Först vill jag säga att jag inte är någon expert på FEM-analys, är en lekman jämfört med många.
Jag har funderat på utmattningen, därför har jag försökt få så jämn spänning som möjligt i vevstaken. Jag laborerade lite och jämförde olika alternativ på lilländan och om du kollar på varianten utan triangeln så ser du att man får väldigt stor spänning i yttre delen av profilen. Det är 4mm radie från trianguleringen ner till den plana sidan. Tanken med trianguleringen är ju att kunna fördela lasten in mot livet av profilen, men man ser ju att det hade varit bättre att få ner den i tjocklek lägre ner på staken där den blå punkten är.
Optimalt kanske hade varit att även ha en radie tvärs kolvbultsriktningen också, men jag är också rädd att det börjar bli för "high tech" för att kunna få det tillverkat. Det kanske kan vara bra att ha lite material kvar någonstans så man kan viktjustera stakarna också? Eller att man helt enkelt slipar till dem manuellt med fina radier ner mot toppen av triangeln?
Nu har jag inte gjort någon ny analys eller rendering sedan jag gick ner från 26mm bred till 24mm lillända (samma som Ford Modular), kanske blev lite bättre?
Jämför man en 2JZ Kinastakes belastning på de kritiska ställena så ligger den på ca 1000MPa på de ställen där min profil ligger på runt 300MPa, det borde väl ge min design en övervägande fördel när det gäller utmattning, eller har jag missat något?
Helt fel ute borde jag väl inte vara? eller ska jag minska måttet från centrum på kolvbulten ner till spetsen på triangeln?
Här är ett par vevstakar med liknande design som fungerar i realiteten, jag valde att göra min triangel lite längre för att inte få areaförändringen på samma ställe som inuti staken:
SPM
Verdi

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon