Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Evinrude, -helt rätt inställning!
Ajdén är ju grymt duktig och trevlig! Sen att han bor här i byn är ett plus också!
Men jag vacklar lite i beslutet om att stoppa i världens sämsta motor i Starionen.
Det finns ju bättre motorer från BMW.
Ajdén är ju grymt duktig och trevlig! Sen att han bor här i byn är ett plus också!
Men jag vacklar lite i beslutet om att stoppa i världens sämsta motor i Starionen.
Det finns ju bättre motorer från BMW.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Ja vi är rätt bortskämda med att ha en sådan problemlösare på orten
Min m70 bestämde sig för att tappa oljetrycket på tomgång (varvar man lite så slocknar lampan) och funderingarna kring dessa motorer satte givetvis igång. De allra flesta BMW-motorerna är ju mer eller mindre mainstream numera, förutom m70/m73. Tanken kring en lite vassare sugmotor känns ju rätt, med kamjustering, E85, MS och nya grenrör så bör det ju gå att få en rätt rapp maskin. Jag får intrycket av att det finns rätt mycket att hämta längre upp i registret då karaktären original är rätt trist. Jämför man med en s70 så är det ju inga extrema skillnader i hårdvaran annat än de där 6dl.
Sen blir de ju ännu bättre framför en manuell låda, automatåbäket är en riktig glädjedödare om jag jämför min 750 med min 850.
Det må vara en kass motor i orginalutförandet, men jag tror det går att göra en rolig maskin av den med relativt enkla medel
Min m70 bestämde sig för att tappa oljetrycket på tomgång (varvar man lite så slocknar lampan) och funderingarna kring dessa motorer satte givetvis igång. De allra flesta BMW-motorerna är ju mer eller mindre mainstream numera, förutom m70/m73. Tanken kring en lite vassare sugmotor känns ju rätt, med kamjustering, E85, MS och nya grenrör så bör det ju gå att få en rätt rapp maskin. Jag får intrycket av att det finns rätt mycket att hämta längre upp i registret då karaktären original är rätt trist. Jämför man med en s70 så är det ju inga extrema skillnader i hårdvaran annat än de där 6dl.
Sen blir de ju ännu bättre framför en manuell låda, automatåbäket är en riktig glädjedödare om jag jämför min 750 med min 850.
Det må vara en kass motor i orginalutförandet, men jag tror det går att göra en rolig maskin av den med relativt enkla medel
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Mycket av problemen med M70 sitter i styrsystemet, släpper man sargen och går på ett eftermarknadssprut så är mycket av problemen lösta.
Precis som jag och polaren inte gjorde på 750 dubbelturbon vi krånglade på med...
De elektroniska gasspjällen i princip omöjliggör grymt ryt från botten som en V12a ska ha, redan original är de momentbegränsade på lägre växlar. Med 1.5bar i laddtryck så blev det ju bara 0,3 i motorn för att motorstyrningen drog igen spjällen, -det luftmängdsmätarna visade då tyckte nog inte motorstyrningen var rimligt så de ströp spjällen tills det vart rimligt.
Tomatlådan är väl orsaken här till de här dumheterna, den höll väl inte för momentet. Fullgas på en original 750 med låg växel så öppnar spjällen inte fullt ut för att hålla nere momentet. -Vilket jävla skräp!
Rent mekaniskt är väl inte m70 något monster, men som du säger finns det potential, och den är ju faktiskt inte så tung heller. Men jag börjar bli lite sugen på V8-motererna också, eller så fegar jag ur och kör en M50...
Angående oljetrycket på din bil, -byt ut givaren, kan vara så enkelt om du har tur. Det har jag varit med om, annars är det väl bara att hålla varvet uppe!
Precis som jag och polaren inte gjorde på 750 dubbelturbon vi krånglade på med...
De elektroniska gasspjällen i princip omöjliggör grymt ryt från botten som en V12a ska ha, redan original är de momentbegränsade på lägre växlar. Med 1.5bar i laddtryck så blev det ju bara 0,3 i motorn för att motorstyrningen drog igen spjällen, -det luftmängdsmätarna visade då tyckte nog inte motorstyrningen var rimligt så de ströp spjällen tills det vart rimligt.
Tomatlådan är väl orsaken här till de här dumheterna, den höll väl inte för momentet. Fullgas på en original 750 med låg växel så öppnar spjällen inte fullt ut för att hålla nere momentet. -Vilket jävla skräp!
Rent mekaniskt är väl inte m70 något monster, men som du säger finns det potential, och den är ju faktiskt inte så tung heller. Men jag börjar bli lite sugen på V8-motererna också, eller så fegar jag ur och kör en M50...
Angående oljetrycket på din bil, -byt ut givaren, kan vara så enkelt om du har tur. Det har jag varit med om, annars är det väl bara att hålla varvet uppe!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Ja originalstyrsystemet ger inget annar än hjärnblödningar
Har läst tråden om 750in ett par gånger så jag har hört er brottas med det och jag är inte avundsjuk direkt...
300hk ur 5 liter är ju katastrof, 400hk och mer ryt på toppen lär göra det till en helt okej upplevelse. Dessutom lär den låta rätt mycket ballare än en 6:a eller 8:a
Tanken är isf att det blir riktig manuell direktörsräser, det är ju en iL dessutom
Har läst tråden om 750in ett par gånger så jag har hört er brottas med det och jag är inte avundsjuk direkt...
300hk ur 5 liter är ju katastrof, 400hk och mer ryt på toppen lär göra det till en helt okej upplevelse. Dessutom lär den låta rätt mycket ballare än en 6:a eller 8:a
Tanken är isf att det blir riktig manuell direktörsräser, det är ju en iL dessutom
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Hej Jens!
Kul att det spårar ur med starionen. Överladdad bmw-motor kommer sitta fint i den, oavsett om det blir sex, åtta, eller tolv cylindrar
/ Niklas Holm, Söderhamn
Kul att det spårar ur med starionen. Överladdad bmw-motor kommer sitta fint i den, oavsett om det blir sex, åtta, eller tolv cylindrar
/ Niklas Holm, Söderhamn
Niklas Holm
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Det ser ut som det blir den fega vägen ut. Fokus nu ligger på en inte helt obekant motormodell här på Sävar.
Men satan vad V12an satt bra! Jag byter planer oftare än kalsonger så kanske det blir en V12a ändå. Men BMWs V8or ser väldigt smidiga ut också...
Fokus nu ligger på något jag tyckte var smidigare och "modernare". Ingen sprayburks-renoverad V12 utan en 24v rak 6a med grym potential, skabbig och skitig:
Den här motorn ska monteras med 30 graders lutning, men då passade den inte...
Så jag monterade den som vanligt istället.
Efter att ha lyft i motorn säkert 10 gånger, mätt lite och svurit så brann det av, helvete vad plåtjäveln med huvlåset mellan lysena var i vägen! Vinkelslipen fick tala, sen blev det betydligt smidigare.
Men här började det som såg så lovande ut bli riktigt jobbigt...
Men satan vad V12an satt bra! Jag byter planer oftare än kalsonger så kanske det blir en V12a ändå. Men BMWs V8or ser väldigt smidiga ut också...
Fokus nu ligger på något jag tyckte var smidigare och "modernare". Ingen sprayburks-renoverad V12 utan en 24v rak 6a med grym potential, skabbig och skitig:
Den här motorn ska monteras med 30 graders lutning, men då passade den inte...
Så jag monterade den som vanligt istället.
Efter att ha lyft i motorn säkert 10 gånger, mätt lite och svurit så brann det av, helvete vad plåtjäveln med huvlåset mellan lysena var i vägen! Vinkelslipen fick tala, sen blev det betydligt smidigare.
Men här började det som såg så lovande ut bli riktigt jobbigt...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Jag har varit i Uruguay på tjänsteresa så två helger med skruva försvann, men jag har gott om tid så det kvittar.
Var ut och klurade lite ikväll, höjden på växellådan längst bak blir ett problem, men kanske inte så illa som det såg ut från början. Det är bara ett begränsat område där tunneln behöver höjas. Lådan sitter lite snett här, men man ser att det tar i högst upp, några centimeter till skulle lådan behöva upp där bak.
Att få dit en modifierad växellådsbalk blir enkelt iaf, Starion har dubbla bultmönster i karossen och det bakre (som inte använts) blir perfekt att smida ihop mot ZF-lådan.
Kopplingshydrauliken blev lite tight, men ett slag med släggan där så är det lugnt!
Oljetråget behöver filas ner lite i förstärkningarna, men det är en baggis.
Var ut och klurade lite ikväll, höjden på växellådan längst bak blir ett problem, men kanske inte så illa som det såg ut från början. Det är bara ett begränsat område där tunneln behöver höjas. Lådan sitter lite snett här, men man ser att det tar i högst upp, några centimeter till skulle lådan behöva upp där bak.
Att få dit en modifierad växellådsbalk blir enkelt iaf, Starion har dubbla bultmönster i karossen och det bakre (som inte använts) blir perfekt att smida ihop mot ZF-lådan.
Kopplingshydrauliken blev lite tight, men ett slag med släggan där så är det lugnt!
Oljetråget behöver filas ner lite i förstärkningarna, men det är en baggis.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+
Kapade bort lite junk från framvagnsbalken som var i vägen:
Började rensa lite inredning för att se vad som går att göra med kardantunneln.
Av någon anledning tycker jag att det är jobbigt att kapa sönder fullt fungerande saker, men ingen minns en fegis!
Det blev ett hål! Men sticksågen räckte inte till, det fick bli tigersåg underifrån större delen av kapningen då sticksågen inte gick tillräckligt djupt, dubbelplåt med spalt.
Här ska växellådan upp 4-5cm, ligger fortfarande under plåten. Spak-länkaget blir spännande...
Började rensa lite inredning för att se vad som går att göra med kardantunneln.
Av någon anledning tycker jag att det är jobbigt att kapa sönder fullt fungerande saker, men ingen minns en fegis!
Det blev ett hål! Men sticksågen räckte inte till, det fick bli tigersåg underifrån större delen av kapningen då sticksågen inte gick tillräckligt djupt, dubbelplåt med spalt.
Här ska växellådan upp 4-5cm, ligger fortfarande under plåten. Spak-länkaget blir spännande...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
Det blev lite svårare det här än vad jag trodde. Får jag in växellådan i position så mäter jag och kapar kardantunneln därefter, kort sagt, jag mäter, (misslyckas), -mäter igen, -nu så!
Men icke, stor tysk Bratwurst vill bara inte in. Men skam den som ger sig.
Hela motorpaketet med växellåda hänger i en stropp, kanske dags att styra upp det.
Starionen står på pallbockar och den är så plan som en 80-talsbil kan bli.
Bara för att rikta in växellådan där bak, och kunna reglera upp och ner smidigt så blev det en lösning med Subaruns domkraft och någon gammal Galants domkraft.
Ser lika yxigt ut som det är, men det blir en ny upplevelse för mig, - det blir rakt!
Konstruktionen ser ut som skit, och det är den, men det är ju bara för att grovt rikta in motor/växellåda. -Stabilare än karossen..
Men icke, stor tysk Bratwurst vill bara inte in. Men skam den som ger sig.
Hela motorpaketet med växellåda hänger i en stropp, kanske dags att styra upp det.
Starionen står på pallbockar och den är så plan som en 80-talsbil kan bli.
Bara för att rikta in växellådan där bak, och kunna reglera upp och ner smidigt så blev det en lösning med Subaruns domkraft och någon gammal Galants domkraft.
Ser lika yxigt ut som det är, men det blir en ny upplevelse för mig, - det blir rakt!
Konstruktionen ser ut som skit, och det är den, men det är ju bara för att grovt rikta in motor/växellåda. -Stabilare än karossen..
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
Ligger lite efter i uppdateringarna här så jag kör en till. Det är utan att överdriva irriterande skitsvårt att få allt att linjera.
Med det menar jag att man vill gärna ha motorns vevaxel i tangent med underliggande planeten och gärna i bilens riktning, sen linjera in kardanaxel i en rimligt rak linje från växellådan.
Efter att ha mätt och sälat under bilen i många timmar så får jag acceptera att det är lite svårare det här än vad jag trodde. När jag provade in BMW-motorn och lådan så såg det ju ut att passa, bara kapa upp kardantunneln lite...
Nu har jag kapat upp kardantunneln "lite mer". Här börjar jag se ett nytt problem, om /när jag får in motor och växellåda i plan med universum och över framvagnsbalken samt under motorhuven, -så ser det mörkt ut ändå.
När jag lyckas med det här så skiljer höjden på utgående axel från växellådan väldigt mycket från höjden på ingående axel på bakaxeln.
Utgående axeln på växellådan sitter "en aning" högre än ingående axel på bakaxeln på Starion. En liten parallellförskjutning kan ju vara bra, men det här är kanske lite mycket...
Med det menar jag att man vill gärna ha motorns vevaxel i tangent med underliggande planeten och gärna i bilens riktning, sen linjera in kardanaxel i en rimligt rak linje från växellådan.
Efter att ha mätt och sälat under bilen i många timmar så får jag acceptera att det är lite svårare det här än vad jag trodde. När jag provade in BMW-motorn och lådan så såg det ju ut att passa, bara kapa upp kardantunneln lite...
Nu har jag kapat upp kardantunneln "lite mer". Här börjar jag se ett nytt problem, om /när jag får in motor och växellåda i plan med universum och över framvagnsbalken samt under motorhuven, -så ser det mörkt ut ändå.
När jag lyckas med det här så skiljer höjden på utgående axel från växellådan väldigt mycket från höjden på ingående axel på bakaxeln.
Utgående axeln på växellådan sitter "en aning" högre än ingående axel på bakaxeln på Starion. En liten parallellförskjutning kan ju vara bra, men det här är kanske lite mycket...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
Eftersom det här var lite lurigt så köpte jag en motor till. En likadan så klart... Ser väldigt fräsch och fin ut och ska ha gått enbart runt 13 000mil, verkar rimligt med tanke på hur den ser ut jämfört med mitt utgångsobjekt med drygt 40 000mil på nacken.
Jag lade ner (så här i efterhand) mycket tid på att bygga något jag kunde använda för att "styra in" motorn i rätt position där fram, för att få in rätt vinkel och med en rimlig frigång från kaross och framvagn. Biltema med flera har lösningen, ett motor-ok! Starion är som vanligt inte kompatibel med universalutrustning, men lite träskivor löste det lilla problemet.
Fortfarande kvarstår problemet att jag är en idiot, och jag är dålig på att mäta. Kardantunneln måste kapas på ett betydligt mer avancerat sätt än det var tänkt...
Jag lade ner (så här i efterhand) mycket tid på att bygga något jag kunde använda för att "styra in" motorn i rätt position där fram, för att få in rätt vinkel och med en rimlig frigång från kaross och framvagn. Biltema med flera har lösningen, ett motor-ok! Starion är som vanligt inte kompatibel med universalutrustning, men lite träskivor löste det lilla problemet.
Fortfarande kvarstår problemet att jag är en idiot, och jag är dålig på att mäta. Kardantunneln måste kapas på ett betydligt mer avancerat sätt än det var tänkt...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
WTF ny motor igen??
Man hinner inte med i updatesen.
Dina fälga??
Vad för bultmönster
Man hinner inte med i updatesen.
Dina fälga??
Vad för bultmönster
VW & Volvo.
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
Hur kan man inte hinna med här? Det går ju pinsamt långsamt som vanligt.WTF ny motor igen??
Man hinner inte med i updatesen.
Dina fälga??
Vad för bultmönster
Bultmönstret är 114,3 x5 Lite udda offset om man vill köra bredare fälgar än original.
Med Toyota Supra MK4-fälgar så använder jag 50mm spacers bak och 25mm fram.
Då blir spårvidden inom någon mm som original.
Borbet B -fälgarna som jag försöker fräscha till "passar" utan spacers, har ingen koll på om dom skulle passa på någon annan bil, dom verkar vara omsvetsade i centrum iaf.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
Bygget går långsamt, uppdateringarna här går ännu långsammare.
Kardantunneln är kapad rejält nu, det ser förjävligt ut och jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Men nu har jag ca 2cm extra utrymme runt om i kardantunneln. Eller det kan nog inte kallas kardantunnel längre... Folkrace-nivå, tigersågen och släggan har talat.
Jag strimlade väl mer eller mindre upp kardantunneln. Men det här räckte inte skulle det visa sig.
Försök till foto underifrån/framifrån.
Funderade en hel del på hur jag skulle få ihop "tårtbitarna", men lösningen var ju att kapa bort dom Nu är tunneln öppen i stort sett ända fram till torpedväggen. Inte helt oväntat misslyckades jag med att fota det.
Men tanken är att det blir lättare att bygga en helt ny än att lappa ihop spillrorna. Fick bredda lite också med proffsverktygen, dvs med plankor och en original Mitsubishidomkraft :
Men nu snablar sitter motorn där den ska med hjälp av motor-oket och justerbara vagnen bak. Vågrätt i längd:
Vågrätt i bredd där bak:
Samt i 30 graders vinkel som det ska vara på den här motorn:
Började smida lite på motorfästet vänster fram, det är väldigt enkelt då det finns gott om plats. På andra sidan har jag ju kapat bort allt som det går att bulta något i samt att det är ruskigt mycket mindre plats.
Motorfästet vänster fram blev så här till slut, 5mm gods mot motorn 4mm i profilerna. Dålig mobiltelefonbild:
Kardantunneln är kapad rejält nu, det ser förjävligt ut och jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Men nu har jag ca 2cm extra utrymme runt om i kardantunneln. Eller det kan nog inte kallas kardantunnel längre... Folkrace-nivå, tigersågen och släggan har talat.
Jag strimlade väl mer eller mindre upp kardantunneln. Men det här räckte inte skulle det visa sig.
Försök till foto underifrån/framifrån.
Funderade en hel del på hur jag skulle få ihop "tårtbitarna", men lösningen var ju att kapa bort dom Nu är tunneln öppen i stort sett ända fram till torpedväggen. Inte helt oväntat misslyckades jag med att fota det.
Men tanken är att det blir lättare att bygga en helt ny än att lappa ihop spillrorna. Fick bredda lite också med proffsverktygen, dvs med plankor och en original Mitsubishidomkraft :
Men nu snablar sitter motorn där den ska med hjälp av motor-oket och justerbara vagnen bak. Vågrätt i längd:
Vågrätt i bredd där bak:
Samt i 30 graders vinkel som det ska vara på den här motorn:
Började smida lite på motorfästet vänster fram, det är väldigt enkelt då det finns gott om plats. På andra sidan har jag ju kapat bort allt som det går att bulta något i samt att det är ruskigt mycket mindre plats.
Motorfästet vänster fram blev så här till slut, 5mm gods mot motorn 4mm i profilerna. Dålig mobiltelefonbild:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mitsubishi Starion Turbo going 500Hp+ (Nu med BMW M50)
Ungefär här blev det en del psykiska problem inblandat i projektet.
Jag kände mig gammal och fet så den naturliga lösningen på det var så klart att köpa en Porsche! -En 996 Carrera 2 -00.
Men det funkade inget vidare, jag är fortfarande gammal och lönnfet, -men snablar vad rolig bilen är!
Jag kände mig gammal och fet så den naturliga lösningen på det var så klart att köpa en Porsche! -En 996 Carrera 2 -00.
Men det funkade inget vidare, jag är fortfarande gammal och lönnfet, -men snablar vad rolig bilen är!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)