Bygger jag rätt avgassystem ?
Bygger jag rätt avgassystem ?
Hej
Har börjat snida ihop mitt nya grenrör och avgassystem till min 960.
Motorn kommer bytas till en 3.0.
Läste i Four-Stroke Performance Tuning - A. Graham Bell som gav rekommendation av primär rör diameter på ca 41-44 och ett 3-1 system.
Köpte mig en hög kardankrökar från biltema i 44 (yttermått). Längden på rören enligt boken angav 76 cm rör vid 50 grader BDC @ 6000 rpm. (enligt specen på mina 3.0 liters kammar)
3 tum längre rör sänker enligt boken vridet 500 rpm så jag kommer göra rören lite längre.
Valde 2" rör efter kollectorn (3-1) och det är egentligen det måttet som jag undrar om det är rätt.
Tanken är att det blir ca 2 meter 2" innan dom till ihop till 2-1 innan katalysatorn. Katalysatorn är en 3" SBF race katt. Sedan 3" utblås med en ljuddämpare.
Bakre
Främre
Har börjat snida ihop mitt nya grenrör och avgassystem till min 960.
Motorn kommer bytas till en 3.0.
Läste i Four-Stroke Performance Tuning - A. Graham Bell som gav rekommendation av primär rör diameter på ca 41-44 och ett 3-1 system.
Köpte mig en hög kardankrökar från biltema i 44 (yttermått). Längden på rören enligt boken angav 76 cm rör vid 50 grader BDC @ 6000 rpm. (enligt specen på mina 3.0 liters kammar)
3 tum längre rör sänker enligt boken vridet 500 rpm så jag kommer göra rören lite längre.
Valde 2" rör efter kollectorn (3-1) och det är egentligen det måttet som jag undrar om det är rätt.
Tanken är att det blir ca 2 meter 2" innan dom till ihop till 2-1 innan katalysatorn. Katalysatorn är en 3" SBF race katt. Sedan 3" utblås med en ljuddämpare.
Bakre
Främre
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
2 meter långa sekundärer låter väldigt långt.
Normalt är inte totallängden på ett system till en lågvarvig motor, primär och sekundär över 1 meter.
Erland
Normalt är inte totallängden på ett system till en lågvarvig motor, primär och sekundär över 1 meter.
Erland
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Tack Erland för ditt svar
Som jag förstod det enligt boken skulle ett 3-1 vara det optimala för en 6 cylindrig motor, dvs 2 st utblås. Men av platsbrist och för att slippa köpa 2 st nya katalysatorer vville jag sammanföra systemen innan katalysator.
Hur långa rör i 2 tum skulle du rekommendera?
Primärrören inklusive kollektor 77-78 cm (räknat från avgasventil till slutet av kollektor.
Som jag förstod det enligt boken skulle ett 3-1 vara det optimala för en 6 cylindrig motor, dvs 2 st utblås. Men av platsbrist och för att slippa köpa 2 st nya katalysatorer vville jag sammanföra systemen innan katalysator.
Hur långa rör i 2 tum skulle du rekommendera?
Primärrören inklusive kollektor 77-78 cm (räknat från avgasventil till slutet av kollektor.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Har du kamvärdena på motorn och borr, slag så kan jag köra den i Pipemax.
Vilket maxvarv?
Erland
Vilket maxvarv?
Erland
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Vore grymt bussigt Erland
Kamvärden:
81 borr och 90 mm slag
Maxvarvet har jag inte ändrat än då jag inte bytt sprut.
Kommer skaffa mig ett MS3 inom snar framtid.
Dock är jag lite osäker på hur mycket man vågar varva med dom hydrauliska tryckarna.
Original varvstopp är 6500 har jag för mig
Mvh Mikael Öberg
Kamvärden:
81 borr och 90 mm slag
Maxvarvet har jag inte ändrat än då jag inte bytt sprut.
Kommer skaffa mig ett MS3 inom snar framtid.
Dock är jag lite osäker på hur mycket man vågar varva med dom hydrauliska tryckarna.
Original varvstopp är 6500 har jag för mig
Mvh Mikael Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Ser nu att bilden jag bifogade visar lyft på 7,8mm. Då är det till 2.5 liters kammarna.
Jag bytte till 3.0 kammarna och dom lyfter ca 9.
Tyvärr är det enda datan jag har, men får hoppas att övriga värden är snarlika. Som jag förstod det när jag räknade på rörlängden så är det gradantalet då avgasventilen öppnas som är intressant. Dvs 47.7 grader.
Jag bytte till 3.0 kammarna och dom lyfter ca 9.
Tyvärr är det enda datan jag har, men får hoppas att övriga värden är snarlika. Som jag förstod det när jag räknade på rörlängden så är det gradantalet då avgasventilen öppnas som är intressant. Dvs 47.7 grader.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Erland, fann du några värden ?
Börjar närma sig nu
Börjar närma sig nu
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Jag tog 6000 varv som maxeffekt.
Blir inte helt rätt om alla uppgifter inte är helt rätt men bättre än inget.
Med så lite duration blir rören korta.
