Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Erland Cox »

Bra för kammen och tryckarna.
När man kör med flat tappet kam på V8:or brukar man ha rör runt kammen med hål för lyftarna och kör röret fullt med olja.
I rejält trimmade applikationer med höga fjädertryck då.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Dennis M »

Vad har man en sån här topp till?

Alltså under vilket reglemente klassar den in?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Bra för kammen och tryckarna.
När man kör med flat tappet kam på V8:or brukar man ha rör runt kammen med hål för lyftarna och kör röret fullt med olja.
I rejält trimmade applikationer med höga fjädertryck då.

Erland
Ja men då har de ofta avskumningsfunktion på oljesystemet vad jag sett.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Pacman »

Dennis M skrev:Vad har man en sån här topp till?

Alltså under vilket reglemente klassar den in?
Först och främst i samma klasser där man kör med Evo-motorn idag inom Rally och RallyCross.
Sen alla fria klasser i t.ex Racing som långlopp, sprintlopp osv där man endast begränsar motorvolym och inte trimgrad.
Sen alla alternativ-sportgrenar som Drifting och Time-Attack t.ex.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Jens Gustavsson »

många kör 16v här uppe i 2.4RC men det är väll det så kallade norrlands reglementet eller hur är det söderut nu?

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av super7 »

Jens Gustafsson skrev:många kör 16v här uppe i 2.4RC men det är väll det så kallade norrlands reglementet eller hur är det söderut nu?

mvh jens
Det är väl bara i Norrlandsveckan det är tillåtet med 16v i 2.4
http://www.norrlandsveckan.se/

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Jens Gustavsson »

JO TROR DET ÄR SÅ MEN MÅSTE LÄSA PÅ DÅ DET KOMMIT NYA REGLER I ÅR I MÅNGA KLASSER. caps knappen sitter nära A knappen :)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av super7 »

Man får tydligen åka med 16v i 2.4

Citat: Tillägg klass Supernationell 2400 Motor med Flerventilsutförande max 2000 cc
Fritt, motorblocket behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross.
Kamaxels/ars placering ska behållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Topplocket skall härröra från en serieproducerad motor eller vara homologerat
Tillförande av material med t.ex. svetsning, bultning, limning eller gjutning är förbjudet.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Martin H »

Man får köpa evo-topp men inte plasta/svetsa om tex en 531 topp :) hur kan detta accepteras av de aktiva?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av dhedlund »

Kommer den här nya spm toppen att vara legal i rallycross?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av super7 »

Martin H skrev:Man får köpa evo-topp men inte plasta/svetsa om tex en 531 topp :) hur kan detta accepteras av de aktiva?
Citat: Motor med Tvåventilsutförande max 2400 cc
Fritt, motorblocket behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross och antal cylindrar
är fritt.
Högst två ventiler per cylinder tillåts. Kamaxlar ska behållas på sin ursprungliga plats i motorn,
antalet får inte ändras. Det är tillåtet att tillföra materiel till topplocket med svetsning eller att
använda ett tilläggshomologerat topplock.
I övrigt fritt.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM

Inlägg av Martin H »

Så de gjorde de alltså inte :)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar