MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. Startad!

Inlägg av Dennis M »

Jag glömde nämna att innan uppstarten så kollade jag till kammarna och justerade till lägena lite.
Det visade sig att bara insugskammen var omgjord till justerbar och avgaskammen skulle behöva ställas lite så den får väl smaka på vinkelkapen i framtiden när jag byter till en frächare ventilkåpa.

Bild

Här är kablaget, den nya styrboxen tog den gamlas plats och tänka sig att kablaget lagom nådde! 8)
Det var så trångt här med det jättelika orginalbatteriet(som var jättetungt) så jag ville inte böka tillbaks det igen.

Bild

Istället blev det att korta båda ändar på batterihyllan vilket syns jämfört med det stora batteriet i bakgrunden, på bilden syns även det 16 poliga diagnosuttaget som jag tänkte uppgradera till när jag ändå är igång.

Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Jag vet inte varför mina bilder alltid blir så kass men det måste ha något med lysrörsbelysningen i garaget som blänker i allt!

Så här ser den färdiga elen ut iallafall och dessutom blir det helt dolt bakom en kåpa precis som orginal.

Bild

Här syns det med kåpan på plats, motorrummet ser ganska standard och städat ut(precis som jag vill ha det, ogillar färgglatt) förutom att man borde motortvätta och byta den anskrämliga ventilkåpan.
Ventilkåpan kommer lösa sig för jag håller på att göra om kammarna och har skaffat en fräschare.

Bild

Ett eobduttag sitter numera monterat i bilen så man kan koppla upp sig och läsa felkoder! :)

Bild

Så här blev växeldamasken, jag använde damask från en 9-5 då den dels är i äkta läder(inget annat duger på en MB 8) ) och dels är enkel att montera då den sitter utanpå ramen och döljer skarven.

Bild

Hur går den då?

Jo rätt hyffsat, jag har inte frestat jättemycket då det är en provmapp i och det sitter orginal MB avgas samt en saabkatt på men det verkar lovande. Den har det där snabba rejäla V8 vridet som en saab 2,3 turbo ska ha med lite påställt tryck och rätt turbo dvs. fullt vrid innan 2000 rpm.

Jag har plockat ur instrumentet för att mäta utgående hastighetssignal och lyckligtvis har den tolv volts hallsignal precis som saab, perfekt till sprutet!
Sen har jag en fyrcylindrig varvräknare på g.
Här mäts signalen samtidigt som vajeringången styrs av en mejsel.

Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Jag hade även stora bekymmer att lufta bromsarna, och fick för mig att man var tvungen att ha ett abs instrument av något slag men tillslut kom lösningen!

Om man tittade från sidan på behållaren så såg man att det fanns vätska både till främre och bakre kretsen till huvudcylindern.

Bild

Men tittar man på gummitutorna till nivågivaren så är de i bredd!
Det är alltså en behållare längs hela sidan man ser medans en behållare är bara en kvarts storlek och på den sidan man inte kommer åt att se. :doh:

Dessutom rinner det inte över i den "osynliga" behållaren förrän nivån är ända uppe halsen vid det lilla hålet.
Små problem mycket tid...
BjornGus
För lite laddtryck

Inlägg av BjornGus »

Jag gillar verkligen det här bygget! Kombinationen MB+SAAB känns helt rätt och motorrummet blev väldigt snyggt.
Keep up the good work!!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Tackar, jag håller på med lite uppfrächning av kåpan nu när jag mekar kammar igen.

Man skulle ha såna där superbra svarta fjädrande slangklämmor som nyare bilar har. Det hade blivit betydligt diskretare vid slangskarvar osv.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Lite har det hänt, egentligen är ju projektet lite av ett misslyckande för det skulle varit färdigt före jul men då jag blev tvungen att bygga sump och grenrör vilket jag hade hoppats slippa så sket det sig.
Sedan kom julen emellan och eftersom vi ska byta ut den andra bruksbilen och redan skaffat en ersättare till den så kunde jag lika gärna åka runt i den så länge det är saltat.
På tal om saltat så känns det ju mer och mer synd att köra med den på vintern då karossen klarat sig så himla fint och nu har man lagt massa tid och pengar på den så även det här med bruksvärde är ju lite av ett misslyckande med...

Jag har iallafall skaffat en bättre ventilkåpa som dessutom fått sig en uppfräschning så i samband med monteringen av den så passade jag på att göra avgaskammen justerbar.

Slipar man ur kammen med en vinkelkap så att man kan justera ungefär en halv kedjelänk(mot tidigare öppningav ventil) så räcker det, sen måste det vara rena ytor innan man drar åt. Kammarna har justerats fram så de öppnar enligt orginalspec, de brukar släpa efter även om kedja och skenor varit nytt.

