Svänghjul och topplocksfest. Har fått hem toppen och grejat lite med mina kopplingssatser.
Lite frågor till er längst ner.
Vi börjar med kopplingen.
Det är två pottsvänghjul till LH 2.4
En Sachs 763
En KL Platta
Försökt plocka fram den bästa kombon.
Tog det bästa och svarvade bort 3 tiondelar för att få ren yta.
Valet av tryckplatta föll på Sachs 763. Den andra, en KL Racing platta, är specad för mer, men den här var fräschare.
Tror nog inte den är så mycket svagare ändå.
Använd men inte slut. Inga sprickor. Det blir nog bra.
Hade gärna svarvat den också men jag lyckades inte spänna upp den på ett bra sätt.
Med svänghjulet svarvat och en tryckplatta vald så var det dags att kika på chims till tryckplattan.
Följer den här guiden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
20,54 obelastad.
Digitalvåg är bra. Tryckplattan ligger på en ring och jag trycker över hela anliggningsdsytan med en stångstump.
Vid 1030kg så var jag nere på 17,65mm. Det var maxtryck.
24,88 ner till nysvarvade ytan på svänghjulet.
Lamellen jag ska köra med är 8,1mm tjock.
24,88-17,65-8,1=-0,87
Jag chimsar 0,8-0,85 typ.
Det blir nog bra.
(Blev rekommenderad att avrunda neråt för att slippa strul med urkoppling/körbarhet)
Lite bilder på toppen. Insug.
Avgas.
Emot utloppet till avgas är det orört. Det behövdes inte fick jag höra.
Mirafräst. Det vart originalventiler tillslut.
Blir nog bra.
Fick ventilerna slipade också.
Har börjat fundera lite på det här med kompen.
Det verkar som att många lägger sig omkring 9,5:1 till 10:1 när de kör vässade apparater på E85.
Min topp är planad någon tiondel.
Vad är originalförbränningsrum CC på 531:an?
Verkar vara cirka 55cc.
Nollade vågen med fylld kanna och fyllde tills rummet blev fyllt.
Tvättade bort sotet.
Då visade vågen -55g = 55ml = 55cc.
Kanske inte är tillräckligt noggrant.
Vilket komp tycker ni att jag ska sikta på?
En till fråga... Han som gjorde min topp tror INTE att Elringpackning och 12:9 bult räcker.
Han menar på att O-ringa eller skärkantspackning är ett krav.
Jag tror väl att jag kommer åka runt på kring 1,6-1,8 bar.
Det jag har läst mig till tidigare är att Elring duger så länge det inte spikar...
Men spikar det så spelar det väl ingen roll vad man har? Skiter sig ändå?
Hur ställer ni er till det problemet? En skärkantspackning är inte gratis och jag sätter helst inte upp blocket i fräs i det här skedet.... Ihopskruvad och allt.
Kan man dra en fuling och göra "o-ringspåret" i toppen?