Hjälp en nybliven turboägare Volvo 940 LTT
Re: Hjälp en nybliven turboägare Volvo 940 LTT
Jag tror inte du behöver nån ny intercooler. Kör på original och lägg pengarna på ett lite större aggregat istället.
200hk klarar orginalturbon utan problem men man känner att effekten mattas av pga värmen. Din turbo heter 13c och den jag rekomenderade heter 15g. Sitter på 850 t5 har jag för mig. Turbon är det som stryper motorn mest, därefter kamaxeln och spridarna. Större intercooler är aldrig fel men ska det vara billigt och effektmålet är 200-250hk så lägg pengarna på 15g turbo, chip och en lite vassare kamaxel, a,v,vx eller liknande.
-
- För mycket laddtryck
Ett billigt och lätt koncept som vi kört ett antal bilar med är enligt följande spec: t3/t4 turbo som vi köper billigt via e-bay, plana samt matchporta grenröret, a-kam samt orangea spridare från Saab 9-5 348cc @ 3 bar, lite lätt klämd btr och 3" avgassystem. Allt annat std. Laddtryck kör vi runt ett bar och det brukar skjuta på ganska bra faktiskt, lätt en bit över 200 häst iaf. Kostar dessutom lätt under 5000 och tar inte ens en kväll att bygga. Saker utöver detta som behövs är att byta oljetrycks röret mot slang, modifiera oljereturen lite samt byta dp-flänsen mot 2,5" v-band alternativt byta vg-huset mot 240 vg-hus.
Mvh
Mvh
Vad kör ni för chip?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Hej!
Jag funderar lite på wastegaten jag har köpt.
Om jag ändå ska byta turbo snart, kommer inte wastegaten att bli värdelös då?
Hur reglerar jag laddtrycket om jag byter turbo? Liksom vissa turbos har ju extern wastegate.
Skulle ni kunna länka någon turbo jag kan köpa? Kan man få en ok från ebay för 3000?
Jag har fixat en projekttråd som ni kan läsa för att se hur det går
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93001
Jag funderar lite på wastegaten jag har köpt.
Om jag ändå ska byta turbo snart, kommer inte wastegaten att bli värdelös då?
Hur reglerar jag laddtrycket om jag byter turbo? Liksom vissa turbos har ju extern wastegate.
Skulle ni kunna länka någon turbo jag kan köpa? Kan man få en ok från ebay för 3000?
Jag har fixat en projekttråd som ni kan läsa för att se hur det går

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93001
Monterar man en turbo med extern wg så måste man ju såklart även montera en extern wg..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Ja det säger ju sig självt, men det jag menar är att om jag nu köper den här KLRacing wastegaten, och sen köper en annan turbo med intern wastegate, tex en originalturbo till 850 T5 som jag funderar på, kommer jag då kunna använda mig av KL Racing WG:n och sätta den på den nya turbon? Eller är det inte standardiserat? Kanske har den 850 turbon justerbar wastegate original?Monterar man en turbo med extern wg så måste man ju såklart även montera en extern wg..
Skulle jag inte bara kunna köpa en pysventil eller något sådant? En sån där som "kvittrar". Jag har för mig att en kompis hade en sådan från HKS. Tror inte han hade problem med skenande laddtryck.
Sätter man den på insugsidan så borde väl inte turbon ta stryk heller.
Tror även du måste läsa på lite om pysventil
Pysventil lät som skit. Lura wastegaten och skicka luft igenom impellern.
Satsar på en riktig wastegate istället.
jag tänker nog skicka tillbaka wastegaten som jag köpt nu, sätta fjädrar på den som sitter på nu.
Sen kan jag fixa en bättre wastegate, eller kanske spänna wastegaten även på nästa turbo.
Satsar på en riktig wastegate istället.
jag tänker nog skicka tillbaka wastegaten som jag köpt nu, sätta fjädrar på den som sitter på nu.
Sen kan jag fixa en bättre wastegate, eller kanske spänna wastegaten även på nästa turbo.
Egentligen rätt otroligt att ingen snäst av dig med kommentaren; "sök, det finns 1000 trådar".
I det här skedet skulle jag dock nog rekommendera att du läser på åtminstone en kväll eller 10. Du har tyvärr ingen aning om vad du snackar om och ingen kan svara på dina frågor när du inte ens vet vad du frågar.
Och så en klassisk avslutning på detta inlägg: inget illa menat
I det här skedet skulle jag dock nog rekommendera att du läser på åtminstone en kväll eller 10. Du har tyvärr ingen aning om vad du snackar om och ingen kan svara på dina frågor när du inte ens vet vad du frågar.
Och så en klassisk avslutning på detta inlägg: inget illa menat

//MartinL
Ingen har snäst av mig för jag har inte ställt några dumma frågor, och jag har inte heller frågat något som man kan få svaret på i tusentals trådar.
-
- För mycket laddtryck
ainok skrev:Ingen har snäst av mig för jag har inte ställt några dumma frågor, och jag har inte heller frågat något som man kan få svaret på i tusentals trådar.

Hur som helst så testa att sätta ihop det du har nu tycker jag. Den wastegate klockan du har kan du säkerligen använda på andra turbos med extern WG.
Om du titta på KL racing så har de en klocka som se lika dan ut som den du har dock utan fäste som är universal, så den du har kan du med säkerligen kunna sätta på andra turbos.
T3/T4 har som exempel extern WG och även 850s 15g har sådan.
Folk har gett lite olika råd här i tråden men du får fundera lite på vad du vill göra. Det är svårt att ger förslag när du ändra dig fram och tillbaks och inte riktigt bestämt dig vad du vill.
Så åter igen om du vill har 200hk som du skrev från början sätt ihop det du har.
Och med extern menar Jim intern 

Jag kommer gå steg för steg enl. den här guiden.Så åter igen om du vill har 200hk som du skrev från början sätt ihop det du har.
http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... uiden.html
Som jag har skrivit i min projekttråd så håller jag ju på med Steg 1 nu då.
Jag avvaktar med att byta turbo tills jag har fått på dem grejerna jag har nu.
Att wastegateklockan jag har nu är universal är ju jättebra, då kan jag ha kvar den när jag kliver upp i stegen.
Sen menar du väl att t3/t4 och 15g har intern wastegate?