Vw mk1 diesel :) större turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Hej.
Ska du få bra fart och en rolig bil ska du köpa turbon du länkat till, och lägga den på hyllan tills... du sparat ihop pengar till: 1 en 1z 1,9 tdi. 2 en pumpombyggnad 3 om du skall ha mycket effekt +150hp nya spridare. AAZ är inte så rolig att trimma, du får porta ur förkamrarna för att uppnå resultat, samtidigt som det är en lågkompsmotor. 1Z passar rakt i, pumpen från AAZ passar på den motorn med fäste och drev, 1Z pumphuvud passar i AAZ pumpen, men ombyggnaden bör provas i pumpbänk tillsammans med en ny kamskiva kommer pumpen att leverera 90cc, + turbon från hyllan så blir det tillräckligt för ca 200hp, samtidigt som du får en motor som är pigg, startar i -20 och går som ett svin. I en mk1 kommer det att bli en riktig GTI-dödare... Och det behöver inte bli så dyrt heller.
Det är mitt tips bara, om du vill få en kul bil.
MVH Basse
Ska du få bra fart och en rolig bil ska du köpa turbon du länkat till, och lägga den på hyllan tills... du sparat ihop pengar till: 1 en 1z 1,9 tdi. 2 en pumpombyggnad 3 om du skall ha mycket effekt +150hp nya spridare. AAZ är inte så rolig att trimma, du får porta ur förkamrarna för att uppnå resultat, samtidigt som det är en lågkompsmotor. 1Z passar rakt i, pumpen från AAZ passar på den motorn med fäste och drev, 1Z pumphuvud passar i AAZ pumpen, men ombyggnaden bör provas i pumpbänk tillsammans med en ny kamskiva kommer pumpen att leverera 90cc, + turbon från hyllan så blir det tillräckligt för ca 200hp, samtidigt som du får en motor som är pigg, startar i -20 och går som ett svin. I en mk1 kommer det att bli en riktig GTI-dödare... Och det behöver inte bli så dyrt heller.
Det är mitt tips bara, om du vill få en kul bil.
MVH Basse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Vilken av turbo ? Jag har en tdi maskin som står men . Köpte det i trodde det var en aaz men blev lurad . Ja med dom behöver man ju el härva o pump .. alltså jag ska inte plocka massa effekt . Vill ha lite roligare maskin .
Bassek skrev: ↑lör jan 23, 2021 12:03 pm Hej.
Ska du få bra fart och en rolig bil ska du köpa turbon du länkat till, och lägga den på hyllan tills... du sparat ihop pengar till: 1 en 1z 1,9 tdi. 2 en pumpombyggnad 3 om du skall ha mycket effekt +150hp nya spridare. AAZ är inte så rolig att trimma, du får porta ur förkamrarna för att uppnå resultat, samtidigt som det är en lågkompsmotor. 1Z passar rakt i, pumpen från AAZ passar på den motorn med fäste och drev, 1Z pumphuvud passar i AAZ pumpen, men ombyggnaden bör provas i pumpbänk tillsammans med en ny kamskiva kommer pumpen att leverera 90cc, + turbon från hyllan så blir det tillräckligt för ca 200hp, samtidigt som du får en motor som är pigg, startar i -20 och går som ett svin. I en mk1 kommer det att bli en riktig GTI-dödare... Och det behöver inte bli så dyrt heller.
Det är mitt tips bara, om du vill få en kul bil.
MVH Basse
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Denna.Vr6_mannen skrev: ↑fre jan 22, 2021 11:08 pm Gick en runda på returbilen där stod en audi med v6 diesel ... likadan turbo som denna... den känns inte så stor ...
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=45499757
Satsa då på TDI-maskinen, den blir roligare alla gånger. Alla fästen etc passar mellan AAZ och 1Z och ev nyare tdi från golf/toledo
MVH Basse
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 781
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
jag har en 1z med mek pump i min jetta mk1. kanske rullat 700 mil nu sen i början av sommarn. bytte nyligen till nya spridarspetsar och fick en helt ny bil. blev lättstartad och går mkt renare samt ryker nästan inget (pumpen är ställd på max). har satt ihop en pump i vebon med delar från tdi pumpen till en mek pump men lär dröja till sommarn innan jag orkar testa den. bilen går iaf helt okej! kör med tdi motorn om du har den liggandes
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Okej se om den är kvar nästa helg för kostar typ inget för inne .. men om jag ska slänga in min tdi motor . Ska man bygga ihop en pump av vad då ? Ja jag vet det passar för som sagt trodde var en td motor som skulle bes med
Bassek skrev: ↑lör jan 23, 2021 1:26 pmDenna.Vr6_mannen skrev: ↑fre jan 22, 2021 11:08 pm Gick en runda på returbilen där stod en audi med v6 diesel ... likadan turbo som denna... den känns inte så stor ...
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=45499757
Satsa då på TDI-maskinen, den blir roligare alla gånger. Alla fästen etc passar mellan AAZ och 1Z och ev nyare tdi från golf/toledo
MVH Basse
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Tror den motor jag har är en ahu kan dom heta så ... är nog som en z1 motor... men jag är lite fundersam för när testa den så gick den på 3 cyl så blev inte jag körde med den... men sitter någon el kontakt på en spridare.. vad är det ?
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Det är nållyftsensorn, talar om för ecu när insprutningen börjar, inget du behöver koppla in när du kör mek-pump, men spridaren får sitta kvar, då den har ett annorlunda spridarrör. Kolla så vattenpump etc ser lika ut, passat 97-01 har ett annorlunda fäste för generatorn, som inte passar i alla bilar, och som är gemensamt med vattenpumpen, så isåfall får man ta en vattenpump komplett med hus från en golf eller toledo med samma motorkod.Vr6_mannen skrev: ↑lör jan 23, 2021 4:33 pm Tror den motor jag har är en ahu kan dom heta så ... är nog som en z1 motor... men jag är lite fundersam för när testa den så gick den på 3 cyl så blev inte jag körde med den... men sitter någon el kontakt på en spridare.. vad är det ?
MVH Basse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Okej . Ja det blir köra med aaz så länge . ska försöka få igång den andra motor på pallen se om får den att gå
Bassek skrev: ↑sön jan 24, 2021 11:20 amDet är nållyftsensorn, talar om för ecu när insprutningen börjar, inget du behöver koppla in när du kör mek-pump, men spridaren får sitta kvar, då den har ett annorlunda spridarrör. Kolla så vattenpump etc ser lika ut, passat 97-01 har ett annorlunda fäste för generatorn, som inte passar i alla bilar, och som är gemensamt med vattenpumpen, så isåfall får man ta en vattenpump komplett med hus från en golf eller toledo med samma motorkod.Vr6_mannen skrev: ↑lör jan 23, 2021 4:33 pm Tror den motor jag har är en ahu kan dom heta så ... är nog som en z1 motor... men jag är lite fundersam för när testa den så gick den på 3 cyl så blev inte jag körde med den... men sitter någon el kontakt på en spridare.. vad är det ?
MVH Basse
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
AAZ kommer att funka, TDI kommer att funka bättre dock. AAZ:ns problem är att förkammrarna är för trånga, men det är inget problem vid moderat effektökning. Det bästa är ju att du kan bygga på din gamla motor, pumpen passar ju på TDI:n sen när du vill byta.
MVH Basse
MVH Basse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Anledningen till att jag inte rekommenderar VNT är att jag (misstänker) att det är svårare/mer kunskapskrävande än att exempelvis jobba med ett tillskottssprut som styr fler parametrar än vad man brukar göra på "köpta" tillskottssprut.
Kolla denna länken så förstår man att det inte är nån enkel grej att styra en VNT
http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/
Jag kan villigt erkänna att jag är helt usel insatt i hur man ska lösa detta och tycker mig ha betydligt bättre koll på förbränningen och tillskott med metanol o. dyl. (fast jag kanske bara lurar mig själv o nån annan har kanske bra tips till trådskaparen)
Kolla denna länken så förstår man att det inte är nån enkel grej att styra en VNT
http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/
Jag kan villigt erkänna att jag är helt usel insatt i hur man ska lösa detta och tycker mig ha betydligt bättre koll på förbränningen och tillskott med metanol o. dyl. (fast jag kanske bara lurar mig själv o nån annan har kanske bra tips till trådskaparen)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Vnt kan vara lite klurigt om det skall funka helt perfekt. annars kan man köra redneckstyle, vaccum till vnt, liten tryckluftcylinder som påverkar åt andra hållet kopplad till laddtrycket, ev med fjäder som hjälper åt ena eller andra hållet, eller ännuhellre kopplad till mottrycket istället för laddtryck, kräver dock kylslinga mm för att överleva någon längre tid. Laddtryck är inget problem på diesel, det är mottrycket man vill hålla nere.
Det finns givetvis mer komplicerade/bättre lösningar såsom tryckstyrd vaccumventil mm.
MVH Basse
Det finns givetvis mer komplicerade/bättre lösningar såsom tryckstyrd vaccumventil mm.
MVH Basse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Blev en turbo med Vnt på .. blev den från audi v6 tdi .. men jag var lite inne på om man ska byta klockan till en vanligt wastgate klocka så tex över vist laddtryck så öppnasr den sen frågan hur mycket man förlora på att inte köra med den.. misstänker den blir trång på höga varvtal
Bassek skrev: ↑tor feb 04, 2021 5:38 pm Vnt kan vara lite klurigt om det skall funka helt perfekt. annars kan man köra redneckstyle, vaccum till vnt, liten tryckluftcylinder som påverkar åt andra hållet kopplad till laddtrycket, ev med fjäder som hjälper åt ena eller andra hållet, eller ännuhellre kopplad till mottrycket istället för laddtryck, kräver dock kylslinga mm för att överleva någon längre tid. Laddtryck är inget problem på diesel, det är mottrycket man vill hålla nere.
Det finns givetvis mer komplicerade/bättre lösningar såsom tryckstyrd vaccumventil mm.
MVH Basse
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Håller du på att skoja med oss "APPrillo" (det är ju länge kvar till första april)
Om du kollar de två inläggen ovanför så står det mera än vad som skrivits på detta forum förr!
Bassek och Kadett 4wd skriver ju om att köra sönder, nu ska du få se på att köra sönder om du inte löser det där på ett bra sätt
Om du kollar de två inläggen ovanför så står det mera än vad som skrivits på detta forum förr!
Bassek och Kadett 4wd skriver ju om att köra sönder, nu ska du få se på att köra sönder om du inte löser det där på ett bra sätt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
Du nämnde något om "stenkoll på insprutningstidpunkten" för några dagar sedan men det du beskriver här verkar vara riktigt hooola balooo? Hur länge brukar turbona hålla när man pysslar med lite random fjädrar så där?Bassek skrev: ↑tor feb 04, 2021 5:38 pm Vnt kan vara lite klurigt om det skall funka helt perfekt. annars kan man köra redneckstyle, vaccum till vnt, liten tryckluftcylinder som påverkar åt andra hållet kopplad till laddtrycket, ev med fjäder som hjälper åt ena eller andra hållet, eller ännuhellre kopplad till mottrycket istället för laddtryck, kräver dock kylslinga mm för att överleva någon längre tid. Laddtryck är inget problem på diesel, det är mottrycket man vill hålla nere.
Det finns givetvis mer komplicerade/bättre lösningar såsom tryckstyrd vaccumventil mm.
MVH Basse
Kör man med den som brukis kanske man inte orkar sitta o vakta laddtrycksmätaren hela tiden och även om man gör det så har man ingen aning om hur mycket turbon ligger o plågas.
Jag tror det enklaste blir att flytta över det mesta av elhärvan från en nyare bil som klarar VNT (om man vill ha nåt pålitligt) men som jag skrev innan så är jag för dåligt insatt i hur styrning kan lösas (fast mången trasig VNT turbo känner jag till)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vw mk1 diesel :) större turbo
VNT är oerhört komplicerat att få till en perfekt funktion på, vill man ha absolut BÄSTA turbinverkningsgrad så finns det extra knep här också!
När nozzlarna är 100% öppna (står så att turbon tömmer maximalt = försöker reglera ner laddtrycket så mycket den kan) så har man tappat 10-25% turbinverkningsgrad. Detta beror på att avgaserna träffar turbinhjulet med en ofördelaktig vinkel.
Maximal verkningsgrad är alltså kring 80% öppna nozzlar och kan man därifrån (man begränsar alltså nozzel utslaget så att de aldrig kan öppna mer än så) reglera laddtrycket med en separat wastegate (får man montera extra, kanske på EGR uttaget i grenröret) Då kommer man att få en optimal set-up vad gäller bästa verkningsgrad och därmed lägsta avgasmottryck.
Det finns ett fåtal OEM bilar som gör så här och fenomenet är känt hos många som pysslar med dieseltrimning.
Att jag tar upp detta är för att "ska du ändå krångla" med styrningen av VNT så lär inte detta komplicera saken och då har du i alla fall vunnit något som de andra inte har när du krånglat färdigt.
När nozzlarna är 100% öppna (står så att turbon tömmer maximalt = försöker reglera ner laddtrycket så mycket den kan) så har man tappat 10-25% turbinverkningsgrad. Detta beror på att avgaserna träffar turbinhjulet med en ofördelaktig vinkel.
Maximal verkningsgrad är alltså kring 80% öppna nozzlar och kan man därifrån (man begränsar alltså nozzel utslaget så att de aldrig kan öppna mer än så) reglera laddtrycket med en separat wastegate (får man montera extra, kanske på EGR uttaget i grenröret) Då kommer man att få en optimal set-up vad gäller bästa verkningsgrad och därmed lägsta avgasmottryck.
Det finns ett fåtal OEM bilar som gör så här och fenomenet är känt hos många som pysslar med dieseltrimning.
Att jag tar upp detta är för att "ska du ändå krångla" med styrningen av VNT så lär inte detta komplicera saken och då har du i alla fall vunnit något som de andra inte har när du krånglat färdigt.