Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.
Erland
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.
Erland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?Erland Cox skrev:Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.
Erland
mvh! Jonathan Hall
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Om inte annat om man har möjlighet, fyll kylkanalerna med smält aluminium.
Man kan behöva borra lite luftkanaler så aluminiumet flyter in överallt.
Tvätta ur toppen med nån syra så det blir så rent som möjligt inuti.
Förvärm toppen.
Häll in alu från deckplan genom en 'riser' man tillverkat.
låt kallna sakta.
Riser är till för att tillföra lite matrial under tiden det kallnar för att minska sprickbildning.
Sen finns ju all möjlighet i världen att porta, ingen risk att köra hål, samt toppen bör bli riktigt stabil
Man kan behöva borra lite luftkanaler så aluminiumet flyter in överallt.
Tvätta ur toppen med nån syra så det blir så rent som möjligt inuti.
Förvärm toppen.
Häll in alu från deckplan genom en 'riser' man tillverkat.
låt kallna sakta.
Riser är till för att tillföra lite matrial under tiden det kallnar för att minska sprickbildning.
Sen finns ju all möjlighet i världen att porta, ingen risk att köra hål, samt toppen bör bli riktigt stabil
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 secjompazx skrev:Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?Erland Cox skrev:Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.
Erland
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Några bilder på hur det såg ut?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
nä... saltet är till för att transportera värmen inuti en ventil pga det 'skvalpar' upp och ned i ventilen.jompazx skrev:
eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 928
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
När något smälter så sker ju en fasövergång, vilket innebär att temperaturen inte stiger förrän allt har smält.
/Peter
/Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Bilder på skadan? Ska finnas.
Aluminium krymper väl 4% när man gjuter det och betong överför inte värme så det är sämre än vatten.
Jag har sett betong i toppar men det funkade inte bra.
Erland
Aluminium krymper väl 4% när man gjuter det och betong överför inte värme så det är sämre än vatten.
Jag har sett betong i toppar men det funkade inte bra.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
ja alu krymper. därav man har 'risers'.
Och det är ju ett gammalt trix som folk gjort förr
Och det är ju ett gammalt trix som folk gjort förr
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
snackade lite CJ motorsport på elmia, han hadde en 16v som han hade fyllt toppen på men minns inte för mitt liv vad han hade fyllt den med.
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Ja,precis.Erland Cox skrev:Bilder på skadan? Ska finnas.
Erland
Vore intressant att se.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Bild på skadan är inte mycket att titta på men om ni tvunget vill se så kan jag lägga upp en.
Hålet är rakt ut i vattenkanalen.
.
.
//Rickard
.
Bild på skadan är inte mycket att titta på men om ni tvunget vill se så kan jag lägga upp en.
Hålet är rakt ut i vattenkanalen.
.
.
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 8:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det har gått hål i toppen där jag svetsat igen vattenkanalen eftersom godset var tunnare där.
Man kan se den grå ytan mellan tändstiftet och ventilerna.
Där har den gått riktigt varm.
Allt är svetsat nu, ska bara ha ut ringarna ur packningsytan.
Erland
Man kan se den grå ytan mellan tändstiftet och ventilerna.
Där har den gått riktigt varm.
Allt är svetsat nu, ska bara ha ut ringarna ur packningsytan.
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Här kommer lite bilder på den nya toppen vi håller på med
Blir en billet topp utan kylkanaler.
Materialet vi valt heter Alumec.
Toppen är designad och ritad av Bjarne och Erland på Topplocksverkstan.
Här har vi printat ut en 1/4 av toppen för att kunna se den i verkligheten samt för att kunna flöda kanalerna.
Här ligger aluminiumklumpen efter planing av sågsnitten.
Denna lilla bit väger 65kg och toppen kommer väga ca 18kg efter bearbetningen, så där är en hel del material att fräsa bort.
Uppdateringar i projektet kommer efter hand.
// Rickard
.
Här kommer lite bilder på den nya toppen vi håller på med
Blir en billet topp utan kylkanaler.
Materialet vi valt heter Alumec.
Toppen är designad och ritad av Bjarne och Erland på Topplocksverkstan.
Här har vi printat ut en 1/4 av toppen för att kunna se den i verkligheten samt för att kunna flöda kanalerna.
Här ligger aluminiumklumpen efter planing av sågsnitten.
Denna lilla bit väger 65kg och toppen kommer väga ca 18kg efter bearbetningen, så där är en hel del material att fräsa bort.
Uppdateringar i projektet kommer efter hand.
// Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons apr 15, 2020 9:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
jäkla fräsigt!
blir nog bra fart i den toppen då man kan porta som man vill. några preliminära flöden och ventilstorlekar?
mvh jens
blir nog bra fart i den toppen då man kan porta som man vill. några preliminära flöden och ventilstorlekar?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/