Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Re: Vad händer i Ainoks garage?

Inlägg av ainok »

Ofjädrad 4 puck och en förstärkt tryckplatta kom hem idag,
ska försöka sätta dit det ikväll.
Bild
robinb3rgsten
För mycket laddtryck

Inlägg av robinb3rgsten »

Jaha trodde inte de skiljde så mycket på dörr sidorna
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Är det någon som vet vad jag saknar i den här satsen?
Längst ner till vänster.
Hoppas att det inte behovs för att centrera kopplingen :/

Biltema art. nr 19-2289, den är 10 år gammal så jag hittar inga bilder

Bild
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Det är stressmek deluxe i mitt lilla garage. Allting är skitsvårt för det är första gången jag byter växellåda, men det är ju en vanlig bil så det finns många bra guider och förklaringar.

Lådan nere. Den var mycket svår att få ner... Tog nästan 8 timmar :doh:
En "styrpinne" hade typ rostat fast så jag kunde nästan inte lossa den från blocket, sen var en bult alldeles under fördelaren runddragen :/
Bild

Bild
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

Jag tror inte du saknar nått. min ser likadan ut och jag har inte slarvat bort något ;)
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Sten
Forumsberoende

Inlägg av Sten »

Kör du med dubbelmassesvänghjulet?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Tyvärr gör jag det men jag skulle vilja byta ut det emot ett lättare.
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

ainok skrev:Är det någon som vet vad jag saknar i den här satsen?
Längst ner till vänster.
Hoppas att det inte behovs för att centrera kopplingen :/

Biltema art. nr 19-2289, den är 10 år gammal så jag hittar inga bilder

Bild
Öö, vad skulle det vara? Själv brukar jag centrera med ögonmått och det har aldrig slagit fel. Är ofta t.o.m. värre om man litar på centreringsverktyget och råkar ha lite glapp i grejerna...

Friskt skruvat annars, önskar man hade samma tid för att skruva själv... <Skrivet 20 mil hemifrån i en husvagn :p>
//MartinL
Sten
Forumsberoende

Inlägg av Sten »

ainok skrev:Tyvärr gör jag det men jag skulle vilja byta ut det emot ett lättare.
Ok,tänkte mest på vibrationerna man brukar få när dubbelmassesvänghjulet börjar "ge sig".

Roligt att följa dig här i tråden,men är mest intresserad av trimningen än det kosmetiska :) !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Sten: Ok,tänkte mest på vibrationerna man brukar få när dubbelmassesvänghjulet börjar "ge sig".

Roligt att följa dig här i tråden,men är mest intresserad av trimningen än det kosmetiska :) !
Trimning kommer! :twisted: Jag vill få bilen klar till vintern (slutföra konverteringen till 960 och byta koppling)
Under vintern drar jag igång på riktigt med trimningen men jag försöker lära mig så mycket jag kan innan och förbereda bilen så gott jag kan innan dess, tillexempel med ny koppling som jag håller på med nu. Börjar jag trimma utan att ha en bra grund att stå på så kommer allt gå åt helsike.
Mauser240: Öö, vad skulle det vara? Själv brukar jag centrera med ögonmått och det har aldrig slagit fel. Är ofta t.o.m. värre om man litar på centreringsverktyget och råkar ha lite glapp i grejerna...

Friskt skruvat annars, önskar man hade samma tid för att skruva själv... <Skrivet 20 mil hemifrån i en husvagn :p>
Jag sket i det där kittet och centrerade med hjälp av en järnstång och ett skjutmått. Pillade med det där i någon timme men fick det exakt tillslut.

Ja det har blivit mycket tid i garaget den senaste veckan. Jag har haft lov i snart en vecka och det har väl blivit cirka 80-90 timmar i garaget. Allting tar så fasligt lång tid för mig.. Innan man börjar på något måste man bläddra lite i verkstadshandboken, leta reda på verktygen och googla. Mycket. Man är ju blott en lekman som inte kan ett skit men vill mycket :roll:

Har just avslutat en dödskamp med kopplingen och att lufta den. Det var så jäkla bökigt att göra själv. Inte fick jag ur luften heller!
Fick ordning på det tillslut och felet jag gjorde var att jag inte fyllde bromsolja ända tills det rann över, så den lilla separata kammaren i behållaren till kopplingen fick ingen olja. Löst nu iallafall.

Bara stödlager, bygga om växelspaken och växellådsbalken kvar nu!
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Nu blev jag osäker på om jag har satt lamellen rätt... ska den utstickande delen vara emot lådan eller motorn? På bilden högtst upp på den här sidan ser ni en sida av lamellen, ska den vara emot motor eller emot låda?

Edit:
Jag har satt lamellen åt fel håll....

Utsticket ska vara in i svänghjulet. :doh:
Det har jag aldrig sett förut, och när jag läste på om det här så stog det att lamellen skulle sitta så som jag har satt den, med utsticket utåt. Enda undantaget är bilar med dubbelmassehjul. :(

Bara att ta en öl och ner med lådan som jag precis bultat fast! ;)
sqrewdriver
För mycket laddtryck

Inlägg av sqrewdriver »

När du är i farten kan jag passa på att tipsa om ett ambulanstag till framvagnen.
det blir som natt och dag på styrning. finns på volvo heter VO 3526694.
annars finns ett från v/s40 med. ser lite annourlunda ut och lite klenare men det funkar.

ser bra ut annars. med samma chip som du har med gröna spridare och lmm från 960 (3")
så körde jag 1.6 bar på en oöppnad f botten. det räckte för att slita sönder en ny orginal lamell.

Gillar bilen, ser bra ut.
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

@sqrewdriver

Jag har ännu inte hunnit fundera så mycket på väghållningen, men min plan är coilovers fram, sänkfjädrar bak, dubbla krängningahsmmare bak, 3D-printa polyurethanbussningar till bakvagnen och ett stag emellan fjäderbenen fram.

Att byta till ambulansstaget verkar vettigt, tack för tipset :)
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Ingen forummedlem som med säkerhet kan svara på huruvida utsticket på lamellen ska vara emot låda eller emot svänghjul? Har ringt till olika återförsäljare som säljer sinterlamellen och alla svarar olika eller är osäkra. Har mailat KL men ännu inte fått svar. Tänker att de kanske har gått hem för helgen.

Edit:
Fick svar från KL! Utsticket på lamellen ska vara emot svänghjulet. Den går att montera åt andra hållet men den kommer inte fungera.
Alltså, sidan man ser på bilden ska sitta emot motorn. Även om "alla guider" påstår annat.
M90 med dubbelmassesvänghjulet är ett undantag. På bilar med vanligt svänghjul ska man sätta lamellen som vanligt, om jag har förstått det rätt. (anteckning åt mig själv tills nästa gång)

Bild
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Montera antingen kapade lastfjädrar bak eller skaffa
fjäder för coilover bygge. Sänkfjädrar är för mjuka.

Mvh Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Skriv svar