Rallyinspirerad bruksbil med VEMS

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

marmander skrev:Nu ser ju specen riktigt fin ut :)

Kommer nog lämna lite hk...

Jag tror det blev en liten missuppfattning, det där med avståndet till spjäll etc. Spjällen skall ju sitta så nära ventilerna som möjligt för att ge mkt turbulens och bra bränsleblandning på lågt/dellast. Avstämningen görs ju givetvis med den totala längden och när spjället är helt öppet, då skall det ju bara vara som ett enda rör.
Exakt min tanke. Du vet ingen som kan borra ett 40cm långt 6mm hål för spjällaxeln?
Axel Wall
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Axel skrev:
marmander skrev:Nu ser ju specen riktigt fin ut :)

Kommer nog lämna lite hk...

Jag tror det blev en liten missuppfattning, det där med avståndet till spjäll etc. Spjällen skall ju sitta så nära ventilerna som möjligt för att ge mkt turbulens och bra bränsleblandning på lågt/dellast. Avstämningen görs ju givetvis med den totala längden och när spjället är helt öppet, då skall det ju bara vara som ett enda rör.
Exakt min tanke. Du vet ingen som kan borra ett 40cm långt 6mm hål för spjällaxeln?
Kan bli lite tufft att hitta någon som borrar 66 x diametern...... Inte något man gör i en tvärvändning.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Axel skrev:Exakt min tanke. Du vet ingen som kan borra ett 40cm långt 6mm hål för spjällaxeln?
En annan lösning är ju att göra spjällplattan i 2 st delar
på den ena delen fräser upp ett långt spår över hela plattan
och och använder ventilstyrningar som lager för spjällaxeln.
Ventilstyrningarna limmar man fast i spåret med kemsikmetall.
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Qzmo skrev: Kan bli lite tufft att hitta någon som borrar 66 x diametern...... Inte något man gör i en tvärvändning.
Just nu lutar det åt att jag arborrar det själv, i supportsvarven. Jag har beställt en 6mm mässingsaxel nu iaf.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck

Inlägg av Qzmo »

Axel skrev:
Qzmo skrev: Kan bli lite tufft att hitta någon som borrar 66 x diametern...... Inte något man gör i en tvärvändning.
Just nu lutar det åt att jag arborrar det själv, i supportsvarven. Jag har beställt en 6mm mässingsaxel nu iaf.
Det får du gärna förklara hur du hade tänkt göra...
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Axel gör som vanligt... På sitt sätt. Har hittills inte sett några misslyckanden ur hans garage, brukar alltid funka i slutändan 8)
Åkte med 744 idag. Och trots sin mycket bristfälliga mappning så är den ruggigt rapp och rolig... Och då med standardinsuget... Varvar ju på friskt till 8000rpm på samma tid som min varvar till 2500 typ. Fick dock stressmecka dit en ny kamsynkgivare mitt på en åker då den gamla vibrerade av. Tur att Axel alltid är förberedd med 12v lödkolv och extra givare i bagagen.

Riktigt rolig bil...
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

C Upp skrev:Axel gör som vanligt... På sitt sätt. Har hittills inte sett några misslyckanden ur hans garage, brukar alltid funka i slutändan 8)
Åkte med 744 idag. Och trots sin mycket bristfälliga mappning så är den ruggigt rapp och rolig... Och då med standardinsuget... Varvar ju på friskt till 8000rpm på samma tid som min varvar till 2500 typ. Fick dock stressmecka dit en ny kamsynkgivare mitt på en åker då den gamla vibrerade av. Tur att Axel alltid är förberedd med 12v lödkolv och extra givare i bagagen.

Riktigt rolig bil...
låter som ett bra omdöme ju! :D då vågar man nog åka med idag.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

besökte axel igår en liten stund, typ ett par timmar! o volvon går bra, fast är lite omappad, vi åtgärdade lite av det, men annars så kändes det som att den har potential! mycket potential. :D
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hm, det kan gå att vattenskära ett sådant hål, bara du får upp den i ett stativ som står väldigt rakt! Därefter får du nog stoppa i ett rör med sandpapper på och slipa det sista tills det stämmer.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

marmander skrev:Hm, det kan gå att vattenskära ett sådant hål, bara du får upp den i ett stativ som står väldigt rakt! Därefter får du nog stoppa i ett rör med sandpapper på och slipa det sista tills det stämmer.
Rogge och jag lurade på om man skulle borra 10mm istället, och pressa i bronsbussningar, så blir det ju enklare att borra det rakt.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

du lurade på det, jag bara stog o höll med :wink:

jag ansåg att det borde vara lättare att dela upp spjällen för att sedan fixera dom på en gemensam platta, så man kan borra dom var för sig.
242
För mycket laddtryck

Inlägg av 242 »

Hur går det med bilder???? :wink:

ville hemskt gärna se lösningen på triggern

Ha de

Robban
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

242 skrev:Hur går det med bilder???? :wink:

ville hemskt gärna se lösningen på triggern

Ha de

Robban
Det kommer... just nu går den ganska bra också, så det kanske blir lite film, om någon törs åka med en sväng. (C Upp?)

3" avgas och nytt grenrör är under utredning... Har ju börjat skolan nu, så jag har tillgång till en fin AC/DC TIG...

Det kluras även en del på ett diskret huvscoop för att få ner insugstempen en bit.. ligger nu på 40-50 grader pga vanligt F-insug utan filter... Vart på huven är det bäst att placera luftintaget? man vill ju ha så högt tryck som möjligt... :twisted:
Axel Wall
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jag kan ta med videokameran och snurra förbi idag om du vill 8) Jag vågar åka med i allt.
242
För mycket laddtryck

Inlägg av 242 »

ja film skulle vara riktigt roligt

väntar även med stor spänning på fler bilder :wink:

Ha de'

Robban
Skriv svar