Oljerök nybyggd motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av NikkO »

Henad med biltemapryl eller riktig maskin?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av Mekken »

Sitter det ventiltätningar på insug?
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av gravis »

Hej,
Jag använde heningsverktyg från farsgubbens företag (mekanisk verkstad). Har använt det när jag har byggt sugmotorer tidigare och det har fungerat bra.
Jag har nya ventiltätningar både på insug och avgassidan, bytte dom förra helgen utan framgång.

Jag ska riva ut motorn och plocka ner den, det kan ju vara så enkelt att jag har klantat till det med någon ring :doh: vill inte tro det då jag inte har mycket vevhusventilation men man vet aldrig. Är det inte det så kan jag alltid använda motorfan som ankare :)
E.Hansen.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön aug 08, 2010 10:45 pm
Ort: Bredvid grannen

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av E.Hansen. »

Har du "rätt" storlek på restriktionen på oljetillförsel till turbon?
3B für alles, bitte.
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av gravis »

Tjena, den är 4 till 5mm invändigt, samma som original. Tb03 trim 43 och AR60 om jag kommer ihåg rätt. Turbon ska dock bytas ut när jag får ordning på motorn.
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av Misse »

Hej! En tanke...
På slutet av åttiotalet trimmade jag hundkojor och hade då liknande problem.
Pratade med nån firma som borrat block åt mig som sa -Töm av din castrol syntetolja och töm på billigaste mineraloljan från Gekås du hittar. Kör den sån normalt brukskörande utan att plåga hundra-200 mil. Sen ska det funka med dyr olja. Å då kan du pina den.

Så gjorde jag och sen funkade det.

Gjort så sen dess.

Kanske (troligen) är det en myt men det sades att bästa synteten var för hal så det inte slets in ringar & sånt.









'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av gravis »

Hej igen, här kommer en uppdatering på min oljemystik.

Har rivit motorn och inspekterat kolvarna. Alla 4 Oljeringar har märkningen N100 uppåt vilket jag antar är rätt? finns dock ingen fas eller liknande på dom som man är van vid på oljeringen.

Jag kom på att jag reflekterade över att inte kolvbulten var förskjuten på mina JE kolvar som på "vanliga" b230 kolvar när jag plockade ihop motorn från början. Kom på det nu när jag plockade isär den igen är det verkligen rätt?

//Gravis
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Oljerök nybyggd motor

Inlägg av Kwirk »

gravis skrev:Hej igen, här kommer en uppdatering på min oljemystik.

Har rivit motorn och inspekterat kolvarna. Alla 4 Oljeringar har märkningen N100 uppåt vilket jag antar är rätt? finns dock ingen fas eller liknande på dom som man är van vid på oljeringen.

Jag kom på att jag reflekterade över att inte kolvbulten var förskjuten på mina JE kolvar som på "vanliga" b230 kolvar när jag plockade ihop motorn från början. Kom på det nu när jag plockade isär den igen är det verkligen rätt?

//Gravis
Kolvbulten brukar vara centrerad på "race" kolvar.
Skriv svar