Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 242 T6 -82 Bränsle och nya skor!
Spent på bilder etter eloksering, har eindel delar som skal fiksast sjølv:)
Blir det svart?
Blir det svart?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Bränsle och nya skor!
Ja, jag kan knappt vänta självvolvobrage skrev:Spent på bilder etter eloksering, har eindel delar som skal fiksast sjølv:)
Blir det svart?

Ska bli fint att sätta ihop bränslesystemet igen!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Har inte hunnit uppdatera men fick tillbaka delarna från eloxeringen i måndags, i tisdags var det dags för slutmontering
Låter bilderna tala för sig själv.







Sjukt nöjd med slutresultatet!



Låter bilderna tala för sig själv.
Sjukt nöjd med slutresultatet!



Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Fan vad snyggt!!!!!
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Suttit å sträckläst hela tråden nu.
Stor vill ha faktor på denna!!!!!
Så snyggt gjort rakt igenom.
Alltid varit en dröm med en 242a antingen röd som din, eller vit å grupp a dekaler!
Nä nu kallar sängen sen länge, skyller på ditt hantverk om jag är för trött imorgon
Stor vill ha faktor på denna!!!!!
Så snyggt gjort rakt igenom.
Alltid varit en dröm med en 242a antingen röd som din, eller vit å grupp a dekaler!
Nä nu kallar sängen sen länge, skyller på ditt hantverk om jag är för trött imorgon

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Fasen vad snyggt. Grymt jobbat!
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Snyggt! Bra finish på grejerna
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Läskigt snyggt!
Hur funkar krympslangen (med lim?) ihop med bränslet?
Hur funkar krympslangen (med lim?) ihop med bränslet?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
MickeK skrev:Fan vad snyggt!!!!!
lindeman skrev:Suttit å sträckläst hela tråden nu.
Stor vill ha faktor på denna!!!!!
Så snyggt gjort rakt igenom.
Alltid varit en dröm med en 242a antingen röd som din, eller vit å grupp a dekaler!
Nä nu kallar sängen sen länge, skyller på ditt hantverk om jag är för trött imorgon
Karl Buchka skrev:Fasen vad snyggt. Grymt jobbat!
azmo skrev:Snyggt! Bra finish på grejerna
Stort tack till er alla för dina feedbacken, det värmer alltid!fugazi skrev:Läskigt snyggt!
Hur funkar krympslangen (med lim?) ihop med bränslet?

Sen att man kan förstöra någons nattsömn är också ett plus

Bra fråga angående krympslang, just nu kör jag med standard krympslang vilket jag är ganska övertygad om inte tål E85. Samtidigt så kan man diskutera vad som innebär att den tål den eller inte, innebär det bara att den sväller eller att den löses upp? Jag är inte ute efter att få ett tätt förband utan bara att undvika att de oisolerade kablarna stöter emot varandra, sålänge den inte löses upp så är jag nöjd. Jag får göra ett oberende test och se vad som händer

En liten sneak peek på vad som har pågått parallellt med surgetank projektet. I helgen har jag längdat och monterat kabelstrumpa på ett nytt kablage till bilen, och nej det är inget motorkablage

Senast redigerad av Daniel Ireståhl den tis feb 09, 2016 7:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Bildet funkar ikkje hos meg!!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
För mycket sneak på den!
Ser ingenting......
NXJ
Ser ingenting......

Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Har problem ibland med att Google Foto ger mig en konstig länk, nu ska nog bilden fungera. Kanske inte så spännande bild ändå
Var och monterade surgetanken i tanken igår
Fick skära ut lite av tankskummet för att få plats invändigt.

Fick även tillverkat nya bränsleslangar så nu är det bara elen kvar för att få bränslet klart.


Var och monterade surgetanken i tanken igår

Fick skära ut lite av tankskummet för att få plats invändigt.
Fick även tillverkat nya bränsleslangar så nu är det bara elen kvar för att få bränslet klart.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Surge tank klar!
Lite nya spännande kontaktstycken som ska in i bilen, gissningsleken kan ju börja vad dem möjligen ska vara till?



-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar
För att ta bränslesystemet ytterligare en nivå så har jag tänkt att PWM styra de nya bränslepumparna för att minimera ljudnivån och bränsleuppvärmningen så mycket som möjligt.
MaxxTuning erbjuder separata PWM moduler för utbyggnad i sitt styrsystem, dock har jag inte varit jätteimponerad då den är relativt dyr samt bara en styrbar utgång per modul, även om det går att parallell-koppla fler laster på samma utgång. Då jag vill styra alla tre pumpar individuellt så hade det blivit väldigt dyrt och utrymmeskrävande.
Efter lite googlande kom jag fram till att det inte är så svårt att fixa detta med andra komponenter till ett betydligt lägre pris och smidigare lösning. Då MaxxECU har ett flertalet PWM utgångar så kan man med hjälp av ett halvledarrelä (Soild State Relay) åstadkomma samma funktionalitet. Ett halvledarrelä klarar upp till ca 1kHz i PWM-frekvens, ett konventionellt mekaniskt relä går förmodligen sönder ganska omgående om man försöka pulsa det.
Så gjorde en panel (som eloxerats
) och monterade reläna på, när man PWM-styr en induktiv last får man se till att ha en flyback diode för att skydda mot spänningsspikar.
Tanken är att ena högtryckspumpen går med en lägre duty-cycle på tomgång för att rampa upp duty-cyclen tillsammans med insugstrycket, min idé är att den andra högtryckspumpen kickar in vid t.ex 100 kPa MAP-tryck och sedan rampas upp. Får kolla av att jag inte får något bränsletrycksfall med att köra såhär bara.

Om ni kanske noterade på den integrerade surgetanken så fanns det ett uttag som jag inte har satt något i ännu, min plan är att göra en egen nivåsensor som spottar ur sig 0-5v signal som jag styr lyftpumpen med för att den inte ska gå hela tiden. T.ex så körs den om nivån är lägre än halva surgenivån.

Har dock inte hunnit prova hur detta blir ännu så ska bli spännande att se hur det blir.
MaxxTuning erbjuder separata PWM moduler för utbyggnad i sitt styrsystem, dock har jag inte varit jätteimponerad då den är relativt dyr samt bara en styrbar utgång per modul, även om det går att parallell-koppla fler laster på samma utgång. Då jag vill styra alla tre pumpar individuellt så hade det blivit väldigt dyrt och utrymmeskrävande.
Efter lite googlande kom jag fram till att det inte är så svårt att fixa detta med andra komponenter till ett betydligt lägre pris och smidigare lösning. Då MaxxECU har ett flertalet PWM utgångar så kan man med hjälp av ett halvledarrelä (Soild State Relay) åstadkomma samma funktionalitet. Ett halvledarrelä klarar upp till ca 1kHz i PWM-frekvens, ett konventionellt mekaniskt relä går förmodligen sönder ganska omgående om man försöka pulsa det.
Så gjorde en panel (som eloxerats

Tanken är att ena högtryckspumpen går med en lägre duty-cycle på tomgång för att rampa upp duty-cyclen tillsammans med insugstrycket, min idé är att den andra högtryckspumpen kickar in vid t.ex 100 kPa MAP-tryck och sedan rampas upp. Får kolla av att jag inte får något bränsletrycksfall med att köra såhär bara.
Om ni kanske noterade på den integrerade surgetanken så fanns det ett uttag som jag inte har satt något i ännu, min plan är att göra en egen nivåsensor som spottar ur sig 0-5v signal som jag styr lyftpumpen med för att den inte ska gå hela tiden. T.ex så körs den om nivån är lägre än halva surgenivån.
Har dock inte hunnit prova hur detta blir ännu så ska bli spännande att se hur det blir.
