Exakt min tanke. Du vet ingen som kan borra ett 40cm långt 6mm hål för spjällaxeln?marmander skrev:Nu ser ju specen riktigt fin ut
Kommer nog lämna lite hk...
Jag tror det blev en liten missuppfattning, det där med avståndet till spjäll etc. Spjällen skall ju sitta så nära ventilerna som möjligt för att ge mkt turbulens och bra bränsleblandning på lågt/dellast. Avstämningen görs ju givetvis med den totala längden och när spjället är helt öppet, då skall det ju bara vara som ett enda rör.
Rallyinspirerad bruksbil med VEMS
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Axel Wall
Kan bli lite tufft att hitta någon som borrar 66 x diametern...... Inte något man gör i en tvärvändning.Axel skrev:Exakt min tanke. Du vet ingen som kan borra ett 40cm långt 6mm hål för spjällaxeln?marmander skrev:Nu ser ju specen riktigt fin ut
Kommer nog lämna lite hk...
Jag tror det blev en liten missuppfattning, det där med avståndet till spjäll etc. Spjällen skall ju sitta så nära ventilerna som möjligt för att ge mkt turbulens och bra bränsleblandning på lågt/dellast. Avstämningen görs ju givetvis med den totala längden och när spjället är helt öppet, då skall det ju bara vara som ett enda rör.
En annan lösning är ju att göra spjällplattan i 2 st delarAxel skrev:Exakt min tanke. Du vet ingen som kan borra ett 40cm långt 6mm hål för spjällaxeln?
på den ena delen fräser upp ett långt spår över hela plattan
och och använder ventilstyrningar som lager för spjällaxeln.
Ventilstyrningarna limmar man fast i spåret med kemsikmetall.
Axel gör som vanligt... På sitt sätt. Har hittills inte sett några misslyckanden ur hans garage, brukar alltid funka i slutändan
Åkte med 744 idag. Och trots sin mycket bristfälliga mappning så är den ruggigt rapp och rolig... Och då med standardinsuget... Varvar ju på friskt till 8000rpm på samma tid som min varvar till 2500 typ. Fick dock stressmecka dit en ny kamsynkgivare mitt på en åker då den gamla vibrerade av. Tur att Axel alltid är förberedd med 12v lödkolv och extra givare i bagagen.
Riktigt rolig bil...

Åkte med 744 idag. Och trots sin mycket bristfälliga mappning så är den ruggigt rapp och rolig... Och då med standardinsuget... Varvar ju på friskt till 8000rpm på samma tid som min varvar till 2500 typ. Fick dock stressmecka dit en ny kamsynkgivare mitt på en åker då den gamla vibrerade av. Tur att Axel alltid är förberedd med 12v lödkolv och extra givare i bagagen.
Riktigt rolig bil...
låter som ett bra omdöme ju!C Upp skrev:Axel gör som vanligt... På sitt sätt. Har hittills inte sett några misslyckanden ur hans garage, brukar alltid funka i slutändan![]()
Riktigt rolig bil...

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- Axel
- Kontakt:
Rogge och jag lurade på om man skulle borra 10mm istället, och pressa i bronsbussningar, så blir det ju enklare att borra det rakt.marmander skrev:Hm, det kan gå att vattenskära ett sådant hål, bara du får upp den i ett stativ som står väldigt rakt! Därefter får du nog stoppa i ett rör med sandpapper på och slipa det sista tills det stämmer.
Axel Wall
- Axel
- Kontakt:
Det kommer... just nu går den ganska bra också, så det kanske blir lite film, om någon törs åka med en sväng. (C Upp?)242 skrev:Hur går det med bilder????![]()
ville hemskt gärna se lösningen på triggern
Ha de
Robban
3" avgas och nytt grenrör är under utredning... Har ju börjat skolan nu, så jag har tillgång till en fin AC/DC TIG...
Det kluras även en del på ett diskret huvscoop för att få ner insugstempen en bit.. ligger nu på 40-50 grader pga vanligt F-insug utan filter... Vart på huven är det bäst att placera luftintaget? man vill ju ha så högt tryck som möjligt...

Axel Wall