Lägger upp ett par bilder till. Lägg märke till hur godset skiljer på de olika cylindrarna och sidorna. Det skiljer faktiskt över 1mm i gods mellan trycksidan och stötstångssidan och det är konstigt nog på trycksidan den är tunnast. Likaså så är ju cylindern tunnast ca 14-17mm där är ju trycket som störst, vad tänkte Volvo på?
En bild till på hur det ser ut vid gängorna till topplocksbultarna...
Idag har jag testat att göra skruvförstärkningar av blocket. Det får bli 8st skruvar från varje håll mot cylindrarna, totalt 96st blir det (för den som inte orkar räkna). För att göra detta lite seriöst, så kommer jag tillverka en fixtur med borrbussningar och sedan köra på för hand. De hålen jag gjorde idag var på frihand och gjordes på ca 5min, sedan tillkommer ju tiden för att justera in skruvarna till rätt inspänning och att slipa alla skruvtopparna runda.
Lägger upp en bild på hur frigången i vevhuset kommer se ut med min nya vev och stakar. Jag ska rita nya blockritningar med hjälp av bilderna på det isärkapade blocket så jag är 100% säker på att prylarna går i (så det går slipa utan att göra hål någonstans)
Hade det inte gått att vända blocket upp och ner och sen betongfylla kanalerna, via frostpluggarna, nästan enda upp? (Eller ner då med blocket rättvänt sen.)
Så man fått en liten passage i botten på kylmanteln.
Sen borrat i betongen så man fått cirkulation från botten, via borrhålen upp till toppen?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
dem jag vet som har kört mycket effekt på vanliga gjutna stål i6 block har fått mest hållbarhet med betongade block som sedan legat å härdat några månader innan borrning.
(200whp+ per cylinder)
i dem fallen jag hört om har betong och borrning hållt bättre än tex borrade och omfodrade cylindrar etc. man kan ju gissa att borra ett gjutet block som sedan fodras om medför risk att grejjor flyttar sig, medans ett lagom begagnat block borde vara ganska "dött" när det väl blir omborrat??
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
tror du dem ens "tänkte" på detta, jag skulle tro att det aldrig var någon baktanke med detta utan det nog snarare blev som det blev med hänsyn till dem gjutmetoder som användes???
Det skiljer faktiskt över 1mm i gods mellan trycksidan och stötstångssidan och det är konstigt nog på trycksidan den är tunnast. Likaså så är ju cylindern tunnast ca 14-17mm där är ju trycket som störst, vad tänkte Volvo på?
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att det är ojämn godstjocklek i cylinderväggarna på Volvos gjutritningar, bara för att det är så i verkligheten.
Hej, betong har jag blivit avrådd ifrån och har läst mer negativt än positivt om det. Omvänd betongfyllning ger ju styrkans
, men den tar likaså bort kylningen där den behövs som bäst. Tror detta fungerar bäst på block med öppet däckplan. Varianten med stoppskruvar känns som en bra kompromiss.
Volvo kanske inte var så noga på de gamla gjutningarna, hoppas bara att de inte centrerade bättre för att kunnna köra tunnare gods i de nyare bara. Tydligen är det mer gods på trycksidan i b230-blocken, men kan inte bekräfta att det stämmer.
Våta dartonfoder är nog melodin om man ska lägga ner en förmögenhet på motorn, men där får jag sätta gränsen denna gång.
Nuså.. har man kvicknat till lite från flunsan.
Trevlig pratstund i telefon =)
Ser bra ut med skruvarna, jag gjorde ju lite annorlunda som jag beskrev, men resultatet blir lika.
Och mina erfarenheter är mycket goda, Nu var det ju en Opel 16v jag gjorde detta på, men jag hade aldrig värmeproblem.
Och kompressionen höll sig jämn och fin under tiden jag hade denna mod.
Patrick, provade du någon gång att efterdra skruvarna?
Beroende på hur mycket fodren sviktar och hur stor kontaktytan är mellan bult och foder kan man tänka sig att momentet ev minskar med tiden.
Gott att du är tillbaka, det var kul att snacka motor en stund =) Blev lite abrupt slut på samtalet, men så är det när man kör bil ute i skogen
Eftersom Patrick redan hade borrat blocket så blev det ju lite andra förutsättningar. Jag kommer ju kunna deformera blocket lite och förhoppningsvis så släpper inte spänningen nämnvärt när man kört ett tag, vilket gör att skruvarna alltid kommer ligga an. Det jag märkte var att man genom att dra och lossa skruvarna ett antal gånger fick in skruven längre utan att öka deformationen av loppet, dvs. man fick en liten prägling i godset. Förhoppningsvis kommer det inte skapa någon hotspot då anläggningsytan ändå är relativt liten i förhållande till gods mm. Spänner jag in 1-2 hundradelar och det minskar till 0,5-1 hundring i slutändan så bör det inte påverka funktionen märkbart.
Kollade igenom tråden nu och såg att jag inte lagt upp FEM-analysen och bilden på den senaste vevstaksdesignen. (samma inlägg som i vevaxeldesign-tråden).
Om ni jämför med de andra designerna så ser ni hur mycket lägre och jämnare belastningen är i staken. Sedan skadar det ju inte att den är 30 gram lättare än den första designen Första
Om det faller ut väl så kommer jag nog fixa andra modeller också. Till de vanligare Volvo och BMW tänkte jag i första hand. Det är ju svårt att hitta någon mellanpris-modell. Alltså steget mellan en vanlig kinastake till en Verdi eller Carillo.
Fick ett ryck när jag stod och kollade på alla stora stenar/berg som står på "fel" ställe där hemma och allt som behöver fixas efter avverkningen... Det slutade med ett "litet" inköp.... Slog till på en Åkerman H14B -87. Svenskt kulturarv ska få jobba lite hemma på gården och i skogen
Blir lite svetsjobb på skopan och sedan måste jag fixa en tjälkrok och en tiltbar planeringsbalk (ev. ett tiltfäste när man ändå är igång). Min fru vill ha en paddock och jag vill ha en maskinhall...