laddtrycks styrning med elventil

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

laddtrycks styrning med elventil

Inlägg av norrback »

har nån provat att styra trycket till wg:n med en elstyrd av/på ventil så den öppnar först när ett visst laddtryck är uppnått. Man kan ju köra en utgång i hestec mot t.ex laddtrycket.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Vet inte om det finns olika version, men hestec i phreddes bil har inbyggd laddtrycksstyrning, som stängs av vid 4000??? varv... Detta kan med fördel användas för att få snabbare spoolup
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har provat det mesta , med olika resultat.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

man kan styra en utgång i hestec mot nästan alla ingångar. måste prova det då. tack för svar
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag kör med magnetventil. Altså Man styr "bleedningen" av laddtrycket genom att ändra durationen på en PWM signal. Typ samma som en spridare. Är laddtrycket för lågt så ställer boxen upp durationen osv.
Funkar bra. Då kan man ställa vilket laddtryck man vill ha beroende på tex varv eller gasspjällsläge.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
MathiasLBR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:46 pm
Ort: Skepplanda

Inlägg av MathiasLBR »

Jag körde med magnetventil och mappade laddtrycket via varv, med haltech.
I min gamla 244turbo.
Det funkade klanderfritt.
/Mathias
Användarvisningsbild
Lärka
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:09 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Lärka »

jag kommer köra samma som Jonas och kommer mappa laddtrycks kurvan med SMT6an
P2300T5 -65 (under konstruktion)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

var skall man söka efter en pwm ventil?
Användarvisningsbild
Lärka
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:09 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Lärka »

jag köpte min på www.etapp.se
men dom finns inte på sidan men du kan ju maila eller ringa och få pris
P2300T5 -65 (under konstruktion)
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det finns som orginaltillbehör på tex VAG. Golf 1.8t har magnetventil PWM= PulseWithModulated Altså man ändrar durationen på en puls med en fast frekevens.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar