Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Bra för kammen och tryckarna.
När man kör med flat tappet kam på V8:or brukar man ha rör runt kammen med hål för lyftarna och kör röret fullt med olja.
I rejält trimmade applikationer med höga fjädertryck då.
Erland
När man kör med flat tappet kam på V8:or brukar man ha rör runt kammen med hål för lyftarna och kör röret fullt med olja.
I rejält trimmade applikationer med höga fjädertryck då.
Erland
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Vad har man en sån här topp till?
Alltså under vilket reglemente klassar den in?
Alltså under vilket reglemente klassar den in?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Ja men då har de ofta avskumningsfunktion på oljesystemet vad jag sett.Erland Cox skrev:Bra för kammen och tryckarna.
När man kör med flat tappet kam på V8:or brukar man ha rör runt kammen med hål för lyftarna och kör röret fullt med olja.
I rejält trimmade applikationer med höga fjädertryck då.
Erland
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Först och främst i samma klasser där man kör med Evo-motorn idag inom Rally och RallyCross.Dennis M skrev:Vad har man en sån här topp till?
Alltså under vilket reglemente klassar den in?
Sen alla fria klasser i t.ex Racing som långlopp, sprintlopp osv där man endast begränsar motorvolym och inte trimgrad.
Sen alla alternativ-sportgrenar som Drifting och Time-Attack t.ex.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
många kör 16v här uppe i 2.4RC men det är väll det så kallade norrlands reglementet eller hur är det söderut nu?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Det är väl bara i Norrlandsveckan det är tillåtet med 16v i 2.4Jens Gustafsson skrev:många kör 16v här uppe i 2.4RC men det är väll det så kallade norrlands reglementet eller hur är det söderut nu?
mvh jens
http://www.norrlandsveckan.se/
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
JO TROR DET ÄR SÅ MEN MÅSTE LÄSA PÅ DÅ DET KOMMIT NYA REGLER I ÅR I MÅNGA KLASSER. caps knappen sitter nära A knappen 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Man får tydligen åka med 16v i 2.4
Citat: Tillägg klass Supernationell 2400 Motor med Flerventilsutförande max 2000 cc
Fritt, motorblocket behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross.
Kamaxels/ars placering ska behållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Topplocket skall härröra från en serieproducerad motor eller vara homologerat
Tillförande av material med t.ex. svetsning, bultning, limning eller gjutning är förbjudet.
Citat: Tillägg klass Supernationell 2400 Motor med Flerventilsutförande max 2000 cc
Fritt, motorblocket behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross.
Kamaxels/ars placering ska behållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Topplocket skall härröra från en serieproducerad motor eller vara homologerat
Tillförande av material med t.ex. svetsning, bultning, limning eller gjutning är förbjudet.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Man får köpa evo-topp men inte plasta/svetsa om tex en 531 topp
hur kan detta accepteras av de aktiva?

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
- Ort: Motala
- Kontakt:
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Kommer den här nya spm toppen att vara legal i rallycross?
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Citat: Motor med Tvåventilsutförande max 2400 ccMartin H skrev:Man får köpa evo-topp men inte plasta/svetsa om tex en 531 topphur kan detta accepteras av de aktiva?
Fritt, motorblocket behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross och antal cylindrar
är fritt.
Högst två ventiler per cylinder tillåts. Kamaxlar ska behållas på sin ursprungliga plats i motorn,
antalet får inte ändras. Det är tillåtet att tillföra materiel till topplocket med svetsning eller att
använda ett tilläggshomologerat topplock.
I övrigt fritt.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Ny ettermarked topp til B230 ifra SPM
Så de gjorde de alltså inte 

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h