Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

någon som har erfarenheter om sånna här kolvar?

de ser mycket genomtänkta ut och så men man har hört att de är lite hårda och sprick benägna, men om man jämför med tex volvo org gjutna kolvar så måste dom ju va bättre eller är det amrekansk skit :lol:

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

http://www.kb-silvolite.com/article.php ... ad&A_id=35

Brand: Keith Black/KB Pistons
Product Line: Keith Black Hypereutectic Pistons
Bore (in): 4.030 in.
Bore (mm): 102.362mm
Piston Material: Hypereutectic aluminum
Piston Style: Flat
Compression Distance (in): 1.678 in.
Piston Head Volume (cc): +7.00cc
Valve Reliefs: Two
Wrist Pin Style: Floating
Pin Diameter (in): 0.927 in.
Top Ring Thickness: 5/64 in.
Second Ring Thickness: 5/64 in.
Oil Ring Thickness: 3/16 in.
Quantity: Sold as a set of 8.
Notes: Approximate compression ratio of 10:1 engines.

Pistons, Hypereutectic, Flat Top, 4.030 in. Bore, 5/64 in., 5/64 in., 3/16 in. Ring Grooves, Chevy, 327, Set 8

Check to make sure this part fits your application
Keith Black Hypereutectic pistons are serious pistons that don't cost an arm and a leg.
Keith Black Hypereutectic pistons are made from 390 alloy and heat-treated to T6 standards, which makes them 30 percent stronger than ordinary untreated hypereutectics. Their 100 percent CNC-machined crowns, high upper compression-ring location, gas-accumulator groove, drilled oil returns, and spiral-lock retainer grooves make these pistons outstanding for performance applications. On top of that, Keith Black's hypereutectic pistons have a lightweight rigid-rib skirt design that stabilizes the piston in the bore. All of this adds up to pistons that fit tighter than forged types, provide improved oil control, reduce blowby, increase ring life, eliminate cold start-up knocking, and won't cost you an arm and a leg!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis jul 18, 2006 3:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Vad jag har hört så ska man inte använda Hypereutectic när man kör med överladding, dom tål tydligen värme dåligt och kan smälta som aluminiumfolie...
Varför inte sådana här???
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Sådana kör jag med och dom funkar fint samt kostar inte skjortan. Dom har ganska tjock kolvtopp så dom ska nog klara en hel del.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har hört liknande skit om de också men är de värkligen befogat? alla kolvar går sönder om man ställer till det!

varför jag vill ha dessa kolvar är för ett mindre kolvspel och modärnare design och förstås det billigare priset.

det är ingen högre belastning på kolvarna bara för att det blir turbo! kanse tvärt om.
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Jens Gustavsson skrev: det är ingen högre belastning på kolvarna bara för att det blir turbo! kanse tvärt om.
Visst men just Hypereutectic är tänkt lite som ett budget alternativ när du sugtrimmar, lite åt raggartrimmar hållet.... Inte riktigt tänkt för några högre effekter..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

om du läser här så värkar de ändå rätt seriöst http://www.kb-silvolite.com/article.php ... ad&A_id=35
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Visst kan det verka seriöst, men det är ju också skrivet av KB's Chief Engineer. Inte tror jag att KB's hypereutectic kolvar är skit, men det är inte något jag skulle sätta i en turbo eller kompressormotor. Dom som har erfarenhet av dessa kolvar säger att dom har liten eller ingen motståndskraft mot spikningar. Utsätts dem för spikningar så spricker dom som glas. Dem jag har pratat med (och jag kollade runt en hel del innan jag köpte mina kolvar, jag var själv inne på att köpa KB's hypereutectic kolvar) säger att så fort man ska gå över till överladding vare sig det är turbo, kompressor, eller gas (om man kan kalla det överladdning). Så ska man byta upp sig till smidda kolvar. Med tanke på att du ska landa på en effektsiffra en bit ovan 1khk så tycker jag inte att det ska finnas någon tvekan alls vad du ska välja. Nyare smidda kolvar med nyare design och bättre material har samma kolvspel som hyper kolvar... Kolvar känns som ett område man inte ska snåla på.. Jag har själv inte köpt några superkolvar men skulle jag bygga om motorn idag hade jag defenetivt köpt värre kolvar än jag har idag, typ JE eller Wiseco.
Camaro 69
Camaro American Muscle

Inlägg av Camaro 69 »

Håller med kusen :) Jag har hört exakt samma sak om hyper kolvar , gå på någe smidd kolv det är värt varenda krona i slutändan.
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Jens, om du läser lite mer på KB's sida så skriver dom själva att smidda är valet vid hög effekt/hög värme alstrande motorer... Det är lättare att kyla kolvtoppen på en smidd kolv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

visst är en smidd male kolv bättre men frågan är om det behövs på så låga effekter och laddtryck?

