Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 160126

Inlägg av marmander »

Lägger upp ett par bilder till. Lägg märke till hur godset skiljer på de olika cylindrarna och sidorna. Det skiljer faktiskt över 1mm i gods mellan trycksidan och stötstångssidan och det är konstigt nog på trycksidan den är tunnast. Likaså så är ju cylindern tunnast ca 14-17mm där är ju trycket som störst, vad tänkte Volvo på?
Bild

En bild till på hur det ser ut vid gängorna till topplocksbultarna...
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 160126

Inlägg av marmander »

Idag har jag testat att göra skruvförstärkningar av blocket. Det får bli 8st skruvar från varje håll mot cylindrarna, totalt 96st blir det (för den som inte orkar räkna). För att göra detta lite seriöst, så kommer jag tillverka en fixtur med borrbussningar och sedan köra på för hand. De hålen jag gjorde idag var på frihand och gjordes på ca 5min, sedan tillkommer ju tiden för att justera in skruvarna till rätt inspänning och att slipa alla skruvtopparna runda.

Bild

Lägger upp en bild på hur frigången i vevhuset kommer se ut med min nya vev och stakar. Jag ska rita nya blockritningar med hjälp av bilderna på det isärkapade blocket så jag är 100% säker på att prylarna går i (så det går slipa utan att göra hål någonstans)
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Husse1 »

Hade det inte gått att vända blocket upp och ner och sen betongfylla kanalerna, via frostpluggarna, nästan enda upp? (Eller ner då med blocket rättvänt sen.)
Så man fått en liten passage i botten på kylmanteln.
Sen borrat i betongen så man fått cirkulation från botten, via borrhålen upp till toppen?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av knotan »

dem jag vet som har kört mycket effekt på vanliga gjutna stål i6 block har fått mest hållbarhet med betongade block som sedan legat å härdat några månader innan borrning.

(200whp+ per cylinder)

i dem fallen jag hört om har betong och borrning hållt bättre än tex borrade och omfodrade cylindrar etc. man kan ju gissa att borra ett gjutet block som sedan fodras om medför risk att grejjor flyttar sig, medans ett lagom begagnat block borde vara ganska "dött" när det väl blir omborrat??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av knotan »

tror du dem ens "tänkte" på detta, jag skulle tro att det aldrig var någon baktanke med detta utan det nog snarare blev som det blev med hänsyn till dem gjutmetoder som användes???
Det skiljer faktiskt över 1mm i gods mellan trycksidan och stötstångssidan och det är konstigt nog på trycksidan den är tunnast. Likaså så är ju cylindern tunnast ca 14-17mm där är ju trycket som störst, vad tänkte Volvo på?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av hfo »

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att det är ojämn godstjocklek i cylinderväggarna på Volvos gjutritningar, bara för att det är så i verkligheten. :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Hej, betong har jag blivit avrådd ifrån och har läst mer negativt än positivt om det. Omvänd betongfyllning ger ju styrkans
, men den tar likaså bort kylningen där den behövs som bäst. Tror detta fungerar bäst på block med öppet däckplan. Varianten med stoppskruvar känns som en bra kompromiss.
Volvo kanske inte var så noga på de gamla gjutningarna, hoppas bara att de inte centrerade bättre för att kunnna köra tunnare gods i de nyare bara. Tydligen är det mer gods på trycksidan i b230-blocken, men kan inte bekräfta att det stämmer.

Våta dartonfoder är nog melodin om man ska lägga ner en förmögenhet på motorn, men där får jag sätta gränsen denna gång.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kadett4wd »

Nuså.. har man kvicknat till lite från flunsan.
Trevlig pratstund i telefon =)

Ser bra ut med skruvarna, jag gjorde ju lite annorlunda som jag beskrev, men resultatet blir lika.
Och mina erfarenheter är mycket goda, Nu var det ju en Opel 16v jag gjorde detta på, men jag hade aldrig värmeproblem.
Och kompressionen höll sig jämn och fin under tiden jag hade denna mod.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av S Iwarson »

Patrick, provade du någon gång att efterdra skruvarna?
Beroende på hur mycket fodren sviktar och hur stor kontaktytan är mellan bult och foder kan man tänka sig att momentet ev minskar med tiden.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kadett4wd »

Det kollade jag aldrig.
Jag var nöjd med att jag aldrig skjöt ut fodret i kylmanteln ;)
(ökänt fel på det motorblocket jag hade)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Gott att du är tillbaka, det var kul att snacka motor en stund =) Blev lite abrupt slut på samtalet, men så är det när man kör bil ute i skogen ;)

Eftersom Patrick redan hade borrat blocket så blev det ju lite andra förutsättningar. Jag kommer ju kunna deformera blocket lite och förhoppningsvis så släpper inte spänningen nämnvärt när man kört ett tag, vilket gör att skruvarna alltid kommer ligga an. Det jag märkte var att man genom att dra och lossa skruvarna ett antal gånger fick in skruven längre utan att öka deformationen av loppet, dvs. man fick en liten prägling i godset. Förhoppningsvis kommer det inte skapa någon hotspot då anläggningsytan ändå är relativt liten i förhållande till gods mm. Spänner jag in 1-2 hundradelar och det minskar till 0,5-1 hundring i slutändan så bör det inte påverka funktionen märkbart.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Kollade igenom tråden nu och såg att jag inte lagt upp FEM-analysen och bilden på den senaste vevstaksdesignen. (samma inlägg som i vevaxeldesign-tråden).
Om ni jämför med de andra designerna så ser ni hur mycket lägre och jämnare belastningen är i staken. Sedan skadar det ju inte att den är 30 gram lättare än den första designen 8)
Bild
Första Bild
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Klabbe Persson »

Ska bli väldigt kul att se klara produkter sen!
Bra jobbat!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Tack :)

Om det faller ut väl så kommer jag nog fixa andra modeller också. Till de vanligare Volvo och BMW tänkte jag i första hand. Det är ju svårt att hitta någon mellanpris-modell. Alltså steget mellan en vanlig kinastake till en Verdi eller Carillo.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Ett litet sidospår igen!

Fick ett ryck när jag stod och kollade på alla stora stenar/berg som står på "fel" ställe där hemma och allt som behöver fixas efter avverkningen... Det slutade med ett "litet" inköp.... Slog till på en Åkerman H14B -87. Svenskt kulturarv ska få jobba lite hemma på gården och i skogen 8)

Blir lite svetsjobb på skopan och sedan måste jag fixa en tjälkrok och en tiltbar planeringsbalk (ev. ett tiltfäste när man ändå är igång). Min fru vill ha en paddock och jag vill ha en maskinhall...

Gick inte ladda ner bilderna, men det finns ett gäng från sidan där jag köpte den:
http://www.plustech.com/en/offers/const ... rman-h14b/#
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar