Nu när chassit är klart har jag i mellan dagarna försökt jobba lite mindre och hinna med nån timme här och där på en ny B20 till 142 som har bottenvrid så den klarar av att stalla upp convertern till PG lådan.
den gamla motorn som kördes på motornord för 14år sen gav bara 100nm vid 3000rpm och där behövs minst 165nm om jag mina rätt?
håller på sätta ihop det bästa av 3 olika B20 som jag har....
bottendelen som sitter i 142 är i bra skick och så men den är inte byggd för över 2.2bar laddtryck så jag dammar av ett block med Mhale smidda 89.5 kolvar som fredde vit pv kört på 90 talet som jag ägt några år men den hade 6 bultad vev med B18 stakar med upptagna kolvbults hål till 24mm så jag byter vev och stakar från den såkallade smog motorn då passar adaptern imot cheva flexplattan. va ca 4.5-5mm cylinderväggar i den och 7/16 rambultar.
jag tar kam från smog motorn också en AGAP 272 10 som mäter 256grader vid 0.05" och lyfter 8.77 på kamaxeln som jag ska adv lite extra. har cheva lyftarna från den också och stängerna.
toppen är den från bilen som jag nyss renoverade och den har spridarna monterade på toppen. den flödade ok tror det va närmare 190 in och 155- 160ut?? med 44-40 ventiler. (tror jag byggde den i början av denna tråd ca 2007?)
grenrör och insug är de som suttit i bilen tidigare som jag tror är lite bättre än det som sutit i vegan.
jag har köpt ett nytt Max ecu street av mattias på sävar motor som skulle va nice att montera nu då lix motorn ska ut. hestec är ok men jag behöver laddtrycks styrningen mm och kul att lära sig nått nytt!
(Hestec är till salu komplett med dator och alla kablar och böcker billigt till nån som behöver ett enkelt och snabbt att instalera insprut med tändning inbyggt. allt fungerar bra. spridarna fins också accel 890cc ny flödade och alltid gått på bensin).
Blir inte den värsta B20 jag byggt men ska bli driftsäker och snäll gat motor är planen