Turbokonvertera marin b30?!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Turbokonvertera marin b30?!

Inlägg av Mekken »

Tjena!
Sitter och spånar på en kul idé till båten.
Har idag en liten öppen båt med en b30 maskin i som jag vill ha mer fart i. Då jag alltid gillat Saabs motorer så skulle det vara kul att montera en sådan istället.
Tänker på 2.3t ifrån 9000 kortis.

Det finns en del hinder på vägen såklart. Så det jag funderar på just nu är turbon. För att detta ska fungera så måste turbo systemets temperatur hållas i schack.
Enklast vira en vattenmantlad turbo.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Finns det någon bil som har ett aggregat som klarar 250-300 hk på en sådan här motor?

Någon sa till mig att vissa nyare dieslar har vattenmantlad aggregat. Han hade bara sett det på någon volvo typ c30 tror jag. Den såg dock lite för liten ut.
Senast redigerad av Mekken den mån dec 28, 2015 9:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av mauser240 »

Erfarenheter finns det inte så mycket men något projekt på detta forum i alla fall...

Jo, det finns bilaggregat som räcker till 300 hk på bensin.

Vattenmantlade avgashus och lagerhus är inget nytt, åtminstone inte på båtfronten. Att hela aggregatet skulle vara vattenmantlat har jag dock aldrig stött på.
//MartinL
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Mekken »

Jag menar förstås vattenmantlat avgashus. :)

Känner du till några aggregat i storleken som en td04 som har vattenmantlat avgashus? Jag har läst många av projekten här inne men dom jag läst har använt ett vanligt avgashus och jag tror inte på den idén pga värmen. På en racebåt är det såklart inget stort problem men min båt är en öppen styrpulpet som används till fiske och dagsutflykt.

Någon kanske har en bra lösning på att mantlar et avgashus själv? Då kan man använda turbon som sitter orginal. Vill gärna ha ett brett register. Effekten i tex en saab 9-3/9-5 med steg 1 programvara räcker gott.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av mauser240 »

Här har du en lite större t.ex. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13769

Varför gå över ån efter vatten? Kolla in Volvo Penta t.ex.
//MartinL
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av John Rönnbäck »

Jag har en marin kkk k27-turbo liggande med vätskekylt avgas hus om intresse finns.
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Dennis M »

Kompressor istället för turbo och e85 borde hålla värmen nere?
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Mekken »

John Rönnbäck skrev:Jag har en marin kkk k27-turbo liggande med vätskekylt avgas hus om intresse finns.
Vad har du för mått på den in-ut?

Jag har kikat på dom aggregaten också men tycker dom är lite stora för en saab motor. Det hade säkert suttit fint på b30 dock :) Kanske är bättre att bygga vidare på den. Borde bli bra vrid också.
Kim.b
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jun 27, 2010 1:01 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Kim.b »

det finns många KKK26 or som sittter orginal på Volvo Penta motorer med vattenkyld avgashus,
kolla länken http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytes ... hash=V2558
Morris minor 1956 med SAAB motor!
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Mekken »

Dennis M skrev:Kompressor istället för turbo och e85 borde hålla värmen nere?
Också en idé såklart. Tips på kompressor för 300 hk? Det är ju smidigt om det sitter standard på något för att hålla nere priset på en skrot eller begagnat marknaden.
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Mekken »

Kim.b skrev:det finns många KKK26 or som sittter orginal på Volvo Penta motorer med vattenkyld avgashus,
kolla länken http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytes ... hash=V2558
Tackar för länken . Har kikat på kkk-snurrorna från penta. Dom skulle kanske funka på en b30? Vad skulle dom klara för effekt på en 3.0 sexa?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Dennis M »

Mekken skrev:
Dennis M skrev:Kompressor istället för turbo och e85 borde hålla värmen nere?
Också en idé såklart. Tips på kompressor för 300 hk? Det är ju smidigt om det sitter standard på något för att hålla nere priset på en skrot eller begagnat marknaden.

Ibland ser man på blocket från tex. jagga v8, jag har för mig att turbo i båt är lite känsligt för utväxling osv. någon som vet?

http://www.hilmersson-racing.com/jetbat-fakta/
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Mekken »

Den båten är för härlig alltså :)

Det här med kompressor vs turbo.. Jag har idag inga problem under 3000 rpm. Båten planar superlätt utan minsta tvivel. Däremot högre upp i varv så skulle jag vilja ha lite mer mos. Skulle jag ha positivt tryck vid 2500-3000 så är jag nöjd så. 250-300 hk räcker alldeles lagomt.

Kompressor belastar väl lager och stakar betydligt mer än en turbo vid samma effektuttag ?
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Mekken »

Recept som snurrar i huvudet just nu:

Kkk26/27 marin
Ingen ic
Haltech e6x (köper billigt av polaren)
Spridare från lämplig bil typ saab aero
Bränslepump?
Orginal tändsystem?
Mappa på 95 oct

Vad tror ni? Vore en enkel installation iaf.
Limpan är hemmabyggd och lätt att modifiera för en turbo bakpå.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av Pipedreams »

För 250-300hk kommer du få ladda uppåt 1bar och utan ic kommer du ha insugstemp på lite drygt 120grader och det blir inte så bra på bensin. Finns det inte möjlighet att göra ett scoop och sätta en ic? Eller kanske sätta in ett system för sötvattenkylning och dra till en vattenkyld ic.
Håkan Foldefors
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saab-turbo i båt?

Inlägg av The »

Mekken skrev:Kompressor belastar väl lager och stakar betydligt mer än en turbo vid samma effektuttag ?
Njaaa. Vid samma effektuttag vid samma varv har du samma belastning på prylarna.

Om du är nöjd med din lågvarvseffekt så känns kompressor fel väg att gå.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar