
BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fick samma problem med mina skärmar, men enl. Ajden här på forumet kunde det bero på att formen legat som en "skål" och styrénångorna från gelcoaten lagt sig i botten på formen och spökat till nästa varv med plasten.


Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fick samma förklaring vi också från en "plastguru" i Ockelbo! Hmm! Man kanske skulle ha en fläkt som blåser undan ångorna! 
Skickat från min tegelsten via tapatalk.

Skickat från min tegelsten via tapatalk.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja det där med Gelcoat problem är lurigt.
När jag sökte på det på nätet, hamnade här på savarturbo just i Toni´s Commer tråd.
Och kunde läsa mitt eget tips på att blanda härdaren noga med borrmaskin, som en liten käftsmäll på sig själv
Men det är viktigt att styren gasen kan komma ur, så jag använder fläkt, eller välter formen.
Hur som, nu är Gelcoaten lagt även i Formen, och denna gången gick det bra. (Annan gelcoat än innan)

Och nu har jag börjat med första lagret av Glasfiber, de allra besvärligaste ställena med 165g/m3
Vävd remsa från Biltema.

När jag sökte på det på nätet, hamnade här på savarturbo just i Toni´s Commer tråd.
Och kunde läsa mitt eget tips på att blanda härdaren noga med borrmaskin, som en liten käftsmäll på sig själv

Men det är viktigt att styren gasen kan komma ur, så jag använder fläkt, eller välter formen.
Hur som, nu är Gelcoaten lagt även i Formen, och denna gången gick det bra. (Annan gelcoat än innan)

Och nu har jag börjat med första lagret av Glasfiber, de allra besvärligaste ställena med 165g/m3
Vävd remsa från Biltema.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Om man ger fan i att gjuta vått i vått med polyestern på gelcoaten.
utan man lägger hyfsat tjockt med gelcoat.
när den härdat så slipar man den grovt innan man lägger polyester och väv.
Jag gjorde så, funkade kalas. inga som helst 'russin effekter' då jag gjöt grejer till kadetten.
fick tips av 'nilsson composite' då jag höll på.
Han tyckte jag skulle göra så då jag hade dålig värme och ventilation.
utan man lägger hyfsat tjockt med gelcoat.
när den härdat så slipar man den grovt innan man lägger polyester och väv.
Jag gjorde så, funkade kalas. inga som helst 'russin effekter' då jag gjöt grejer till kadetten.
fick tips av 'nilsson composite' då jag höll på.
Han tyckte jag skulle göra så då jag hade dålig värme och ventilation.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja jag har kört med mellan slipning, mellan glasfiber lagren.
Men mellan lagren gelcoat har jag inte slipat, då klibbigheten finns kvar.
Är nu ganska säker på att jag haft i underkant med härdare, (För min temp i garaget) och eventuellt lite tunt första lager med Gelcoat.
Nåja, igår lossade jag formen, och ut kom 4176 gram front.
Nu är den ganska mjuk och flexibel, men jag tänker att om man drar i den rejält i marken, är det bättre att fronten går sönder.
Än om man gör fronten stenhård, och istället bular framskärmarna som kostar 7500:- styck.

Här ser man formskarven, helt okej resultat.
Syns också där gelcoaten skrynklade i formen, som jag bara tejpade över med aluminium tejp i formen.
Enklare att reparera på produkten, än invändigt i formen.

Ber om ursäkt för de enstaka grässtråna i mossmattan, men det är svårt att hålla bort gräset till 100 %.
Men mellan lagren gelcoat har jag inte slipat, då klibbigheten finns kvar.
Är nu ganska säker på att jag haft i underkant med härdare, (För min temp i garaget) och eventuellt lite tunt första lager med Gelcoat.
Nåja, igår lossade jag formen, och ut kom 4176 gram front.
Nu är den ganska mjuk och flexibel, men jag tänker att om man drar i den rejält i marken, är det bättre att fronten går sönder.
Än om man gör fronten stenhård, och istället bular framskärmarna som kostar 7500:- styck.

Här ser man formskarven, helt okej resultat.
Syns också där gelcoaten skrynklade i formen, som jag bara tejpade över med aluminium tejp i formen.
Enklare att reparera på produkten, än invändigt i formen.

Ber om ursäkt för de enstaka grässtråna i mossmattan, men det är svårt att hålla bort gräset till 100 %.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hade du haft mossmattan i lika 100procentigt skick som bilen hade jag nästan blivit irriteradDaniel-635 skrev:Ber om ursäkt för de enstaka grässtråna i mossmattan, men det är svårt att hålla bort gräset till 100 %.

Blir stum av beundran var gång jag kollar på dina arbeten och sen att det utförs på en fantastisk snygg bilmodell, underbart


//Christer
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vill också ha en sån front till min e24
Sist jag tittade på framskärmar var det 8900kr i Danmark huvva ! Behöver en ny till min e24 svider i plånboken ibland.

Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Snyggt! Gillar verkligen designen
Är fronten så låg att det kommer behövas sidokjolar som matchar?

Är fronten så låg att det kommer behövas sidokjolar som matchar?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Skitsnyggt!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Dags att börja gjuta framskärmar till dessa?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag har gjutit två framskärmar... 

Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Finns några (Förutom Toni
) som redan gör framskärmar, men det är inte i Sverige.
Tror det vart i Polen, eller Lettland.
Tackar i övrigt för kommentarer.
Stefan, jag kommer köra utan sidokjolar, men det närmar sig att det skulle behövas rent estetiskt.
Nya blir ju 15mm lägre än denna.

Om jag lägger upp lite nya bilder, ser det ut som jag jobbat lite på bilen i helgen.
Även om sanningen är att jag och några kompisar Rullat hatt i Växjö i helgen.
Jag har i alla fall flyttat oljekylaren.
Äntligen får den ett riktigt ställe, snart med eget luftintag, och utan att den värmer Intercoolern.
SAAB dårar ser att Oljekylaren kommer från en 9000 men har omsvetsade anslutningar.

Jag plockade även ner fjäder benen, och kortade stötdämparna 20mm.
Samt kapade även några mm. på genomslags gummina.

Förhoppningsvis kommer bilen bli lite mindre studsig, genom att gummina är kortare.
Stötdämparnas kortning ville jag göra för att få bättre geometri till länkaget till Krängningshämmaren.
Nu kan jag ha något längre pendelstag vilket blir lite bättre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rulla_hatt

Tror det vart i Polen, eller Lettland.
Tackar i övrigt för kommentarer.
Stefan, jag kommer köra utan sidokjolar, men det närmar sig att det skulle behövas rent estetiskt.
Nya blir ju 15mm lägre än denna.

Om jag lägger upp lite nya bilder, ser det ut som jag jobbat lite på bilen i helgen.
Även om sanningen är att jag och några kompisar Rullat hatt i Växjö i helgen.
Jag har i alla fall flyttat oljekylaren.
Äntligen får den ett riktigt ställe, snart med eget luftintag, och utan att den värmer Intercoolern.
SAAB dårar ser att Oljekylaren kommer från en 9000 men har omsvetsade anslutningar.

Jag plockade även ner fjäder benen, och kortade stötdämparna 20mm.
Samt kapade även några mm. på genomslags gummina.

Förhoppningsvis kommer bilen bli lite mindre studsig, genom att gummina är kortare.
Stötdämparnas kortning ville jag göra för att få bättre geometri till länkaget till Krängningshämmaren.
Nu kan jag ha något längre pendelstag vilket blir lite bättre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rulla_hatt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
jag har testat korta genomslagsgummin till bilstein, resultatet blev inte det önskade.
det blev stenhårda genomslag trots jag bara kapade typ 1cm.
Köpte istället andra med hårdare sättning som var kortare, då blev det bra.
det blev stenhårda genomslag trots jag bara kapade typ 1cm.
Köpte istället andra med hårdare sättning som var kortare, då blev det bra.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja det vart lite av en chansning att kapa genomslags gummit, tog bort den mjukaste biten.
Och hoppas att det som är kvar räcker utan att det slår igenom.
Framvagnen är ihop igen, och jag är tillbaka på stötfångaren.
Undersidan är ihopskarvad med den nya biten.
Det är konstigt vilket doftminne man har.
När jag satte i slipen i undersidan kände jag direkt igen lukten från den gråa Glasurit slipgrunden.

Och ja, jag har spacklat på undersidan, ja det är helt onödigt.

Inte så mycket till uppdatering, men tänker försöka med uppdateringar på måndagar tills bilen är redo för vägen.
Och hoppas att det som är kvar räcker utan att det slår igenom.
Framvagnen är ihop igen, och jag är tillbaka på stötfångaren.
Undersidan är ihopskarvad med den nya biten.
Det är konstigt vilket doftminne man har.
När jag satte i slipen i undersidan kände jag direkt igen lukten från den gråa Glasurit slipgrunden.

Och ja, jag har spacklat på undersidan, ja det är helt onödigt.

Inte så mycket till uppdatering, men tänker försöka med uppdateringar på måndagar tills bilen är redo för vägen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul med uppdatering, du gör väldigt fina jobb
/David

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085