Jag hoppas att du menade vinkelkontaktlager, radialkullager andas 60-tal och kräver någon form av axiallager.
Då det gäller kullager i turbo så är det keramiska lager som gäller, dock svindyra men dom har fördelen vid lagerhaveri att skala av sig ytan på kulorna i långsam takt istället för att haverera mer eller mindre direkt som stål dito brukar göra.
Att krympa spelet mellan kompressorhus och impeller ger i bästa fall någon % högre effektivitet men påverkar inte flödet genom kompressorn nämnvärt.
Ser man till hur man tätar kompressordelen (axial kompressor) i jetmotorer så sker detta genom knivtätning i kombination med inskavbara gummiytor. På turbin sidan så är det vanligt att man antingen låter knivbladen gå mot ett honeycomb skikt eller ett termiskt påsprutat skikt av nickelgrafit. I det senare fallet är det nollspel innan start som gäller, tätningarna skavs vid start in till rätt mått.
Hade en diskussion för många år sedan på en plasma konferens med en firma som saluförde termiskt påsprutat tätningsskikt i kompressorhus till turbo samt termobarriär skikt på bilkolvar. I det första fallet var man helt ointresserade av att berätta vad för typ av skikt man lagt på, men det syntes tydligt att det handlade om någon form av plastbeläggning. Med rätt utrustning så går det relativt enkelt att termiskt spruta på olika typer av plastskikt, exempelvis i stekpannor...
Har man inte tillgång till termisk sprututrustning men vill prova att lägga på plastskikt så finns det teflonfärg från Dupont som man lager för lager kan bygga upp och sedan slutligen baka ihop i ugn.
Termobarriär skikt är något man med fördel kan lägga utvändigt på turbinhus varvid man håller värmen kvar i huset. Enklaste skiktet där är ren Aluminiumoxid vilket ger ett kritvitt skikt. Sedan finns det en rad med olika skikt som är betydligt bättre att använda. Då handlar det om keramskikt uppbyggda i två eller tre olika lager, vissa av skikten kräver licensavtal...
