Oljerök nybyggd motor
Re: Oljerök nybyggd motor
Henad med biltemapryl eller riktig maskin?
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: Oljerök nybyggd motor
Sitter det ventiltätningar på insug?
Re: Oljerök nybyggd motor
Hej,
Jag använde heningsverktyg från farsgubbens företag (mekanisk verkstad). Har använt det när jag har byggt sugmotorer tidigare och det har fungerat bra.
Jag har nya ventiltätningar både på insug och avgassidan, bytte dom förra helgen utan framgång.
Jag ska riva ut motorn och plocka ner den, det kan ju vara så enkelt att jag har klantat till det med någon ring
vill inte tro det då jag inte har mycket vevhusventilation men man vet aldrig. Är det inte det så kan jag alltid använda motorfan som ankare ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag använde heningsverktyg från farsgubbens företag (mekanisk verkstad). Har använt det när jag har byggt sugmotorer tidigare och det har fungerat bra.
Jag har nya ventiltätningar både på insug och avgassidan, bytte dom förra helgen utan framgång.
Jag ska riva ut motorn och plocka ner den, det kan ju vara så enkelt att jag har klantat till det med någon ring
![:doh:](./images/smilies/doh.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Oljerök nybyggd motor
Har du "rätt" storlek på restriktionen på oljetillförsel till turbon?
3B für alles, bitte.
Re: Oljerök nybyggd motor
Tjena, den är 4 till 5mm invändigt, samma som original. Tb03 trim 43 och AR60 om jag kommer ihåg rätt. Turbon ska dock bytas ut när jag får ordning på motorn.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Oljerök nybyggd motor
Hej! En tanke...
På slutet av åttiotalet trimmade jag hundkojor och hade då liknande problem.
Pratade med nån firma som borrat block åt mig som sa -Töm av din castrol syntetolja och töm på billigaste mineraloljan från Gekås du hittar. Kör den sån normalt brukskörande utan att plåga hundra-200 mil. Sen ska det funka med dyr olja. Å då kan du pina den.
Så gjorde jag och sen funkade det.
Gjort så sen dess.
Kanske (troligen) är det en myt men det sades att bästa synteten var för hal så det inte slets in ringar & sånt.
'
På slutet av åttiotalet trimmade jag hundkojor och hade då liknande problem.
Pratade med nån firma som borrat block åt mig som sa -Töm av din castrol syntetolja och töm på billigaste mineraloljan från Gekås du hittar. Kör den sån normalt brukskörande utan att plåga hundra-200 mil. Sen ska det funka med dyr olja. Å då kan du pina den.
Så gjorde jag och sen funkade det.
Gjort så sen dess.
Kanske (troligen) är det en myt men det sades att bästa synteten var för hal så det inte slets in ringar & sånt.
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Re: Oljerök nybyggd motor
Hej igen, här kommer en uppdatering på min oljemystik.
Har rivit motorn och inspekterat kolvarna. Alla 4 Oljeringar har märkningen N100 uppåt vilket jag antar är rätt? finns dock ingen fas eller liknande på dom som man är van vid på oljeringen.
Jag kom på att jag reflekterade över att inte kolvbulten var förskjuten på mina JE kolvar som på "vanliga" b230 kolvar när jag plockade ihop motorn från början. Kom på det nu när jag plockade isär den igen är det verkligen rätt?
//Gravis
Har rivit motorn och inspekterat kolvarna. Alla 4 Oljeringar har märkningen N100 uppåt vilket jag antar är rätt? finns dock ingen fas eller liknande på dom som man är van vid på oljeringen.
Jag kom på att jag reflekterade över att inte kolvbulten var förskjuten på mina JE kolvar som på "vanliga" b230 kolvar när jag plockade ihop motorn från början. Kom på det nu när jag plockade isär den igen är det verkligen rätt?
//Gravis
Re: Oljerök nybyggd motor
Kolvbulten brukar vara centrerad på "race" kolvar.gravis skrev:Hej igen, här kommer en uppdatering på min oljemystik.
Har rivit motorn och inspekterat kolvarna. Alla 4 Oljeringar har märkningen N100 uppåt vilket jag antar är rätt? finns dock ingen fas eller liknande på dom som man är van vid på oljeringen.
Jag kom på att jag reflekterade över att inte kolvbulten var förskjuten på mina JE kolvar som på "vanliga" b230 kolvar när jag plockade ihop motorn från början. Kom på det nu när jag plockade isär den igen är det verkligen rätt?
//Gravis