motor tickar b-20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

har kört med sådan kam länge men tycker inte den lever om alls, dock har jag tjocka aluventilkåpan så chansen finns att den tar bort mkt rassel, kanske, dessutom lever ju motorn om mer då man har ståldrev.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har aldrig mätt en sån men om man gämför tex dessa 3 kammar så ser man skilnad.



kg5 320 vid v-spel och 270 vid 1.27mm. 8.55 cam lyft

boa 6 309 vid v-spe och 267 vid 1.27mm. 8.7mm lyft

kg 6 322 vid v-spel och 262 vid 1.27mm .8.4mm lyft


jag skulle säga att boa 6 kammen ger bäst effekt och bäst vrid men den kräver mer av ventilmekanismen och det krävs tätare ventilsjusterigar.

kg6 tappar lite botten vrid än fast den igenteligrn är snällast av alla då den stänger och öppnar sakta (tappar cylindertryck) men den är snäll mot ventilmekanismen och kräver inte så täta ventilsjusterigar.


en bra rally kam är nog också boa 5 som har snabba öppningar och stägningar och ganska liten 1.27mm duration. 301 vid ventilspel 262 /1.27 och 8.4mm lyft.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jag har en 840 kam liggandes lös annars om du skulle vilja mäta upp och komplettera i "race pärmen" jens ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore intresant spesiellt då dessa kamar värka gå få tag i rätt bra än!
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

Lyssna på filmen jag lägger upp här så kan ni höra hur den tickar! vad tycker ni?? :?



http://s60.photobucket.com/albums/h24/1 ... o-0046.flv
Användarvisningsbild
svein-ivar
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 24, 2005 11:00 pm
Ort: Oslo

Inlägg av svein-ivar »

Kjører med Timo's 840 i min b20. Den skal være rett justert, men det tikker bra høyt. Nesten som i din. 840'n er veldig bratt så jeg tror ikke du får vekk all tikkingen uansett hvor mye du justerer.
1973 Volvo 144 2,5L
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

okej, har du kollat på filmen o lyssnat? går din mkt tystare eller? har ställt de på 0,30 nu, har lättade KG tryckare men de har väl ingen betydelse?
Användarvisningsbild
svein-ivar
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 24, 2005 11:00 pm
Ort: Oslo

Inlägg av svein-ivar »

Nja.. Låter omtrent likt. Jeg har alukåpen som tar vekk litt lyd, bare...
Trykkerne kan resonere litt om de er letta, men du skal ikke høre så mye forskjell like vel.
Min motor har gått ca 150mil med variert kjøring med samma tikking. Fungerer fint :D
1973 Volvo 144 2,5L
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Jag kör med denna kam i min sugmotor (och N2O), har inte lyckats ställa v-spel på annat sätt än att göra det cylindervis.
Den kammen har mycket overlap vid v-spel, så var uppmärksam!

Med andra ord när avgas arbetar ställ in insugsvippan (kolla att den inte har gått upp på rampen) och vice versa på samma cylinder.

Mycket vridande på motorn men det blir bra.

Jag brukar ha 0.30 avgas och 0.25 insug, har inget bekymmer med att det rasslar mer än vanligt :wink: har inte lyckats elda upp några ventiler med detta v-spel under fyra säsonger.
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

okej, ingen som kan skriva en lite mer "utfärlig" beskrivning på hur detta går till? fattar ingenting ja :oops: kan va för att man inte sovit på 2 dygn men men :shock:
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

o förresten, vad är overlap?? :?
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

overlap=tiden avgas- och insugningsventiler är öppna samtidigt, på Timo 840 ca. 104* vid v-spel.

Tex. ställ insug på ettans cyl när avgasventilen arbetar på ettans cyl, alltså inte titta när andra ventiler står och väger på andra cyl.

Och sedan ställ avgas på ettans cyl. när insugvent. arbetar på ettans cyl.

Gör så på alla cyl.

Jannelainen
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

hur ser jag att den "arbetar" då? :)
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Hehehe, vipparmen trycker ner ventilen :wink:
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

Kom på de sen :oops: lite trött igår hade jobbat sen 2 på morgon :) o inte sovit någe innan.. men nu ska ja ut o prova justera igen så får vi se vad som händer :) tackar för hjälpen så länge! :D
Skriv svar