Har börjat snida ihop mitt nya grenrör och avgassystem till min 960.
Motorn kommer bytas till en 3.0.
Läste i Four-Stroke Performance Tuning - A. Graham Bell som gav rekommendation av primär rör diameter på ca 41-44 och ett 3-1 system.
Köpte mig en hög kardankrökar från biltema i 44 (yttermått). Längden på rören enligt boken angav 76 cm rör vid 50 grader BDC @ 6000 rpm. (enligt specen på mina 3.0 liters kammar)
3 tum längre rör sänker enligt boken vridet 500 rpm så jag kommer göra rören lite längre.
Valde 2" rör efter kollectorn (3-1) och det är egentligen det måttet som jag undrar om det är rätt.
Tanken är att det blir ca 2 meter 2" innan dom till ihop till 2-1 innan katalysatorn. Katalysatorn är en 3" SBF race katt. Sedan 3" utblås med en ljuddämpare.
Som jag förstod det enligt boken skulle ett 3-1 vara det optimala för en 6 cylindrig motor, dvs 2 st utblås. Men av platsbrist och för att slippa köpa 2 st nya katalysatorer vville jag sammanföra systemen innan katalysator.
Hur långa rör i 2 tum skulle du rekommendera?
Primärrören inklusive kollektor 77-78 cm (räknat från avgasventil till slutet av kollektor.
Maxvarvet har jag inte ändrat än då jag inte bytt sprut.
Kommer skaffa mig ett MS3 inom snar framtid.
Dock är jag lite osäker på hur mycket man vågar varva med dom hydrauliska tryckarna.
Original varvstopp är 6500 har jag för mig
Ser nu att bilden jag bifogade visar lyft på 7,8mm. Då är det till 2.5 liters kammarna.
Jag bytte till 3.0 kammarna och dom lyfter ca 9.
Tyvärr är det enda datan jag har, men får hoppas att övriga värden är snarlika. Som jag förstod det när jag räknade på rörlängden så är det gradantalet då avgasventilen öppnas som är intressant. Dvs 47.7 grader.
Jag tog 6000 varv som maxeffekt.
Blir inte helt rätt om alla uppgifter inte är helt rätt men bättre än inget.
Med så lite duration blir rören korta.
*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 120 degrees 6000 RPM Hertz frequency = 50.0 Hz
Target EGT= 753.0 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
2.9683 Liters Exhaust System operating RPM Range from 4000 to 6500 RPM
--- 2-Step Equal Segment Length TRI-Y --- ( Low to MidRange RPM TQ and HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0 MM long
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- 3-Step TRI-Y Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 38.034 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- 3-Step TRI-Y Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 44.384 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long
--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 36.970 taper to 62.370 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
( HP ) Diameter= 43.320 taper to 68.720 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
H-Pipe= 414.8 X-Pipe= 1659.1 distance behind end of Primary Tube ends
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 414.8 , 829.6 , 1659.1 , 3318.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 622.2 , 1244.3 , 2488.7 , 4977.3 MM long
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3318.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1659.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 829.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 414.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 207.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 103.7 MM long ... reduced Torque , not recommended
dundersmurfen, Tjenare
Visst är det intressant
Det skulle vi kunna göra. Jag har monterat en så kallad "vortex" ljuddämpare som Raka Rör AB påstår ska ge mer effekt, vore kul att jämföra den med en vanlig fullflödesdämpare.
Anledningen till att jag köpte denna "vortex" dämpare var att jag behövde något som dämpade ljudet lite mer än en vanlig fullflödes dämpare och enligt tillverkaren så skulle ljudet dämpas mer utan att försämra flöde.
Jag trodde inte ett dugg på "vortex" effekten i denna dämpare men det skumma är att när jag monterade denna dämpare (enda förändringen). Vid första provrepan så orkade inte original tryckplatta hålla lamellen
Jag kan göra några olika 2-1 rör mellan extraktor och katalysatorn som kan testas om vill.
"Vortex" ljuddämparen är väl lika som Moroso (och Twister) "spiral flow" ljuddämparna? Kanske rent av exakt lika?
Påstods ju till och med ersätta katalysatorn i den tidiga aggressiva mirakelreklamen från Raka Rör