jag tänker så här, om en gjuten skit kolv som har gått 24000 mil till en volvo håller till 400+hk och 8000rpm på 2liter om allt fungerar, den är byggd för att köras mellan hem och konsum på 2500rpm av gammla kärrigar :lol: . det motsarar 1200hk på en 6 liters motor.

denna semi race KB kolv som ser mycket bra ut och som har de mästa hi-tec grejorna inbyggd den ska alltså va mycket sämre??????

det kan inte va att den har fått dåligt ryckte på grund av att okunniga har kört med osjusterade brytar spetsar, hängiga holly gasare och ej fungerande lustgas/turbomotorer :?:

det är lika med CSB motor block, många säger att dom inte tål nå lustgas eller turbo, men sen när man börjar mäta så är det +5mm tjocka, volvos B23 är alldrig över 3 mm men håller bra till 500+hk på en rätt byggd och sjusterad motor :?:

jag vill inte va tvärt i mot vad alla säger men jag försöker att inte ta nått för givet bara för att någon nångång har läst i en tidning om en kille hadde kört sönder en kolv tex och sen är det en sanning.

så som jag skrev från början har någon erfarenhet av dessa kolvar och vad gick sönder och av vilken anledning???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänkte på en sak när jag läste du jämnförde volvoblock och cheva.
Volvo hade ~3mm och cheva ~5mm

Vad man kanske inte tänker på är att en V8 har så mycket större belastning mellan cylinderbankerna.

krafterna vill juh egentligen 'slita isär' blocket på mitten.
en 'vanlig' fyra har juh bara krafter 'upp och ner'
(väldigt förenklat förklarat)
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

Kadett4wd skrev:Jag tänkte på en sak när jag läste du jämnförde volvoblock och cheva.

Vad man kanske inte tänker på är att en V8 har så mycket större belastning mellan cylinderbankerna.

Är det verkligen så?? isåfall så borde en B23a ramla omkull?? eller åtminstone få samma typ av slitage.. Dom ökade sidokrafterna på en V8 måste väl ändå va marginella??? Men ja är ingen expert, tyckte bara att de lät konstigt..
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

storbäcken skrev:
Kadett4wd skrev:Jag tänkte på en sak när jag läste du jämnförde volvoblock och cheva.

Är det verkligen så?? isåfall så borde en B23a ramla omkull?? eller åtminstone få samma typ av slitage.. Dom ökade sidokrafterna på en V8 måste väl ändå va marginella??? Men ja är ingen expert, tyckte bara att de lät konstigt..
Jadu Kekkisjärvi, då skulle jag inte vilja ha en boxermotor, dom måste ju vara fullkomligen livsfarliga... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det blir nog ingen skilnad på belastningen på cylinder väggarna, möjligtvis blir sidobelastningarna större på ramlager överfallena som trycks mer i sidled (därför siter det 4 bultade överfall skulle jag tro på en högvarvig V motor, men med mer fastklämda ramöverfall och en stödbrygga som på modärna 4-6-8 motorer har så skulle det inte behövas + att det skulle bli ännu bättre.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Angående detta med kolvar..
körde min förra 16v med std fk kolvar avsvarvade 3mm (runt 9mm kolvtopp kvar) till 470hk och 710nm i vrid.
inte ett fel på dom när jag plockade ur dom efter en hel säsongs våldtäkt :)

b21 kolvarna spricker ju och klämmer kolvringar, men inte dessa fk-kolvar som hade lite nyare gjutteknik.

Så köper man eftermarknadskolvar som är gjutna eller pressgjutna eller vad det kallas så borde de ju vara av samma kvalité som volvos nyare kolvar.

räknar man liter effekt så borde ju dom kolvarna palla runt 1500hk i en vinel8a:)

lite kuriosa angående sviktande block:

Det jag har hört angående betong och v8or är att betongen håller ihop blocket så det inte sviktar..

Det är första anledningen till att man betongar en sådan pjäs..

Men det absolut billigaste motorn att bygga måste ju vara en 350..

Finns ju stroker kit med fina kolvar h-profil vev och dämpare för under 10k i jegs..

du får ju knappt kolvar till en volvo för det....

v8 + turbo = kärlek :)

grymmt vrid i en sådan pjäs :)

Bara att jobba på...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Du har sett ljuset .... Frälsningen är nära. Även du kommer att komma till himlen. :lol: :lol: :lol: :lol:

Nu måste ja ju säga att jag själv inte kör v8 och turbo utan V8 och Opcon skruvkompressor, men det är överladdat och det är det viktigaste (jag kanske hamnar i någon mellanzon just vid sankte per)... :D

Sen tänkte jag på det du sa Jens om fyrbultat block, många menar på att ett förstärkt 2-bultat kan många gånger vara starkare än ett 4-bultat pga. försvagningen av blocket med dom extra hålen i blocket. Ett väl förstärkt 2-bults överfall kan vara nog så stark. Tydligen så är det många som kör super smallblock kör med 2-bultat.
Skriv svar