motor tickar b-20
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har aldrig mätt en sån men om man gämför tex dessa 3 kammar så ser man skilnad.
kg5 320 vid v-spel och 270 vid 1.27mm. 8.55 cam lyft
boa 6 309 vid v-spe och 267 vid 1.27mm. 8.7mm lyft
kg 6 322 vid v-spel och 262 vid 1.27mm .8.4mm lyft
jag skulle säga att boa 6 kammen ger bäst effekt och bäst vrid men den kräver mer av ventilmekanismen och det krävs tätare ventilsjusterigar.
kg6 tappar lite botten vrid än fast den igenteligrn är snällast av alla då den stänger och öppnar sakta (tappar cylindertryck) men den är snäll mot ventilmekanismen och kräver inte så täta ventilsjusterigar.
en bra rally kam är nog också boa 5 som har snabba öppningar och stägningar och ganska liten 1.27mm duration. 301 vid ventilspel 262 /1.27 och 8.4mm lyft.
kg5 320 vid v-spel och 270 vid 1.27mm. 8.55 cam lyft
boa 6 309 vid v-spe och 267 vid 1.27mm. 8.7mm lyft
kg 6 322 vid v-spel och 262 vid 1.27mm .8.4mm lyft
jag skulle säga att boa 6 kammen ger bäst effekt och bäst vrid men den kräver mer av ventilmekanismen och det krävs tätare ventilsjusterigar.
kg6 tappar lite botten vrid än fast den igenteligrn är snällast av alla då den stänger och öppnar sakta (tappar cylindertryck) men den är snäll mot ventilmekanismen och kräver inte så täta ventilsjusterigar.
en bra rally kam är nog också boa 5 som har snabba öppningar och stägningar och ganska liten 1.27mm duration. 301 vid ventilspel 262 /1.27 och 8.4mm lyft.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det vore intresant spesiellt då dessa kamar värka gå få tag i rätt bra än!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Lyssna på filmen jag lägger upp här så kan ni höra hur den tickar! vad tycker ni??
http://s60.photobucket.com/albums/h24/1 ... o-0046.flv

http://s60.photobucket.com/albums/h24/1 ... o-0046.flv
- svein-ivar
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 11:00 pm
- Ort: Oslo
- svein-ivar
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 11:00 pm
- Ort: Oslo
- Janne A
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
- Ort: Borås
- Kontakt:
Jag kör med denna kam i min sugmotor (och N2O), har inte lyckats ställa v-spel på annat sätt än att göra det cylindervis.
Den kammen har mycket overlap vid v-spel, så var uppmärksam!
Med andra ord när avgas arbetar ställ in insugsvippan (kolla att den inte har gått upp på rampen) och vice versa på samma cylinder.
Mycket vridande på motorn men det blir bra.
Jag brukar ha 0.30 avgas och 0.25 insug, har inget bekymmer med att det rasslar mer än vanligt
har inte lyckats elda upp några ventiler med detta v-spel under fyra säsonger.
Den kammen har mycket overlap vid v-spel, så var uppmärksam!
Med andra ord när avgas arbetar ställ in insugsvippan (kolla att den inte har gått upp på rampen) och vice versa på samma cylinder.
Mycket vridande på motorn men det blir bra.
Jag brukar ha 0.30 avgas och 0.25 insug, har inget bekymmer med att det rasslar mer än vanligt

- Janne A
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
- Ort: Borås
- Kontakt:
overlap=tiden avgas- och insugningsventiler är öppna samtidigt, på Timo 840 ca. 104* vid v-spel.
Tex. ställ insug på ettans cyl när avgasventilen arbetar på ettans cyl, alltså inte titta när andra ventiler står och väger på andra cyl.
Och sedan ställ avgas på ettans cyl. när insugvent. arbetar på ettans cyl.
Gör så på alla cyl.
Jannelainen
Tex. ställ insug på ettans cyl när avgasventilen arbetar på ettans cyl, alltså inte titta när andra ventiler står och väger på andra cyl.
Och sedan ställ avgas på ettans cyl. när insugvent. arbetar på ettans cyl.
Gör så på alla cyl.
Jannelainen