Svajande laddtryck? B20 med MS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

Hej!
Har observerat att laddtrycket ser ganska ojämnt ut på loggarna vid full last, det pendlar med ca 0.15bar oavsett vad jag ställer maxtrycket på. Vad kan man anse vara "normalt" eller acceptabelt svaj? Motorn är en B20 försedd med en KKK24 och Megasquirt1 V.3 med 1.5bars mappsensor.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av The »

Styr du trycket med sprutet eller mekaniskt?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

Mekaniskt, just nu med en pysventil, men svajet är detsamma även utan denna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan ha en wg som kärvar?

har du nån dämpning på slangen till insprutningen? ibland kan det behövas specielt med liten plenium typ orginal insug.


släng upp en bild på värstigen :) alltid kul att se B20 turbo motorer :thumbright:

mvh jens
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

OK, får kika på WG:n igen, jag har fått bygga om fästet och kortat staget till denna så möjligt att den inte blev helt hundra. Jag testade att köra med extra fjäder på armen men det blev ingen skillnad.

Ingen dämpning på slangen, den går direkt från plenum till BTR, antar att du syftar på den?

Motorn gör sig bäst med huven på, men kanske kan fixa nån bild när jag kommer hem :wink:
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

Hade ingen vidare färsk bild, men för några månader sen såg det ut så här
Bild
Ser som sagt bättre ut med huven stängd :thumbright:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av The »

Jens menar nog att du kan behöva en dämpning på slagen mellan plenum och mapventil. (tillexempel ett vanligt slang-bränslefilter)
Hur mycket laddar du?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

OK, ja där har jag ju inte heller nån dämpning, använder en vanlig blå pneumatikslang (ca 1.5 meter lång har jag för mig) till boxen som ligger inne i kupén just nu. Jag har bara mappat upp till 0.9bar just nu men ska upp till runt 1.5bar (eller vad map-sensorn fixar) när vägarna torkar upp.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av dundersmurfen »

Oj b20 turbo blev jag sugen på :) Kom förbi mig så drar vi lite i rullen. Bring en påse bullar!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

dundersmurfen skrev:Oj b20 turbo blev jag sugen på :) Kom förbi mig så drar vi lite i rullen. Bring en påse bullar!
Skulle vara spännande men lite långt att åka bara :?
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

Jens Gustavsson skrev:du kan ha en wg som kärvar?

har du nån dämpning på slangen till insprutningen? ibland kan det behövas specielt med liten plenium typ orginal insug.


släng upp en bild på värstigen :) alltid kul att se B20 turbo motorer :thumbright:

mvh jens
The skrev:Jens menar nog att du kan behöva en dämpning på slagen mellan plenum och mapventil. (tillexempel ett vanligt slang-bränslefilter)
Hur mycket laddar du?
Tackar för tipsen! Ett bränslefilter strax före MAP-sensorn gjorde susen. nu är kurvan jämn och fin :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän motor! bra att det vart bättre nu är den nog enklere att mappa också.

mvh jens
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

Jens Gustavsson skrev:frän motor! bra att det vart bättre nu är den nog enklere att mappa också.

mvh jens
Tack! Ja, det underlättar nog mappningen en del. Jag är uppe runt 1.5bar nu, det är väl ungefär vad MAP-sensorn klarar antar jag, det som är lite tråkigt är att jag får en topp på ca 1.5bar (översläng?) precis när trycket byggts upp, sen dalar tryckkurvan snabbt och lägger sig på strax över 1.4bar resten av registret, skulle ju helst vilja att den låg på runt 1.5bar vägen ut men då blir jag kanske tvungen att plocka bort laddtrycksbegränsningen (1.55bar) i sprutet vilket inte känns så kul. Har inte hunnit forska så mycket i problemet ännu, misstänker att pysventilen ställer till det, men tips mottages tacksamt :thumbright:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av dundersmurfen »

Kosta på dig en tur :D det är inte så långt till Uddevalla. Inte helt hundra på alla versioner av ms, så kan inte lova att det funkar.. Men häromveckan lödde vi in en 400kpa mapsensor i ett ms. Gick snabbt och lätt och funkade helt super. En liten översväng på laddtrycket är nog ingen fara. Även om mapsensorn är i bott. Bara man håller koll på soppa och gnista.

Det riktigt trevligt att mappa in bilen i bänken, jag kan hjälpa dig eller om du vill köra och tuna själv :) som sagt det kostar en påse bullar ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Svajande laddtryck? B20 med MS

Inlägg av Simon01 »

dundersmurfen skrev:Kosta på dig en tur :D det är inte så långt till Uddevalla. Inte helt hundra på alla versioner av ms, så kan inte lova att det funkar.. Men häromveckan lödde vi in en 400kpa mapsensor i ett ms. Gick snabbt och lätt och funkade helt super. En liten översväng på laddtrycket är nog ingen fara. Även om mapsensorn är i bott. Bara man håller koll på soppa och gnista.

Det riktigt trevligt att mappa in bilen i bänken, jag kan hjälpa dig eller om du vill köra och tuna själv :) som sagt det kostar en påse bullar ;)
Nä, överslängen i sig är nog ingen fara, det tråkiga är att laddtrycksbegränsningen kan hoppa i under accelerationen, plus att jag hamnar lite lågt i ladd under resten av registret. Hade jag lött ihop sprutet idag så hade jag valt till både större map-sensor och laddtrycksstyrning, man lär sig av sina misstag, nu är jag lite för lat för att bygga om :? Ska prova att svarva till en pysventil av "kula fjäder" -variant istället och se om det hjälper. Är det förresten nån som testat Biltemas pysventil? den ser ut att kunna vara fjäderförspänd?

Tackar för erbjudandet, ska ha det i åtanke om jag har vägarna förbi :thumbright:
Skriv svar