Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av S.Eldin »

Hej, Jag har precis kommit igång med mitt turbobygge och ska nu försöka mappa tändningen själv.
Jag vill utgå från en orginalmapp till tex b230ft/et, jag har sökt runt en stund och kommit fram till följande:

I denna tråd där turbotankshane postade en bild:
Bild

Och denna tråd där 357supermagnum sa:
The timing map from the 148 EZK box:
It seems that it is based on load %.
Ignition Table file for stock B230FT with stock MAF sensor:
http://home.online.no/~krbjhvee/B230FT/ ... tock.table

Bild
Jag ser att det troligtvis är från olika boxar och har lite olika beskrivningar men det verkar ju lovande.
Laddade in .table filen i mitt tuner studio som 357supermagnum länkade till och fick ut detta:
B230FT-MAF-IGNITION-stock.table

Bild
Den jag kör med i dagsläget

Bild
Jag kan här konstatera att tuner stuido tolkar den lodräta axeln som laddtryck medans 357supermagnum menar på att det är motorlast i %.
Jag noterade även att i tuner studio så verkar jag inte hitta något vakumtryck, visst borde den ändra tändning även fast man inte överladdar och isåfall hur väljer jag det?

Skulle jag kunna peta in denna mapp rakt in i tuner studio och bara köra?
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Re: Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av S.Eldin »

Har setat och klurat hela kvällen här nu och kommit fram till att 100kPa faktist är "utomhustryck" och inte 0 som jag trodde.
Dock förvirrar det ju till saker lite mer när mappen från FT/ET motorer endast går upp till just 100kPa som då inte alls är något övertryck..

Betyder det att denna mapp inte stämmer då eller har alla B230 FT/ET ett fast sparkvärde på allt över 100kPa?
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av The »

Normalt lufttryck i sverige är ca är 1 013 hPa eller 101,3 kPa

Så 1 bar (100kPa) laddtryck är 2 bar (200 kPa) absolut tryck.
Vad siffran i boxen visar beror ju på om den pratar övertryck eller absolut tryck.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av Karl Buchka »

Megasquirt jobbar med sk. speed-density där den använder MAP (mätt absolut, i kPa) som lastaxel. LH har ingen MAPgivare utan mäter last med luftmassemätaren. Axelvärdena på de olika spruten har inte samma enhet. Du får leka lite med lastaxeln när du flyttar över mappar på det viset.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Re: Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av S.Eldin »

Karl Buchka skrev:Megasquirt jobbar med sk. speed-density där den använder MAP (mätt absolut, i kPa) som lastaxel. LH har ingen MAPgivare utan mäter last med luftmassemätaren. Axelvärdena på de olika spruten har inte samma enhet. Du får leka lite med lastaxeln när du flyttar över mappar på det viset.
Då är det alltså som deras bilder visar, mappen är i engineload, i % alltså.

Kan man få megasquirt att räkna ut last istället för MAP?
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av Karl Buchka »

Nja, inte vad jag vet. Om du uppskattar motorns VE och flödeskapaciteten i luftmassemätaren så kan du bygga en överföringsfunktion som räknar om lastaxeln.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Re: Orginal tändmapp till B230ft/et. Sökes/funderingar.

Inlägg av S.Eldin »

Jag vill bara meddela att jag fick till det! Fick en mapp av Citgho här på forumet som är bra mycket bättre än den jag körde med innan!
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Skriv svar