940 race setup 376 whp 564 whn

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av Jamie_N »

Helt original chassi både fram och bak gissar jag? Då hade jag försökt att fixa ettpar 90/10 dämpare fram också så att du fortsätter hålla vikten skjuten bakåt. :)
Men sen även som Jörgen säger, ettpar dämpare så du kan bromsa ner separationen bak lite men även ihop.

Annars en riktigt trevlig bil du har! Nu när du fått till en bra motor så är det bara att fortsätta med chassit. ;)

Annan bil visserligen men farsans Buick så har vi gjort följande: 90/10 dämpare fram samt något nervinklad pinjongvinkel till bakaxeln samt 0.7kg däcktryck då vi körde M/T slicks. Flyttade över det receptet på en bekants 740 som var med på Borlänge street open en sommar och fick det att fungera riktigt bra.
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

okej ja den har ju börjat flytta på sig nu iaf :)

finns det nån svensk sida där man kan handla dämpare ? hittar bara i ut landet
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av Dennis M »

Tex. Avo Och gaz har universal coilovers dubbelt justerbara, de brukar kunna fixa olika infästningar osv.
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

bjuder på lite bilder från En Dag På Strippen Emmaboda

Bild

Bild


Bild

Bild
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av Johan »

Fränt bygge tycker jag! Hade tänkt mig något liknande själv snart. Kul att se den på Emmaboda. Det studsade iväg rätt fränt ;)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av Nova Jörgen »

greendanger84 skrev:japp startade på ettans växel tyckte de kändes bäst

runt 5500- 6000 hade jag

2 an körde ja på

ja mixtrade med luft trycket i slutet å den repan var en av dom sista bästa repan hade jag 1 kg i dom faktiskt 0,85 hade jag i slutet



får helt enkelt spara ihop till rediga dämpare vart kan man hitta sådana som du rekommenderar


tack för alla bra tips å trix :thumbright:
Lite kort skrivet...
Gör burn outen på den högsta växeln bilen orkar med, så du får bra snurr på hjulen, stå i framkant på vattnet, så slipper du få hjulhusen fulla av vatten som sedan droppar ner på däcken.

Dom flesta nybörjare åker med alldeles för lågt tryck i slicksen, sträva alltid efter att ha så högt tryck som möjligt, utan att förlora prestanda, då rullar däcken lättare och bilen går stadigare m.m.

Eftersom din bil är dragracing only, så satsa på ett fabrikat som gör dragracingstötdämpare. Jag kan skaffa fram något lämpligt till dig. Coil Overs har fördelen med att det är lätt att byta fjädrar med olika fjäderkonstanter, vilket också är en del av chassi tuning.

Om du inte redan gjort det så sök på mina inlägg, framför allt i Chassi avdelningen jag har skrivit ganska mycket om det här redan, så slipper jag skriva allt igen :hihi:

Vilken växel gick du i mål på, 5an?

Du har alltså utrymme för att prova med en numeriskt högre bakaxel utväxling och starta på 2an i stället. Jag tror att det skulle funka bättre.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

fränt kan de ju vara :) men vill få ner effekten i backen så blir det att vida ta åtgärder med studsandet :thumbright:

Johan skrev:Fränt bygge tycker jag! Hade tänkt mig något liknande själv snart. Kul att se den på Emmaboda. Det studsade iväg rätt fränt ;)
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

okej får läsa lite i trådarna då :) ja gick i mål på 4an :)


Nova Jörgen skrev:
greendanger84 skrev:japp startade på ettans växel tyckte de kändes bäst

runt 5500- 6000 hade jag

2 an körde ja på

ja mixtrade med luft trycket i slutet å den repan var en av dom sista bästa repan hade jag 1 kg i dom faktiskt 0,85 hade jag i slutet



får helt enkelt spara ihop till rediga dämpare vart kan man hitta sådana som du rekommenderar


tack för alla bra tips å trix :thumbright:
Lite kort skrivet...
Gör burn outen på den högsta växeln bilen orkar med, så du får bra snurr på hjulen, stå i framkant på vattnet, så slipper du få hjulhusen fulla av vatten som sedan droppar ner på däcken.

Dom flesta nybörjare åker med alldeles för lågt tryck i slicksen, sträva alltid efter att ha så högt tryck som möjligt, utan att förlora prestanda, då rullar däcken lättare och bilen går stadigare m.m.

Eftersom din bil är dragracing only, så satsa på ett fabrikat som gör dragracingstötdämpare. Jag kan skaffa fram något lämpligt till dig. Coil Overs har fördelen med att det är lätt att byta fjädrar med olika fjäderkonstanter, vilket också är en del av chassi tuning.

Om du inte redan gjort det så sök på mina inlägg, framför allt i Chassi avdelningen jag har skrivit ganska mycket om det här redan, så slipper jag skriva allt igen :hihi:

Vilken växel gick du i mål på, 5an?

Du har alltså utrymme för att prova med en numeriskt högre bakaxel utväxling och starta på 2an i stället. Jag tror att det skulle funka bättre.
Burje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 09, 2008 8:29 pm
Ort: Norrtälje

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av Burje »

Kul det gick så bra :) vad väger bilen lättad?
Körde 402m med min Ascona B 1160kg oxå Volvo 8v fast med org 2.4 sprut.
11,68 195kmh med gamla MH 235/60-14" :lakrits:
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

Ja det var riktigt skoj att de gick så pass bra men hoppas på lite bättre tid med bättre dämpare i baken :thumbright:

Den väger 1285 kg i dags läget men ska kapa bort lite mer onödigt till hösten när de blir bur bygge
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av Johan »

Såg bilen på Mantorp. Det börjar gå riktigt fort. Blev det runt 11,50?
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

Okej :) ja den börjar gå bra nu :D Japp 11,46 blev det nytt person bästa :D

Ska försöka putsa till det på Emmaboda 15-16 augusti :D
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

slänger upp nån bild från Mantorp Park


Bild



Bild


Bild
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av MickeK »

Tjena.
En vecka kvar bara :-)
Kommer ni åka ner redan på lördagen och bo över?
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

japp det går fort :)

jag åker till Emmaboda redan på fredagen så ja gör :)
Skriv svar