skyline twinturbo
Re: skyline twinturbo
då lär det nog fåå bli dem, tyvär verkar dem inte ha just 70cm längre (40-50-60 å sen nästa steg 80) men men, får väll göra någon loop p+å just den å köra dubbbla 80 då...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
valet föll på biltemas universal siliconkabel, , så dem är nu monterade och bilen står å väntar lite hos AG.s
står ett antal bilar där nu som ska bli klara inför elmia etc, så jag sa att min gärna får stå å vänta lite där någon vecka eller två,
ingen stress då jag inte har någon direkt körning inplanerat under april, och den är ju relativt klar i övrigt med...
ska ta tag i topplocksrenovering och byte av topplockspackning på min VR6 syncro turbo, (vinterbilen som är dax att skicka för försäljning och förhoppningsvis kan finansiera skyline och lola körningar framöver)
även rekond och lite polering etc behövs på golfen innan den ska ut på blocket.
någon som vill ha en rolig ban/bruksbil , kom å köp
står ett antal bilar där nu som ska bli klara inför elmia etc, så jag sa att min gärna får stå å vänta lite där någon vecka eller två,
ingen stress då jag inte har någon direkt körning inplanerat under april, och den är ju relativt klar i övrigt med...
ska ta tag i topplocksrenovering och byte av topplockspackning på min VR6 syncro turbo, (vinterbilen som är dax att skicka för försäljning och förhoppningsvis kan finansiera skyline och lola körningar framöver)
även rekond och lite polering etc behövs på golfen innan den ska ut på blocket.
någon som vill ha en rolig ban/bruksbil , kom å köp

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
kommer ihåg min gamla 740 och då hade jag biltemas blå kablar och brosmade 660whp på min gamla 16v 
hade iaf testat dom

hade iaf testat dom
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: skyline twinturbo
ja det verkar som dem funkar bra bara man är försiktig att man inte drar i sladden för då kan dem gå av eller änden lossnar, typ
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
ok har vart upp ett gäng gånger nu i bänken, och det ville sig inte till en början, har testat allt som går i programvaran och allt med tändningsdelar och bränslesystem, och lyckades efter lite bökande hitta att det var cylinder 8 som bråkade,
flyttade alla tänddelar och bränsle osv bort från den cylundern,men allt som gjordes och problemet visar att stanna på cyl 8.
komptest och leakdown visar inga problem med den cylindern, samtliga cylindrar är jämna.
första tanken var att det va något strul med ventilfjädern och man fick ventilflyt vid 4100 rpm,
så bort med insug och av med ventilkåpa, och det va inget fel med fjädern.
dock var det det vklassiska oljeröret på äldre bmw över kamaxeln, som var igensatt på 8ans insugsnock, detta har gjort att både kamnocken och vipparmen var kraftigt nerslitna,
kanske hade halva lyfthöjden på just 8ans insug jämnfört med alla andra
gissa om det gör att den cylindern går fett och misständer vid laddtryck
så i med en annan kamaxel och lyftarm sen är alla problem ut världen, och satans fan vad den går plötsligt
bottnar 410cc spridarna runt 0.7 bar laddtryck på gatan (93%dc för att få 0.8 i labmbda)
så lär skaffa en ställbar btr och höjja trycket lite sen ner till tony igen å upp i b'änken för en sista korrigering..
typ så här ser det ut nu
testade massa olika med mappen men missarna kom vid ganska exakt 4100 rpm oavsett vad vi gjorde...

sen dess har jag hunnit med kanske 20-30 mil på gatan, väldigt trevlig maskin måste jag säga. går rätt tyst och är redigt bekväm även på gatan , motorn är som sagt sjukt snäll. går nästan renare än min bruksbil och drar inte värst mycket soppa heller vid lugnkörning (så ofta man nu kör lungt haha)
behöver jag nämna att varje gång man stannar utanför en bensinstation, utanför systembolaget eller utanför dagis eller liknande så kan man räkna med att stå å tjabba en stund med nyfikna förbipasserande
inne på öppet hus på mekonomen som har blivit en liten årlig tradition, korv å bröd för ungarna, lite tjabba med bekanta, och alltid tur med skapligt väder..
för att säga lite om bilen så känns den rät lagom med r-däcken och typ 0.5 bars laddtryck på gatan, greppar rätt ok på femman men vill man sladda lite så är det bara att provocera lite med gasen och ratten så släpper den rätt så fint.
skulle ha kanske 300mm slicks bak och typ 245er fram på bana så skulle den nog ha rätt fin sättning, det märks nu att den inte trivs med 225er runt om då den överstyr rätt så bra bara man är lite för tvär med ratten och inte är försiktig med gasen...
för att hålla jämnfart på valfri växel ligger man på typ 1.5-2% tps vid tex 100km/h
vid 10% tps är det en skaplig acceleration, och allt över 15% så är det skitsamma det är fullt laddtryck direkt
skulle man ha den å åka med skulle man bygga någon "progressiv" gasrulle eller liknande
[URL=http://s493.photobucket.com/user/knotan ... 0418_15325
1.jpg.html]
[/URL]














flyttade alla tänddelar och bränsle osv bort från den cylundern,men allt som gjordes och problemet visar att stanna på cyl 8.
komptest och leakdown visar inga problem med den cylindern, samtliga cylindrar är jämna.
första tanken var att det va något strul med ventilfjädern och man fick ventilflyt vid 4100 rpm,
så bort med insug och av med ventilkåpa, och det va inget fel med fjädern.
dock var det det vklassiska oljeröret på äldre bmw över kamaxeln, som var igensatt på 8ans insugsnock, detta har gjort att både kamnocken och vipparmen var kraftigt nerslitna,
kanske hade halva lyfthöjden på just 8ans insug jämnfört med alla andra

gissa om det gör att den cylindern går fett och misständer vid laddtryck

så i med en annan kamaxel och lyftarm sen är alla problem ut världen, och satans fan vad den går plötsligt

bottnar 410cc spridarna runt 0.7 bar laddtryck på gatan (93%dc för att få 0.8 i labmbda)
så lär skaffa en ställbar btr och höjja trycket lite sen ner till tony igen å upp i b'änken för en sista korrigering..
typ så här ser det ut nu
testade massa olika med mappen men missarna kom vid ganska exakt 4100 rpm oavsett vad vi gjorde...

sen dess har jag hunnit med kanske 20-30 mil på gatan, väldigt trevlig maskin måste jag säga. går rätt tyst och är redigt bekväm även på gatan , motorn är som sagt sjukt snäll. går nästan renare än min bruksbil och drar inte värst mycket soppa heller vid lugnkörning (så ofta man nu kör lungt haha)
behöver jag nämna att varje gång man stannar utanför en bensinstation, utanför systembolaget eller utanför dagis eller liknande så kan man räkna med att stå å tjabba en stund med nyfikna förbipasserande

inne på öppet hus på mekonomen som har blivit en liten årlig tradition, korv å bröd för ungarna, lite tjabba med bekanta, och alltid tur med skapligt väder..
för att säga lite om bilen så känns den rät lagom med r-däcken och typ 0.5 bars laddtryck på gatan, greppar rätt ok på femman men vill man sladda lite så är det bara att provocera lite med gasen och ratten så släpper den rätt så fint.
skulle ha kanske 300mm slicks bak och typ 245er fram på bana så skulle den nog ha rätt fin sättning, det märks nu att den inte trivs med 225er runt om då den överstyr rätt så bra bara man är lite för tvär med ratten och inte är försiktig med gasen...
för att hålla jämnfart på valfri växel ligger man på typ 1.5-2% tps vid tex 100km/h

vid 10% tps är det en skaplig acceleration, och allt över 15% så är det skitsamma det är fullt laddtryck direkt

[URL=http://s493.photobucket.com/user/knotan ... 0418_15325
1.jpg.html]















snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 887
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: skyline twinturbo
Snyggt! Du får väl länka till någon ljudfil/video så småningom... 

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: skyline twinturbo
blir nått vid nästa mappning/bromsning, ska få fatt på lite fälgar så man kan ordna lite donutfilm med kort efter 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
ja vill se två svarta spår från eriksbergs rondellen till rondellen vid willys i finspång och tillbaka 

Re: skyline twinturbo
SÖKES två st breda 18" fälgar bmw, ska sitta 265er på så typ 9-10" breda borde det bli???
skicket har jag inga krav på, minsre skador eller kantstötningar inga problem, pris så överkommligt som möjligt
sökes eventuellt även 16-17" fälgar/däck för audi billigt inför gatebil,
skicket har jag inga krav på, minsre skador eller kantstötningar inga problem, pris så överkommligt som möjligt
sökes eventuellt även 16-17" fälgar/däck för audi billigt inför gatebil,
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
funderar på att byta växellåda då vi ju tänkt köra flygande kilometern och den i dagsläget varvar ur i 240-250, k
känns som det saknas MINST en växel, (1:1 på femman)
så denna vi har är antagligen till salu, skulle göra sig mycket bättre på en NA m70 motor, växlar bra och inga direkta missljud,
kan ta en OD låda i inbyte, 5 växlad getrag 260 eller 6 växlad låda
känns som det saknas MINST en växel, (1:1 på femman)
så denna vi har är antagligen till salu, skulle göra sig mycket bättre på en NA m70 motor, växlar bra och inga direkta missljud,
kan ta en OD låda i inbyte, 5 växlad getrag 260 eller 6 växlad låda
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: skyline twinturbo
Nu börjar det verkligen se ut som en bil igen, riktigt fränt bygge!
Jag är sugen på ett filmklipp, vore trevligt att höra 12an yla.
Jag är sugen på ett filmklipp, vore trevligt att höra 12an yla.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: skyline twinturbo
ja jag har gjort några försök att filma men vill sig inte redigt med gopron, å har testat gopro med extern mic men blev ju vindbrus uppe på taket,
har knappt hört den själv utifrån men väl i bänken, men det man kan säga är att den "tyvär" inte ylar alls som man skulle vilja,
låter lite för ljuddämpad till att börja med, å för det andra så sitter ju utblåsen på vardera sida vilket gör att det mer låter som en suspekt sexxa.
för det tredje varvstopp på 6000
har monterat ställbar BTR nu då vi körde spridarna (410 cc) i botten vid 5500 rpm å 0.7 bar
skulle gärna ladda 0.8 å varvstopp på 6800 med lite marginal kvar på spridarna
jagar däck inför gatebil nu, så om någon sitter på 15 eller 16" däck (och eventuell fälgar audi 5/112) så går det bra att höra av sig om man vill sponsra
har knappt hört den själv utifrån men väl i bänken, men det man kan säga är att den "tyvär" inte ylar alls som man skulle vilja,
låter lite för ljuddämpad till att börja med, å för det andra så sitter ju utblåsen på vardera sida vilket gör att det mer låter som en suspekt sexxa.
för det tredje varvstopp på 6000

har monterat ställbar BTR nu då vi körde spridarna (410 cc) i botten vid 5500 rpm å 0.7 bar

skulle gärna ladda 0.8 å varvstopp på 6800 med lite marginal kvar på spridarna
jagar däck inför gatebil nu, så om någon sitter på 15 eller 16" däck (och eventuell fälgar audi 5/112) så går det bra att höra av sig om man vill sponsra

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
ok har hänt lite igen, har vart rätt fullt upp för både mig och kompisen igen med annat som tar tid.
men ny kardan verision 3.0 sitter på plats, denna gång en 60x4mm sömlöst rör delat på mitten med ett förstärkt lagerupphängning då den förra kardanen visst fick av
så nu i fredags blev det trailer ned till tony igen för att fortsätta med mappning, ny BTR sitter på plats och höjt soppatryck då spridarna gick i botten efter vi fick fix på misständningarna...
hoppas på att kunna varva till 6700 typ och 0.75 bars ladd med tillräcklig marginal på spridarna.
nästa lördag flygande kilometern på björkvik med norrköpings racegrupp. kommer byta bakdäck för att få upp farten lite men 260 lär vi nog göra efter ungefär halva sträckan så sen får vi väll se hur många bilar som hinner ikapp, man har inte mycket at komma med utan 300+ i toppfart då vi har ganska många effektstarka bilar som brukar vara med att köra.
men vi hoppas startsnabbheten ger ett bra försprång
kommer även köra med Lolan den helgen om jag hinner få ihop allt med växelåda och dekaler
någon i norrköpingstrakten som vill vara praktikant i garaget så har vi sjukt mycket smågrejjor vi bör hinna med innan nästa helg, så välkommna att höra av er
vi har även fått en bra deal med kompisen som jobbar på lokala bilskroten "Nya allbilsskroten i Norrköping" inför gatebil, ett rejält lass med däck, var å hämta en släpkärra i fredags å lär väll bli ett gäng till innan dess.

men ny kardan verision 3.0 sitter på plats, denna gång en 60x4mm sömlöst rör delat på mitten med ett förstärkt lagerupphängning då den förra kardanen visst fick av

så nu i fredags blev det trailer ned till tony igen för att fortsätta med mappning, ny BTR sitter på plats och höjt soppatryck då spridarna gick i botten efter vi fick fix på misständningarna...
hoppas på att kunna varva till 6700 typ och 0.75 bars ladd med tillräcklig marginal på spridarna.
nästa lördag flygande kilometern på björkvik med norrköpings racegrupp. kommer byta bakdäck för att få upp farten lite men 260 lär vi nog göra efter ungefär halva sträckan så sen får vi väll se hur många bilar som hinner ikapp, man har inte mycket at komma med utan 300+ i toppfart då vi har ganska många effektstarka bilar som brukar vara med att köra.
men vi hoppas startsnabbheten ger ett bra försprång

kommer även köra med Lolan den helgen om jag hinner få ihop allt med växelåda och dekaler

någon i norrköpingstrakten som vill vara praktikant i garaget så har vi sjukt mycket smågrejjor vi bör hinna med innan nästa helg, så välkommna att höra av er

vi har även fått en bra deal med kompisen som jobbar på lokala bilskroten "Nya allbilsskroten i Norrköping" inför gatebil, ett rejält lass med däck, var å hämta en släpkärra i fredags å lär väll bli ett gäng till innan dess.


snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: skyline twinturbo
Jag har ledigt till måndag morgon om du skulle behöva någon hjälp?
Re: skyline twinturbo
ok så här ligger det till just nu.
för tillfället (tills vidare) är den "färdig"
Ligger väll kvar på ca 0.7 bars laddtryck vid varvstoppet.
det som händer är att när man kliver över 5700 tappar vi återigen vrid och effekt, denna gång är ventilfjädrarna bottnade
varvstoppet ligger orginal på 5900-6000 rpm, och vi visste att ventilfjädrarna kunde vara en begränsande faktor men när man bygger snikmotor som denna så finns inte nya fjädrar och allt som tillkommer i budgeten i steg 1.
så nu har vi en väldigt fin kurva som vi tyvär måste avsluta med varvstopp strax efter 5500 rpm
inte för att vara ledsen så, den går sjukt fint redan som det är med 460 whp och 600wnm bara peta i nästa växel så går det fint, men man saknar en 6e växel, extremt snäll motor med så himla lättkörd och fin gång,. stort tack till Tony på Ags igen för engagemanget.
nästa "steg 1" uppdatering blir omslipning av kammar till några vettigare profiler, dubbla ventilfjädrar, sätesjobb , lättare portning och matchportning mot grenrör insug etc etc. plus lite större spridare, som det ser ut nu så hade vi kunnat dra iallafall 50 hjulhästar till på samma kammar, så med portning, vassare kammar och så vidare så finns garanterat 100+whp till på samma laddtryck vilket även går att höjja om man vill rampa på ännu mer effekt,
vore riktigt trevligt med en v12a som sjöng ut mot 7000-7500 rpm
nu på lördag blir det hur som helst björkvik å det som är kvar innan dess är igentligen bara att lägga om till lite andra däck.
kommer sätta på lite större/bredare däck bak, och lite smalare lägre däck fram för att få lite annan balans i greppet och chassiet, hoppas det blir bra!!!
någon som vet vart man ska leta efter 10x18" passande audi?? 5/112, verkar finnas några mercedes SUV som har orginal när jag letar på ebay.de

för tillfället (tills vidare) är den "färdig"
Ligger väll kvar på ca 0.7 bars laddtryck vid varvstoppet.
det som händer är att när man kliver över 5700 tappar vi återigen vrid och effekt, denna gång är ventilfjädrarna bottnade

varvstoppet ligger orginal på 5900-6000 rpm, och vi visste att ventilfjädrarna kunde vara en begränsande faktor men när man bygger snikmotor som denna så finns inte nya fjädrar och allt som tillkommer i budgeten i steg 1.
så nu har vi en väldigt fin kurva som vi tyvär måste avsluta med varvstopp strax efter 5500 rpm

inte för att vara ledsen så, den går sjukt fint redan som det är med 460 whp och 600wnm bara peta i nästa växel så går det fint, men man saknar en 6e växel, extremt snäll motor med så himla lättkörd och fin gång,. stort tack till Tony på Ags igen för engagemanget.
nästa "steg 1" uppdatering blir omslipning av kammar till några vettigare profiler, dubbla ventilfjädrar, sätesjobb , lättare portning och matchportning mot grenrör insug etc etc. plus lite större spridare, som det ser ut nu så hade vi kunnat dra iallafall 50 hjulhästar till på samma kammar, så med portning, vassare kammar och så vidare så finns garanterat 100+whp till på samma laddtryck vilket även går att höjja om man vill rampa på ännu mer effekt,
vore riktigt trevligt med en v12a som sjöng ut mot 7000-7500 rpm

nu på lördag blir det hur som helst björkvik å det som är kvar innan dess är igentligen bara att lägga om till lite andra däck.
kommer sätta på lite större/bredare däck bak, och lite smalare lägre däck fram för att få lite annan balans i greppet och chassiet, hoppas det blir bra!!!
någon som vet vart man ska leta efter 10x18" passande audi?? 5/112, verkar finnas några mercedes SUV som har orginal när jag letar på ebay.de

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
