

Innan vi började monterade vi nippel för mottrycksmätning i kollektorn. Lambda samt övriga ECU värden loggas i sprutet. Effekt, vrid, MAP, EGT och EBP (mottryck) i bänken.

Vi fick tyvärr rejält med mottryck redan vid 1,5bar (TB60 med 0,70 A/R avgashus). Detta med 3,5" DP, 3" avgas med racekatt.
Niklas flödesoptimerar. Detta sänkte mottrycket med 0,5bar, vi nöjde oss med 2bars laddtryck då effektmålet var uppnått samt att avgasmottycket ställde till det för oss. Förmodligen en kombination av något litet avgashus samt avgassystemet. Planer finns för att råda bot på detta, blir förmodligen nya effektmål nästa säsong


Möttes av lite nya inställningar för laddtryckregleringen i Tunerstudio, kom med i nån av de senaste firmware uppdateringarna. Sitter ett MS3X i bilen. Riktigt trevligt. Oftast blir det man kör openloop laddtycksreglering då closedloop som innebär betydligt trevligare reglering också kräver en del uttestning av PID parametrarna för att fungera bra. Nu hade de lagt till en "basic" closedloop funktion där man helt enkelt drar en regel som påverkar dessa. Efter 5 minuters labbande följde trycket target med endast några få kpa i diff!
Mer av denna funktion i andra sprut! Vi kör två laddtrycksnivåer, en 1,5 och en 2bar. Väljs med knapp i panelen.

Niklas nöjd efter några intensiva garageveckor.

