvade ihop motorrummet sakta men säkert

även bromsarna hittade på

insidan börjar också bli klart

motorrummet börjar bli klart

polerade även upp vingen efter att den fått en liten renovering/riktning

ett paket från tyskland anlände med nya stolarna

efter detta lyfte jag för första gången ner bilen på marken igen och den står på egna hjul
dock har inte mina 19" kommit hem än så fick bli strippenutförandet så länge
här kommer lite bilder på bilen så här långt 














Bilen va också med i sin första photosession i min ägo
vart den dyker upp? håll ögonen öppna



allt för denna uppdate men uppdaterar mer snart med bilder från plåtningen osv snart elmia
stay tuned
har varit lite oaktiv men de är bara för att jag lagt typ all tid på bilen och inte hunnit helt enkelt


här kommer iaf en bild bomb över ihopbyggandet av bilden, så luta er tillbaka och njut

började ta tag i motorrummet och polera div delar som blivit förstörda av branden och pulversläckaren, många timmar polering

expansionkärlet bland annat


även motorn fick sig en omgång med renovering



även framvagnen åkte upp som har fått sig en översyn på allt och lite nya delar



bagageutrymmet började också likna nått efter många timmars polering och utbytta delar ,slangar och kopplingar:) , dock inte bytt bränslenivåslangen än


bromsystemet är en av alla grejer som blivit renoverat och tillfixat

efter blästringen

efter detta så lämnades alla delar in till gulkromatering

efter de så anlände bromsskivorna
färdigbearbetade och behandlade för att sättas på

skruvade ihop motorrummet sakta men säkert

även bromsarna hittade på


insidan börjar också bli klart

motorrummet börjar bli klart


polerade även upp vingen efter att den fått en liten renovering/riktning

ett paket från tyskland anlände med nya stolarna


efter detta lyfte jag för första gången ner bilen på marken igen och den står på egna hjul

















Bilen va också med i sin första photosession i min ägo





allt för denna uppdate men uppdaterar mer snart med bilder från plåtningen osv snart elmia

stay tuned
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Det blir ju hur grymt som helst!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
hallå gott fölk
har fått hem fälgarna från renoveringen och fått på nya däck
här kommer lite bilder 
även fixat bagaget lite med nya kablar, batterilåda och ny bränslenivåslang till tanken


monterat hjulen på bilen







och en bild i bagaget

avslutar uppdaten med en helhetare


har fått hem fälgarna från renoveringen och fått på nya däck


även fixat bagaget lite med nya kablar, batterilåda och ny bränslenivåslang till tanken



monterat hjulen på bilen








och en bild i bagaget


avslutar uppdaten med en helhetare


Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Obehagligt jävla fet den är! 

"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Tjenare gott folk!:) har varit lite dött här de senaste!:) bilen blev färdig till elmia och stog där en helt magisk helg, mycket grym kritik och även bilsport var framme och fotade lite, många har kanske sett lite bilder runt om:) hur som helst jag tänkte släppa en liten bildbomb från photosessionen där Tjoffsmedia var på besök och fotade åt Maxxstreet magazine samt även lite egna bilder jag tog i går när jag dammade av mantan lite efter att ha tagit de lite lugnt efter elmia:) nä skämt å sido har börjat fixa med nissanen istället
kommer en uppdate där också snart
näst på listan till mantan står de att byta sprut:) ev byta turbo och bygga om ladtryckstyrningen lite... min plan är att seriekoppla turbon och kompressorn istället för parallell som nu, då turbon just nu jobbar med mottryck mot bakcentilven ända fram tills den orkar trycka upp den, helt enkelt vill jag plocka fram ett bättre register samt mer effekt i motorn och skapa full koll över den!:)



























allt för denna uppdate hoppas de smakar





























allt för denna uppdate hoppas de smakar

Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Tjenare! Ser att du lyckats riktigt bra med renoveringen! Ser fantastiskt bra ut och kul att se att du löpte linan fullt ut då bilen höll mycket hög klass innan branden.
Så du funderar på att bygga om kompressor systemet till serieladdning. Du har säkert redan läst om mitt Escort bygge som precis byggde på den principen.
Jag kan bara intyga att det funkar otroligt bra! Du kommer dock att behöva en backventil iaf. som öppnar när turbon behöver mer luft än kompressorn kan ge, och en dumpventil med goda justeringsmöjligheter (fjädertryck) Annars inga konstigheter!
Väntar med spänning på resultatet!!
Länk till tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=570

Så du funderar på att bygga om kompressor systemet till serieladdning. Du har säkert redan läst om mitt Escort bygge som precis byggde på den principen.
Jag kan bara intyga att det funkar otroligt bra! Du kommer dock att behöva en backventil iaf. som öppnar när turbon behöver mer luft än kompressorn kan ge, och en dumpventil med goda justeringsmöjligheter (fjädertryck) Annars inga konstigheter!
Väntar med spänning på resultatet!!

Länk till tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=570

Mellan kompressorn och turbon har jag en "envägs" backventil som endast kan släppa in luft om det skulle bli undertryck mellan kompressor och turbo. Vid normal körning (säg 1/4 gas) suger kompressorn in ca 2ggr mer luft än vad motorn vill ha genom sitt filter. Eftersom det kommer att skapas lite övertryck mellan kompressor och turbo (pga motstånd genom turbon) kommer backventilen att hållas stängd och ALL luft som kompressorn ger ifrån sig kommer att gå ut genom turbo, ic osv. Men eftersom motorn inte vill ha så mycket luft skapas ett undertryck i insuget- bakom spjället, som i sin tur suger upp en 70mm dumpventil -Detta punkterar allt tryck i systemet efter turbon även om det är ett mycket högt flöde genom turbo (som driver turbon på kompressor sidan), för att fortsätta genom ic och ut genom dumpen. Håller man motorn på 5500rpm utan last stormar det ut nära 15000 liter luft i minuten ut genom dumpen (ca 200km/h rör sig luften i tryckrören vilket driver turbon och minimerar tappet av turbinvarv även vid gassläpp och hård inbromsning)
När man därefter går på med gas så insuget tappar undertryck stängs dumpen och all denna luft tvingas in i insuget istället vilket genererar laddtryck och avgasmassa omedelbart- Vilket startar den riktiga drivningen av turbon. När turbon börjar få upp turbinvarv (vilket går fislätt då den matas med tryckluft) kommer du snart till en situation när den vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge (bör ske runt 0,7 bar). Istället för att stänga av kompressorn och bypassa den, låter jag kompressorn vara på hela tiden och hjälpa till med flödet. Den extra luften tas in via backventilen som öppnas mekaniskt när trycket mellan kompressor och turbo försvinner (flödet är fortfarande kvar) Vid det här laget har turbon tagit över precis ALLT (kompressor avlastas nu och börjar gå ca 40hkr lättare) och styrs via en Wastegate som vid vanligt turbo trimning. Enda skillnaden är att det krävs mindre avgaser att driva turbon (mindre avgas mottryck) då den får hjälp av att matas med luftmassa (inte tryck). ca 1/3 del av den totala luften som turbon vill ha tas in via backventilen, resten kommer från kompressorn

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Ja du ser Anton! det ju precis rätt person som kommentera... och snäll var han som länka till rätt ställe med! 

Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Läcker bil. Visst är det denna som Ronnie Hilmersson byggde från början?
EDIT: Läste på första sidan. Nvm
EDIT: Läste på första sidan. Nvm
