bakmonterad kylare
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
bakmonterad kylare
Har lite problem med min volvo 945 med om603
Setups är :
Dieselmeken 7.5mm pump och kkk k29 turbo
Stor ic och oljekyl
Kör dock med Mercedes original vattenkyl.
Va uppe på mantorp och körde nu i helgen, men blev bara ca 7varv. Hinner bara åka fullt genom parisekurvan sen kokar bilen..
Funderar på större alukyl för att hålla tempen nere, men har ont om plats framtill
Så nu till frågan, blir det bättre med kylet i bagaget? blir ju mer vatten att värma upp dock även mer att kyla när det är varmt. Och vad ska jag tänka på så man får rätt flöde på vattnet osv?
Behöver erfarna svar och helst inga gissningar.
Admin får flytta tråden om den ligger fel
Setups är :
Dieselmeken 7.5mm pump och kkk k29 turbo
Stor ic och oljekyl
Kör dock med Mercedes original vattenkyl.
Va uppe på mantorp och körde nu i helgen, men blev bara ca 7varv. Hinner bara åka fullt genom parisekurvan sen kokar bilen..
Funderar på större alukyl för att hålla tempen nere, men har ont om plats framtill
Så nu till frågan, blir det bättre med kylet i bagaget? blir ju mer vatten att värma upp dock även mer att kyla när det är varmt. Och vad ska jag tänka på så man får rätt flöde på vattnet osv?
Behöver erfarna svar och helst inga gissningar.
Admin får flytta tråden om den ligger fel
Dennis
Total extas racing
Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Total extas racing
Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bakmonterad kylare
har du nån bild på kylaren i bilen och fläkt och hur det ser ut runt kylaren? hur fungerar termostat systemet?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
Re: bakmonterad kylare
Ska ordna bild efter jobbet!
Provat med och utan termostat men ingen skillnad. Provade dock koka upp termostaten så vet att den funkar iallafall
Men har ont om plats mellan kylaren och motorn så sitter bara en klen 14" fläkt från biltema utan några luftstyrningar/kåpa runtomkring som de tex sitter på bilar med elfläkt original
Vet inte hur mycket skillnad det gör?
Kanske ska tilläggas att det är driftingbil så den får ju gå hårt. Men skulle ju gärna vilja att man kan hålla fullt ett helt varv utan att den kokar..
Visserligen många som har problem med Mercedes dieselarna att dom går varma. Men måste ju finnas en lösning på detta!
Provat med och utan termostat men ingen skillnad. Provade dock koka upp termostaten så vet att den funkar iallafall
Men har ont om plats mellan kylaren och motorn så sitter bara en klen 14" fläkt från biltema utan några luftstyrningar/kåpa runtomkring som de tex sitter på bilar med elfläkt original
Vet inte hur mycket skillnad det gör?
Kanske ska tilläggas att det är driftingbil så den får ju gå hårt. Men skulle ju gärna vilja att man kan hålla fullt ett helt varv utan att den kokar..
Visserligen många som har problem med Mercedes dieselarna att dom går varma. Men måste ju finnas en lösning på detta!
Dennis
Total extas racing
Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Total extas racing
Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Re: bakmonterad kylare
kåpa runt fläkten är väldigt viktigt för att styra luften genom elfläkten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bakmonterad kylare
det gör hela skillnaden! dit med en volvo 850/940 el fläckt med kåpa så ska du se det blir bra. flödar det inge luft igenom kylaren så kyler den inte vattnet helt enkelt
mvh jens

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: bakmonterad kylare
och nån form av kåpa framför kylaren så att all fartvind pressas genom kylaren och inte smiter runt kylaren.. Gjorde en enorm skillnad på min bil när jag testade det
Re: bakmonterad kylare
Största fördelen med kylaren bak är att du enkelt kan få till bra till och frånluft.
Det svåra fram är att bli av med luften, spelar ingen roll hur bra styrningar osv du har mot kylaren. Tänk gammal moppestrut, luften står still.
Det bästa är göra en kanal även från kylaren och upp genom huven framför motorn men det har du säkert inte plats med?
Original vattenpump fixar oftast bakmonterat kyl, det är längre transportsträcka men ingen tryckskillnad eller stighöjd.
VIsst brukar man ladda rätt bra i dieslarna? vad har du för insugstemp tex? kan du sänka den så hjälper ju även det till att kyla maskin
Det svåra fram är att bli av med luften, spelar ingen roll hur bra styrningar osv du har mot kylaren. Tänk gammal moppestrut, luften står still.
Det bästa är göra en kanal även från kylaren och upp genom huven framför motorn men det har du säkert inte plats med?
Original vattenpump fixar oftast bakmonterat kyl, det är längre transportsträcka men ingen tryckskillnad eller stighöjd.
VIsst brukar man ladda rätt bra i dieslarna? vad har du för insugstemp tex? kan du sänka den så hjälper ju även det till att kyla maskin
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
Re: bakmonterad kylare

Inte gott om utrymme precis. Får bli att kapa upp mer i fronten så jag får plats med ett bättre alukyl och en riktig elfläkt
Laddar bara 2kilo nu. Ska upp mer när jag fått rätt på tempen.
Har tyvärr inte monterat någon insugstemp ännu
Dennis
Total extas racing
Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Total extas racing
Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Re: bakmonterad kylare
Flytta fram och luta kylan framåt mot grillen typ, då kan du kanske rymma en kanal som leder luften från kylaren och upp genom huven framför motorn. Första 1/3 av huven är generellt sett en lågtryckszon som är bra att utnyttja för ventilering.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: bakmonterad kylare
Tänk på att fartvinden är mycket högre flöde än vad fläktar kan ge, så prioritera att få en bra luftgenomströmning framför en fläkt.
Vad kör du med för termostat?
Sent from my LT26i using Tapatalk
Vad kör du med för termostat?
Sent from my LT26i using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan