Nä, från början körde man med standard aggregat direkt från lagerhyllan. Vartefter man lärde sig att hantera aggregaten och systemen runt om så blev dom mer och mer designade för den effekt man var ute efter. Om jag minns rätt så var IHI först med att sätta i keramiska kullager. På en fråga från mig om de höga laddtryck man påstod sig köra med så svarade Schwitzer " dom är inte kloka, aggregaten är inte byggda för dessa trycknivåer" detta var i början av 80-talet....

så på den tiden så våldtog man verkligen aggregaten. Ser man sedan till resultatlistorna från denna tidsperiod så visar det sig att det var många turbohaverier man råkade ut för.
Sedan kan man ju fråga sig varför dom överhuvudtaget skulle ens fundera på att "flödespreparera" aggregat med tanke på de resurser man har i form av pengar och maskinutrustning. Vill man ha en annan design på impellern så fräser man helt enkelt ett nytt hjul, märkvärdigare än så lär det inte vara. Det är inte i gärdsgårdsserien man tävlar i...
