Fast där börjar ju alltid "kolven" ifrån samma ställe så det är ju lite lättare.

Varför ska jag förklara det? Jag har aldrig skrivit att det är på det viset och inte du heller, så varför skulle du behöva nån förklaring på det?Erland Cox skrev: ↑sön mar 28, 2021 6:57 pmFörklara på ett vetenskapligt vis hur en förbränning som ger lägre cylindertryck ska kunna vara mer spikbenägen än en normal förbränning med högre tryck?whilliam skrev: ↑sön mar 28, 2021 2:22 am
Detta förstår nog var och en, men förstår du att det "inte hör hit"? Man diskuterar knappast förbränningshastighet om man totalt dränkt stiften! Du hänvisade förut till vad nån jänkare skrivit och han tog upp att stift som är kontaminerade med bränsle (i små mängder och varierande mängd/träffbild från cykel - cykel) ger ett instabilt förbränningsförlopp och den instabiliteten ger i sin tur en spikbenägen motor. Det är detta jag pratar om![]()
Erland
Förlåt att jag försöker skriva på ett sätt som kanske minimerar "skitkastandet"Erland Cox skrev: ↑sön mar 28, 2021 6:59 pmHar jag någonsin sagt något annat? Var i så fall?
Erland
Du kommer snart att tänka som du gjorde förr, det är det som denna tråden går ut påJens Gustavsson skrev: ↑sön mar 28, 2021 1:47 pm för ca 20-25 år sen så tänkte jag lite mer som whiljam men efter många snack med ducktiga motor designers och inköp av några 900 sidors böcker så är jag mycket mer ödmjuk och förstående om att inget är så enkelt. skrämmande också att det skiljer så enormt mycket från en förbräning till nästa mins jag från nån bok. sen att det inte händer nått alls nästan i en viss tid efter gnistan kommer innan den börjar spridas mins jag tydligt också.
mvh jens
Sunda åsikter, det sista du skriver behöver sättas in i ett tryckdiagram (eller att vi visualiserar förloppet i tankarna) Din punkt 2) är aktiv här.JoBy skrev: ↑sön mar 28, 2021 8:12 pm Utan att vara extremt teoretisk ... För det har jag inte läst nog med böcker för ...
1) Förbränningen ger ju en ökande gasmängd.
2) Kolvens rörelse ger en ökande volym i förbränningsrummet.
3) Kraften på kolven gör mer nytta ju längre ner kolven är i cylindern eftersom vinkeln mellan vevstake vevaxel är gynnsammare. ( bästa hävarmen strax före 90 grader )
4) Cylindertrycket får inte bli så högt att det blir en okontrollerad förbränning.
Det bästa måste ju vara om man behåller nära maxtryck under många grader. Alltså att förbränningshastigheten och den gasmängdsökning det ger följer volymökningen i förbränningsrummet. Då kan man behålla ett högre cylindertryck under längre tid, och med gynnsammare hävarm på vevaxeln.
Det är väl så top-fuel motorerna jobbar. Så långsam förbränning att det t.o.m. fortsätter att brinna efter avgasröret, men högt cylindertryck under lång tid.
Om gaserna brinner för snabbt så blir ju peaktrycket mer kortvarigt även om man placerar det på den optimala vinkeln. Gaserna har ju då brunnit klart och volymökningen med kolvens rörelse ger direkt ett minskande cylindertryck.
Man kan ju tänka från andra hållet? (särskilt om vi tänker oss Volvo B230 förbränningsrum) Hur mycket påverkar den inkommande bränsleblandningen stiftet, så att förbränningshastigheten får variationer från cykel-cykel?Daniel-635 skrev: ↑mån mar 29, 2021 7:27 pm Läser och funderar.
Hur mycket påverkar tändstiftets placering förbrännings hastigheten ?
Och hur uppstår inte problem på Twin spark motorer ?
Borde inte flamfronterna kollidera på ett liknande sätt som vid spikningar ?
Märkligt när F1 motorer börjar likna förkammar dieslar![]()