Bild

Det är mycket viktigt att sätta skruvarna till överfallen rätt för oljekanalen går genom dem vilket syns här:

Bild

Ett smidigt sätt att göra markeringar på vevaxelns remskiva är att mäta radien och sedan rita streck i önskade vinklar ut till radien, sedan mäter man mellan strecken med ett skjutmått och ritsar av på remskivan.

Bild

Monterat och klart, även tändkasetten fick lite färg för rött var lite skrikigt för min smak.

Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Titta!

En nästan ny äkta 044 pump hittade hit och ersatte de gamla dubbla pumparna, syns här rostskyddat och klart.

Bild

I samband med byte till fyrcylindrig varvräknare så kom inspiration till en uppdaterng av instrumentet, klockan fick ge plats...

Bild

...För en laddtrycksmätare!
Ännu en liten sak som visade sig kräva alldeles för mycket tid, filande osv. men det fanns helt enkelt inget annat bra ställe i bilen att sätta den på.

Bild

Med detta antika verktyg...

Bild

...Kan man göra änden på en hastighetsmätarewire fyrkantig. Perfekt när man ska bygga en vajer som är Omega i ena änden och MB i andra.
Nu visar mätaren 15km/h för lite i 90 jämfört med gps fart så jag ska kolla om 230 mätaren stämmer bättre.

Bild

Garagedammet spolades av med, egentligen är det bara att köra med den nu men jag labbar med en programvara nu som ska i och ett 3" är på önskelistan.
Sen har jag ett patent på att styra den oljetrycksreglerade diffen i pipeline.

Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Ett 3" löddes ihop häromdagen, dock har jag inte bestämt om det ska bli en katt eller en dämpare till för två ljuddämpare blev rätt högljutt.

Bild

Det som stör mig nu är att hastighetsmätaren inte stämmer så att jag kan kolla förbrukningen, mitt mål är att hamna 30% under mercamotorn.

Jag ska bestycka förgasarna på min citroen så jag kan flytta över bredbandslambdan och ta en titt sen tänkte jag testa lite med min Gtech, mitt mål där är att den ska vara snabbare än e34 m5 och mb e500.

Specen just nu är lite ihopplock som egentligen är en helt standard 9000 170hk lätttryckare med en 9000 aero turbo(mitsu 15T med 6 avgashus), justerade kammar, 3" avgas, sportluftfilter, större IC och chip så den borde ge nån hästkraft mer än en chippad aero.
Användarvisningsbild
asconawille
Lite mer laddtryck

Inlägg av asconawille »

mycket bra jobbat, installationen blev riktigt stilren :thumbright: hoppas att du når dina målsättningar med bilen och lite där till :)
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Tackar!

Jag är nog mycket för det här med olika mål och användningsområden osv. det känns lite lättare att hålla motivationen uppe.
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Så bra det blir!

Kan du inte bara låta skriva ut en egengraderad skala på klisterfolie? Det kan inte kosta många kronor.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Då stämmer ändå inte trippen, jag har en hastighetsmätare från en 230 att prova med. Den är mer åt rätt håll men hur bra det kommer stämma återstår att se.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Det var inte igår!

Faktiskt har det hänt lite och för att fortsätta på senaste posten så felar 230 mätaren som jag stoppat i exakt 10% mot gps fart(visar för lite) så det är lätt att hålla koll på farten nu.
Dessutom kan jag räkna på bränsleförbrukningen, man får nog lägga på 13% då en vanlig mätare brukar ha 3% glädjemätare för att man ska ha marginal vid hastighetskemeror.
Enda nackdelen är att det ser lite fattigt ut med ern mätare som slutar vid 220kmh men det räcker för mig. 8)

Som det har gått att läsa i en annan tråd här så har jag haft lite motorstrul, det började med att jag fick för mig att slänga dit en kedjesats och då passade jag på att kolla lagrena när sumpen ändå var loss och det var inget upplyftande fynd som gjordes!
Flera ram och staklager var slitna så ur med veven och dit med nya lager. När jag sedan drog åt veven så nöp den! :angryfire:
Ur med veven igen och lade den i min kardanjigg och upptäckte att den var krokig, många teorier om detta spånades vilket ledde till att oljekylet flyttades från automatkylet till en 9-5 oljekylaren i fronten.

Bild

Bild

En fin beg vev skaffades och alltihop monterades med ny kedja och lite allmän småfix runtikring som det gärna blir på ett bygge som provas ut för första gången.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Idag kom då den stora dagen man väntat på, balen på slottet(SBP) men skulle mercen finna sin prins och leva lycklig i alla dagar?

Jodå, närmare en prins för en gammal merca som fått hjärttransplantation kunde nog inte besiktningsmannen bli för den seglade igenom utan krångel och hade dessutom tappat ca. 100kg till beach 2015.

738kg fram och 733 bak har jag för mig vågen visade och det fulltankad med dragkrok och reservhjul men utan förare.

SEGER!

Bild
W108
För mycket laddtryck

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av W108 »

Stort grattis :thumbright:
Skriv svar