*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 120 degrees 6000 RPM Hertz frequency = 50.0 Hz
Target EGT= 753.0 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
2.9683 Liters Exhaust System operating RPM Range from 4000 to 6500 RPM
--- 2-Step Equal Segment Length TRI-Y --- ( Low to MidRange RPM TQ and HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0 MM long
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- 3-Step TRI-Y Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 38.034 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- 3-Step TRI-Y Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 44.384 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 36.970 taper to 62.370 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
( HP ) Diameter= 43.320 taper to 68.720 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
H-Pipe= 414.8 X-Pipe= 1659.1 distance behind end of Primary Tube ends
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 414.8 , 829.6 , 1659.1 , 3318.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 622.2 , 1244.3 , 2488.7 , 4977.3 MM long
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3318.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1659.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 829.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 414.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 207.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 103.7 MM long ... reduced Torque , not recommended
Blir inte helt rätt om alla uppgifter inte är helt rätt men bättre än inget.
Med så lite duration blir rören korta.
*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 120 degrees 6000 RPM Hertz frequency = 50.0 Hz
Target EGT= 753.0 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
2.9683 Liters Exhaust System operating RPM Range from 4000 to 6500 RPM
--- 2-Step Equal Segment Length TRI-Y --- ( Low to MidRange RPM TQ and HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0 MM long
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- 3-Step TRI-Y Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 38.034 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- 3-Step TRI-Y Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 44.384 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 36.970 taper to 62.370 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
( HP ) Diameter= 43.320 taper to 68.720 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
H-Pipe= 414.8 X-Pipe= 1659.1 distance behind end of Primary Tube ends
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 414.8 , 829.6 , 1659.1 , 3318.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 622.2 , 1244.3 , 2488.7 , 4977.3 MM long
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3318.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1659.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 829.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 414.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 207.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 103.7 MM long ... reduced Torque , not recommended
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Tusen Tack Erland!
En fråga: "Combined Total of all Segment Lengths" är detta inkluderat kollektorn?
Jag har idag 750mm inklusive kollektor.
Mvh Mikael Öberg
En fråga: "Combined Total of all Segment Lengths" är detta inkluderat kollektorn?
Jag har idag 750mm inklusive kollektor.
Mvh Mikael Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Sådant här tycker jag är jätteintressant.. Du får gärna komma till mig och provbromsa några olika kombinationer av rör
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
dundersmurfen, Tjenare
Visst är det intressant
Det skulle vi kunna göra. Jag har monterat en så kallad "vortex" ljuddämpare som Raka Rör AB påstår ska ge mer effekt, vore kul att jämföra den med en vanlig fullflödesdämpare.
Anledningen till att jag köpte denna "vortex" dämpare var att jag behövde något som dämpade ljudet lite mer än en vanlig fullflödes dämpare och enligt tillverkaren så skulle ljudet dämpas mer utan att försämra flöde.
Här finns lite mer info ang dämparen
http://www.rakaror.o.se/specialljuddampare.html
Jag trodde inte ett dugg på "vortex" effekten i denna dämpare men det skumma är att när jag monterade denna dämpare (enda förändringen). Vid första provrepan så orkade inte original tryckplatta hålla lamellen
Jag kan göra några olika 2-1 rör mellan extraktor och katalysatorn som kan testas om vill.
Mvh Mikael Öberg
Visst är det intressant
Det skulle vi kunna göra. Jag har monterat en så kallad "vortex" ljuddämpare som Raka Rör AB påstår ska ge mer effekt, vore kul att jämföra den med en vanlig fullflödesdämpare.
Anledningen till att jag köpte denna "vortex" dämpare var att jag behövde något som dämpade ljudet lite mer än en vanlig fullflödes dämpare och enligt tillverkaren så skulle ljudet dämpas mer utan att försämra flöde.
Här finns lite mer info ang dämparen
http://www.rakaror.o.se/specialljuddampare.html
Jag trodde inte ett dugg på "vortex" effekten i denna dämpare men det skumma är att när jag monterade denna dämpare (enda förändringen). Vid första provrepan så orkade inte original tryckplatta hålla lamellen
Jag kan göra några olika 2-1 rör mellan extraktor och katalysatorn som kan testas om vill.
Mvh Mikael Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
650 totalt utan kollektor.
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
"Vortex" ljuddämparen är väl lika som Moroso (och Twister) "spiral flow" ljuddämparna? Kanske rent av exakt lika?
Påstods ju till och med ersätta katalysatorn i den tidiga aggressiva mirakelreklamen från Raka Rör
http://www.jegs.com/i/Moroso/710/94051/10002/-1
Påstods ju till och med ersätta katalysatorn i den tidiga aggressiva mirakelreklamen från Raka Rör
http://www.jegs.com/i/Moroso/710/94051/10002/-1
Re: Bygger jag rätt avgassystem ?
Nu är grenröret klart,
Jag har inte hunnit testa den riktig på vägen men sicken gasrespons jag fick
/ Mikael Öberg
Jag har inte hunnit testa den riktig på vägen men sicken gasrespons jag fick
/ Mikael Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461