BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

Fick samma problem med mina skärmar, men enl. Ajden här på forumet kunde det bero på att formen legat som en "skål" och styrénångorna från gelcoaten lagt sig i botten på formen och spökat till nästa varv med plasten.

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Love »

Fick samma förklaring vi också från en "plastguru" i Ockelbo! Hmm! Man kanske skulle ha en fläkt som blåser undan ångorna! :)

Skickat från min tegelsten via tapatalk.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja det där med Gelcoat problem är lurigt.

När jag sökte på det på nätet, hamnade här på savarturbo just i Toni´s Commer tråd.

Och kunde läsa mitt eget tips på att blanda härdaren noga med borrmaskin, som en liten käftsmäll på sig själv :doh:
Men det är viktigt att styren gasen kan komma ur, så jag använder fläkt, eller välter formen.

Hur som, nu är Gelcoaten lagt även i Formen, och denna gången gick det bra. (Annan gelcoat än innan)

Bild

Och nu har jag börjat med första lagret av Glasfiber, de allra besvärligaste ställena med 165g/m3
Vävd remsa från Biltema.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Om man ger fan i att gjuta vått i vått med polyestern på gelcoaten.
utan man lägger hyfsat tjockt med gelcoat.
när den härdat så slipar man den grovt innan man lägger polyester och väv.
Jag gjorde så, funkade kalas. inga som helst 'russin effekter' då jag gjöt grejer till kadetten.
fick tips av 'nilsson composite' då jag höll på.
Han tyckte jag skulle göra så då jag hade dålig värme och ventilation.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja jag har kört med mellan slipning, mellan glasfiber lagren.
Men mellan lagren gelcoat har jag inte slipat, då klibbigheten finns kvar.

Är nu ganska säker på att jag haft i underkant med härdare, (För min temp i garaget) och eventuellt lite tunt första lager med Gelcoat.

Nåja, igår lossade jag formen, och ut kom 4176 gram front.
Nu är den ganska mjuk och flexibel, men jag tänker att om man drar i den rejält i marken, är det bättre att fronten går sönder.
Än om man gör fronten stenhård, och istället bular framskärmarna som kostar 7500:- styck.


Bild

Här ser man formskarven, helt okej resultat.
Syns också där gelcoaten skrynklade i formen, som jag bara tejpade över med aluminium tejp i formen.
Enklare att reparera på produkten, än invändigt i formen.

Bild

Ber om ursäkt för de enstaka grässtråna i mossmattan, men det är svårt att hålla bort gräset till 100 %.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
CRH
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av CRH »

Daniel-635 skrev:Ber om ursäkt för de enstaka grässtråna i mossmattan, men det är svårt att hålla bort gräset till 100 %.
Hade du haft mossmattan i lika 100procentigt skick som bilen hade jag nästan blivit irriterad :hihi:
Blir stum av beundran var gång jag kollar på dina arbeten och sen att det utförs på en fantastisk snygg bilmodell, underbart :thumbright: :thumbright:
//Christer
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Erik N »

Vill också ha en sån front till min e24 ;) Sist jag tittade på framskärmar var det 8900kr i Danmark huvva ! Behöver en ny till min e24 svider i plånboken ibland.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av stefanfloden »

Snyggt! Gillar verkligen designen :thumbright:
Är fronten så låg att det kommer behövas sidokjolar som matchar?
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

Skitsnyggt!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Dags att börja gjuta framskärmar till dessa?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

Jag har gjutit två framskärmar... :hihi:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Finns några (Förutom Toni :wink: ) som redan gör framskärmar, men det är inte i Sverige.
Tror det vart i Polen, eller Lettland.

Tackar i övrigt för kommentarer.

Stefan, jag kommer köra utan sidokjolar, men det närmar sig att det skulle behövas rent estetiskt.
Nya blir ju 15mm lägre än denna.

Bild





Om jag lägger upp lite nya bilder, ser det ut som jag jobbat lite på bilen i helgen.
Även om sanningen är att jag och några kompisar Rullat hatt i Växjö i helgen.

Jag har i alla fall flyttat oljekylaren.
Äntligen får den ett riktigt ställe, snart med eget luftintag, och utan att den värmer Intercoolern.
SAAB dårar ser att Oljekylaren kommer från en 9000 men har omsvetsade anslutningar.

Bild

Jag plockade även ner fjäder benen, och kortade stötdämparna 20mm.
Samt kapade även några mm. på genomslags gummina.

Bild

Förhoppningsvis kommer bilen bli lite mindre studsig, genom att gummina är kortare.
Stötdämparnas kortning ville jag göra för att få bättre geometri till länkaget till Krängningshämmaren.
Nu kan jag ha något längre pendelstag vilket blir lite bättre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rulla_hatt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jag har testat korta genomslagsgummin till bilstein, resultatet blev inte det önskade.
det blev stenhårda genomslag trots jag bara kapade typ 1cm.

Köpte istället andra med hårdare sättning som var kortare, då blev det bra.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja det vart lite av en chansning att kapa genomslags gummit, tog bort den mjukaste biten.
Och hoppas att det som är kvar räcker utan att det slår igenom.

Framvagnen är ihop igen, och jag är tillbaka på stötfångaren.

Undersidan är ihopskarvad med den nya biten.
Det är konstigt vilket doftminne man har.
När jag satte i slipen i undersidan kände jag direkt igen lukten från den gråa Glasurit slipgrunden.

Bild

Och ja, jag har spacklat på undersidan, ja det är helt onödigt.

Bild

Inte så mycket till uppdatering, men tänker försöka med uppdateringar på måndagar tills bilen är redo för vägen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av David Herbertsson »

Kul med uppdatering, du gör väldigt fina jobb :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar