Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 150503

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av Turbokoftan »

Väldigt kul och se att den fick bli orange igen! Ser ut att bli mycket bra jobbet du lägger ner på den. :thumbright:
moffa699
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis sep 10, 2013 7:25 pm
Ort: Tidan

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av moffa699 »

Blir ju sjukt bra,ser fram emot att se den färdig
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis jan 27, 2015 3:55 pm
Ort: Falun

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av flubber_323 »

Den bilen har man läst ett tag om. fränaste opelbygget enligt mig.
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av smilesante »

HÄR KOMMER EN STOR BILD UPPDATE GOTT FOLK!:)

har varit lite oaktiv men de är bara för att jag lagt typ all tid på bilen och inte hunnit helt enkelt :) fb har hunnits med lite eftersom jag har tillgång till de direkt i mobilen :)

här kommer iaf en bild bomb över ihopbyggandet av bilden, så luta er tillbaka och njut ;)

började ta tag i motorrummet och polera div delar som blivit förstörda av branden och pulversläckaren, många timmar polering :)

expansionkärlet bland annat

Bild

Bild

även motorn fick sig en omgång med renovering :) plockat ihop bottendelen igen :)

Bild

även framvagnen åkte upp som har fått sig en översyn på allt och lite nya delar :) och motorn lyftes i :)

Bild

bagageutrymmet började också likna nått efter många timmars polering och utbytta delar ,slangar och kopplingar:) , dock inte bytt bränslenivåslangen än :)

Bild

bromsystemet är en av alla grejer som blivit renoverat och tillfixat :) först skulle många delar blästras

efter blästringen

Bild

efter detta så lämnades alla delar in till gulkromatering


Bild

efter de så anlände bromsskivorna

färdigbearbetade och behandlade för att sättas på
Bild

skruvade ihop motorrummet sakta men säkert

Bild

även bromsarna hittade på :)

Bild

insidan börjar också bli klart

Bild

motorrummet börjar bli klart :)

Bild

polerade även upp vingen efter att den fått en liten renovering/riktning

Bild

ett paket från tyskland anlände med nya stolarna :)

Bild

efter detta lyfte jag för första gången ner bilen på marken igen och den står på egna hjul :) dock har inte mina 19" kommit hem än så fick bli strippenutförandet så länge :) här kommer lite bilder på bilen så här långt :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bilen va också med i sin första photosession i min ägo :) vart den dyker upp? håll ögonen öppna ;)

Bild

Bild

Bild

allt för denna uppdate men uppdaterar mer snart med bilder från plåtningen osv snart elmia ;)

stay tuned
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av Phranz »

Det blir ju hur grymt som helst!
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av smilesante »

hallå gott fölk :)

har fått hem fälgarna från renoveringen och fått på nya däck :) här kommer lite bilder :)

även fixat bagaget lite med nya kablar, batterilåda och ny bränslenivåslang till tanken :)

Bild

Bild

monterat hjulen på bilen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

och en bild i bagaget :)

Bild

avslutar uppdaten med en helhetare :)

Bild
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av Henkken »

Obehagligt jävla fet den är! :D
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av smilesante »

Tjenare gott folk!:) har varit lite dött här de senaste!:) bilen blev färdig till elmia och stog där en helt magisk helg, mycket grym kritik och även bilsport var framme och fotade lite, många har kanske sett lite bilder runt om:) hur som helst jag tänkte släppa en liten bildbomb från photosessionen där Tjoffsmedia var på besök och fotade åt Maxxstreet magazine samt även lite egna bilder jag tog i går när jag dammade av mantan lite efter att ha tagit de lite lugnt efter elmia:) nä skämt å sido har börjat fixa med nissanen istället ;) kommer en uppdate där också snart :) näst på listan till mantan står de att byta sprut:) ev byta turbo och bygga om ladtryckstyrningen lite... min plan är att seriekoppla turbon och kompressorn istället för parallell som nu, då turbon just nu jobbar med mottryck mot bakcentilven ända fram tills den orkar trycka upp den, helt enkelt vill jag plocka fram ett bättre register samt mer effekt i motorn och skapa full koll över den!:)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


allt för denna uppdate hoppas de smakar :)
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Ser att du lyckats riktigt bra med renoveringen! Ser fantastiskt bra ut och kul att se att du löpte linan fullt ut då bilen höll mycket hög klass innan branden.
Så du funderar på att bygga om kompressor systemet till serieladdning. Du har säkert redan läst om mitt Escort bygge som precis byggde på den principen.
Jag kan bara intyga att det funkar otroligt bra! Du kommer dock att behöva en backventil iaf. som öppnar när turbon behöver mer luft än kompressorn kan ge, och en dumpventil med goda justeringsmöjligheter (fjädertryck) Annars inga konstigheter!
Väntar med spänning på resultatet!! :thumbright:

Länk till tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=570


Bild
Mellan kompressorn och turbon har jag en "envägs" backventil som endast kan släppa in luft om det skulle bli undertryck mellan kompressor och turbo. Vid normal körning (säg 1/4 gas) suger kompressorn in ca 2ggr mer luft än vad motorn vill ha genom sitt filter. Eftersom det kommer att skapas lite övertryck mellan kompressor och turbo (pga motstånd genom turbon) kommer backventilen att hållas stängd och ALL luft som kompressorn ger ifrån sig kommer att gå ut genom turbo, ic osv. Men eftersom motorn inte vill ha så mycket luft skapas ett undertryck i insuget- bakom spjället, som i sin tur suger upp en 70mm dumpventil -Detta punkterar allt tryck i systemet efter turbon även om det är ett mycket högt flöde genom turbo (som driver turbon på kompressor sidan), för att fortsätta genom ic och ut genom dumpen. Håller man motorn på 5500rpm utan last stormar det ut nära 15000 liter luft i minuten ut genom dumpen (ca 200km/h rör sig luften i tryckrören vilket driver turbon och minimerar tappet av turbinvarv även vid gassläpp och hård inbromsning)
När man därefter går på med gas så insuget tappar undertryck stängs dumpen och all denna luft tvingas in i insuget istället vilket genererar laddtryck och avgasmassa omedelbart- Vilket startar den riktiga drivningen av turbon. När turbon börjar få upp turbinvarv (vilket går fislätt då den matas med tryckluft) kommer du snart till en situation när den vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge (bör ske runt 0,7 bar). Istället för att stänga av kompressorn och bypassa den, låter jag kompressorn vara på hela tiden och hjälpa till med flödet. Den extra luften tas in via backventilen som öppnas mekaniskt när trycket mellan kompressor och turbo försvinner (flödet är fortfarande kvar) Vid det här laget har turbon tagit över precis ALLT (kompressor avlastas nu och börjar gå ca 40hkr lättare) och styrs via en Wastegate som vid vanligt turbo trimning. Enda skillnaden är att det krävs mindre avgaser att driva turbon (mindre avgas mottryck) då den får hjälp av att matas med luftmassa (inte tryck). ca 1/3 del av den totala luften som turbon vill ha tas in via backventilen, resten kommer från kompressorn
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av coupe76 »

Ja du ser Anton! det ju precis rätt person som kommentera... och snäll var han som länka till rätt ställe med! :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Inlägg av KForsberg »

Läcker bil. Visst är det denna som Ronnie Hilmersson byggde från början?

EDIT: Läste på första sidan. Nvm :)
Skriv svar