Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av PerAage »

Hej :)
Vi har gjort som så:
Glöm bort vatten rundt sylindrarna! Så bra är inte blocken.

Kopparpackning i typ 3mm tjocklek, utan hål till vattenkanalerna...
En svetstråd i blocket, och en i toppen. Den i blocket lite "utanför" den i toppen, så packningen kläms som ett liggande "S"

Fräsa anläggningsytor i kylkanalhålen i toppen, och löda inn stål brickor med silverlod. (då får du aldrig tryck i vattensystemet, du blåser inte kylare och slangar, vilket är en enorm säkkerhets-grej.

Så får du satsa på metanol och riktigt med laddtryck... PS, det går å ladda 3,5bar på e85... jag provade en repa... :D (tokslut motor, så den svarade inte på tryckökningen, den gick "bara" samma tid och hastighet som på 3 bar..)

Converterdump kan danielssons, om inte du vågar dom, prova a1perf.com!!

Problemet är at du behöver en rätt stor turbo, och i slutändan blir även converterdump för trögt. Jag slängde skiten när det blev för trögt. Tyvär är man nu beroende av lustgas...
Hadde det inte varit för stötstängerna, hadde manuell låda, typ dough nash, och launch control varit lösningen...
Men jag provade launch control på våran motor (lådan stod i neutral) och det blev ventiljusterning direkt efteråt....

MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Duger inte frästa koppar ringar och klippt orginal packning.
Dvs som pyramid ringar fast koppar pga gjutjärns toppen.
Finns även dom som prövat mässing, men jag tror det var lite hårt till gjutjärn.
Det gäller bara att du får rätt höjd på ringen beroende på vilken packning du använder.
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mailat ATI om de kan hjälpa mig med de trasiga kamaxlarna och jag fick snabbt svar. men kanske inte så ingående?

nån som har hört talas om denna B20 dämpare?

undra vad mina mot frågar ska va?

mvh jens

We have built for that engine before and show
7.074 outside diameter
2.460 total length from where it will press up against the lower timing gear to pulley mounting face
1.000 from where it presses up against the lower timing gear to the rear most surface of the damper
1.5726 diameter of the crankshaft
6mm keyway
This damper is 750.00
Lead time is 90 days once we have YOUR crank snout size measured 4 places after the decimal (x.xxxx)
We take paypal or wire transfer for payment.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Hmm, om vegan klarar klassen så kanske min touring och kan åka i den klassen om man blir klar ngn gång.
Jag ska försöka hinna komma på sgudiebesök hos dig angående pg och liten motor.
Jag tror nog ändå att jag siktar på manuellt för stunden då allt är byggt för en sådan lösning.

Roligt att du satsar vidare m vegan :thumbright:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

turbostorlek, vad åker du? stor turbin i förhållande till compressor och twinentry?
Du har inte funderat på att vända på steken, åka singelentry med kort smidigt grenrör, lite mindre turbin å större compressor för mer effekt?
Nu e jag lite begränsad till att använda singelhus på min motor då det e en femma, men med 75mm BW turbin och 13cc KKK t3 singel avgashus hade jag 800nm vid 5500rpm (tror maxvridet begränsades till 867nm vid 6500rpm för att inte bottna bänken) när jag bromsade vid motornord för massa år sedan.
Senare började jag logga mottryck, och 71mm kompressorn jag åkte då bottnade långt före det blev nåt mottryck att prata om. Jag bytte till 80mm kompressor sedan, fortfarande med 75mm turbinen, och först vid 3.1-3.2 bar laddtryck började mottrycket komma ikapp :shock:

Nu har jag till denna säsong som varit uppdaterat till en BW med 7bladig 82mm billet kompressor och en 81mm turbin i ett Ar1.16 singelhus (likadan som Jens Eklund åker med) och vid 3.8bars laddtryck (runt 1300hk kanske? 7.14 311.55km/h 1054kg bil@402m) ligger mottrycket på 2.9bar :thumbright: Däremot verkar kompressorn börja bottna nu igen.

BW:s turbiner i ett singelhus är grymma :D
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

HEJA Jens :thumbright:
Kul att du fortsätter i comp.
jag tänker inte missa den spännande fortsättningen :hihi:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:det är väldigt ovala hål runt vatten kanalerna och stötstängerna blir nog svårt att fräsa för en bonde iallafall. :)
Är du inte kompis med 'joni' han som cnc portade?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kökarmicke skrev:turbostorlek, vad åker du? stor turbin i förhållande till compressor och twinentry?
Du har inte funderat på att vända på steken, åka singelentry med kort smidigt grenrör, lite mindre turbin å större compressor för mer effekt?
Nu e jag lite begränsad till att använda singelhus på min motor då det e en femma, men med 75mm BW turbin och 13cc KKK t3 singel avgashus hade jag 800nm vid 5500rpm (tror maxvridet begränsades till 867nm vid 6500rpm för att inte bottna bänken) när jag bromsade vid motornord för massa år sedan.
Senare började jag logga mottryck, och 71mm kompressorn jag åkte då bottnade långt före det blev nåt mottryck att prata om. Jag bytte till 80mm kompressor sedan, fortfarande med 75mm turbinen, och först vid 3.1-3.2 bar laddtryck började mottrycket komma ikapp :shock:

Nu har jag till denna säsong som varit uppdaterat till en BW med 7bladig 82mm billet kompressor och en 81mm turbin i ett Ar1.16 singelhus (likadan som Jens Eklund åker med) och vid 3.8bars laddtryck (runt 1300hk kanske? 7.14 311.55km/h 1054kg bil@402m) ligger mottrycket på 2.9bar :thumbright: Däremot verkar kompressorn börja bottna nu igen.

BW:s turbiner i ett singelhus är grymma :D

det är ju imot alla mina grundprinciper :lol: !

att köra små avgashus och ofta höga avgastryck och singel inlopp i min värd ger oftast höga avgastryck= dålig effekt sen sent laddtryck.

jag körde en pulssplittad BW 256 (56mm/56mm) från början men jag vann 7% effekt på samma laddtryckdå jag gick över till holset tack vare mycket lägre avgastryck. den spolade minst lika tidigt också eller igentligen tidigare än fast det va större turbin och den turbon räckte ca 150 hk längre.

lite speciellt med 8v toppar också och lite vassare kamaxlar de trivs inte alls då avgastrycket kommer.

vill inte starta nått turbo krig, jag tycker BW race serie är bra liksom garrets GTX mm bara de har bestycksts med rätt kompressor mot turbin mm.

jag har testat en jäkla massa kombinationer av turbos på denna bil och bästa hitils är en Super hx 40 med 14# pulsplittade avgshus. comp 60/86mm turbin 65/75mm ut.

vad ger din motor för vrid vid 2900rpm och vad har du för cylinder volym? det är där det avgörs då man kör automat och pulssplitten köt igång turbon bättre där helt klart.

mvh jens
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Koppar ringar och "klipt" originalpackning funkar inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har spruckit 4 block i dragsteren på at koppar utvidar sej mer än gjutjärn. Helt sjukt at en ring på 1,5 x 2mm kan spricka et block, MEN det gjör den.
Och om man maskinerar spåret för stort, så rör ringen sej ändå, så den håller inte tätt.
:doh:
svetstråd 1mm i rostfritt, i toppen och i blocket, emot en kopparpackning på typ 3mm, är det som funkar.
Punkt slut... fick tipset av Fredrik Holmgren.

MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Dags ni börjar trimma offenhauser ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det är en för modärn motor! :hihi:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Haha, 2900rpm där går ju min på tomgång typ :hihi: Aldrig under 5500-6000rpm med en femma om man har lyckats plocka någon form av effekt ur dom, för dom är inget vidare på att spoola igång turbos.

Min motor är på 2.4l

Du borde pröva en Liberty nån gång, det är fränt på riktigt :thumbright: Dom äldre med svetsade bottenstockar börjar ligga hyffsat överkomligt i pris nu, och duger utmärkt bra till att åka i sådana bilar som vi har.
Se bara på kalmargängets 142a, bästa tiden med lencolådan dom kört är 7.57, sen slängde dom i en Liberty på skoj å åker 7.52 första rundan ut med bilen, aldrig körd med sån låda tidigare :)
Jens Gustavsson skrev:

det är ju imot alla mina grundprinciper :lol: !

att köra små avgashus och ofta höga avgastryck och singel inlopp i min värd ger oftast höga avgastryck= dålig effekt sen sent laddtryck.

jag körde en pulssplittad BW 256 (56mm/56mm) från början men jag vann 7% effekt på samma laddtryckdå jag gick över till holset tack vare mycket lägre avgastryck. den spolade minst lika tidigt också eller igentligen tidigare än fast det va större turbin och den turbon räckte ca 150 hk längre.

lite speciellt med 8v toppar också och lite vassare kamaxlar de trivs inte alls då avgastrycket kommer.

vill inte starta nått turbo krig, jag tycker BW race serie är bra liksom garrets GTX mm bara de har bestycksts med rätt kompressor mot turbin mm.

jag har testat en jäkla massa kombinationer av turbos på denna bil och bästa hitils är en Super hx 40 med 14# pulsplittade avgshus. comp 60/86mm turbin 65/75mm ut.

vad ger din motor för vrid vid 2900rpm och vad har du för cylinder volym? det är där det avgörs då man kör automat och pulssplitten köt igång turbon bättre där helt klart.

mvh jens
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo det är svårt med automat och man får ingen vikt minskning med den i min klass heller som sugmotor killarna får.

tyvärr är man chans lös utan liberty nu i alla klasser med turbo under 5-6liter motorvolym iallafall (på större v8 motorer med turbo fungerar automat bättre då de har mer botten vrid). ett mycket mindre problem är att man kör en omodärn motor.
jag blir begränsad av turboval och det begränsar effekten oavsett laddtryck eller motortyp i slutändan.

jörgen med lill-bilen kapade en hel del med sin liberty med hur mycket jörgen eller fredde?

jag är lite rädd för att det blir för mycket skruvning med kopplingen då man kör litet team och olika team var tävling.

mvh jens
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Roggah/Motornord har sin Liberty till salu Jens :)
Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jens Gustavsson skrev:jo det är svårt med automat och man får ingen vikt minskning med den i min klass heller som sugmotor killarna får.

tyvärr är man chans lös utan liberty nu i alla klasser med turbo under 5-6liter motorvolym iallafall (på större v8 motorer med turbo fungerar automat bättre då de har mer botten vrid). ett mycket mindre problem är att man kör en omodärn motor.
jag blir begränsad av turboval och det begränsar effekten oavsett laddtryck eller motortyp i slutändan.

jörgen med lill-bilen kapade en hel del med sin liberty med hur mycket jörgen eller fredde?

jag är lite rädd för att det blir för mycket skruvning med kopplingen då man kör litet team och olika team var tävling.

mvh jens
Jörgen kapade från 9.68 till 8.91 med växellådsbyte från H-mönstrad synkad till clutchless Liberty.

Skickat från min HM 1SW via Tapatalk
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar