Hur går skruvandet, kylplockare?
(Sakta framåt för mej, har rollat Novan med mattsvart maskinlack haha!)
Helrenovering av B20, tips välkomna
kamdrev
Hej. köp kamdrev i stål oxå!!!! de där jävla orginal dreven smular man sönder på en eftermiddag! hade orginaldrev på min b20 men det höll inte länge!! visserligen kostar ett nytt ståldrev 2000 spänn, men det finns säkert nån som har ett ligger!!!!
Orginal fjädrarna ska palla 7000 r/pm enligt volvo men ett par hårdare är att rekomendera!
själv varvade jag 7500 r/pm med orginal fjädrar (men då började det låta oroväckande från spisen)
Orginal fjädrarna ska palla 7000 r/pm enligt volvo men ett par hårdare är att rekomendera!
själv varvade jag 7500 r/pm med orginal fjädrar (men då började det låta oroväckande från spisen)

Re: kamdrev
Hejblom142 skrev:Hej. köp kamdrev i stål oxå!!!! de där jävla orginal dreven smular man sönder på en eftermiddag! hade orginaldrev på min b20 men det höll inte länge!! visserligen kostar ett nytt ståldrev 2000 spänn, men det finns säkert nån som har ett ligger!!!!
Orginal fjädrarna ska palla 7000 r/pm enligt volvo men ett par hårdare är att rekomendera!
själv varvade jag 7500 r/pm med orginal fjädrar (men då började det låta oroväckande från spisen)

Jo, ståldrev verkar vara på inköpslistan. Får se om jag får tag i ett par.
Fjädrar har jag redan köpt, blev ett par bugpack race från dalhems. Kommer varva kanske 6500rpm så dom räcker nog & blir över

Ska börja montera ihop botten på ett tag, måste "bara" svarva ned kolvarna nu.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:04 pm
- Ort: Wermland
Hehe, bäst man uppdaterar dig dåsoppatorsk skrev:JahappHur gick de nudå? fick du ihop besten, sitter här o läser spänt och så får man inte veta hur det gick!
![]()



Har kört motorn runt 200mil nu och gjort ett till oljebyte, men tyvärr så verkar spridarsteget/stegen i VEMS:et mitt ha lagt ned förra veckan. Så när det är fixat lever den igen

Varvar den till 7200rpm och den går helt okej nu sen jag kört in den rejält. Körde 10.18 114km/h som bäst på Blackrace, har lite greppproblem med 185:or och enhjulare

har själv använt fiberdrev för kammen med gott resultat. så dåligt är det inte. klart, sätter du i dubbla ventilfjädrar och en kam med höga nockar så det blir mer trögvridet, så är det ingen dum idé.
nu vet jag inte hur långt du kommit med din renovering, men en grej som alltid lönar sig om man är seriös vill säga är att :
1) rikta vev och vevstakar och röntga dom för att se materialutmattning. totalt overkill för en b20 med andra ord
2) stakarna är ju redan smidda, men att sätta i smidda kolvar och borra om cylindrarna är grymt bra, de är stabilare, avleder värme bättre och tål högre påfrestningar och spikningar etc.
3) viktjustera allt. alla hittils skrivna punkter = motorrenoveringsfirma.
4) plana topp, decka block, kolla efter sprickor i gods etc etc
5) låta någon porta topparna åt dig med professionell utrustning och flödesbänk, med hänsyn till vilken kamaxel du valt då lift/duration och luftflödet blir optimerat för varann.
6) förutom allt resterande såsom mirafräsning, nya ventilfädrar, ventiler, lyftare, stötstänger, vevstaksbultar, kolvbultar, kolvbultslager ( i vevstakarna), lager i övrigt (inkl kamlagren) ,oljepump och jada jada jada så är det guld värt att mäta in volymerna i kanalerna (avgas och insug) så man inte får en motor som haltar.
detta torde väl utgöra grunden för en seriös motorrenovering.
men det är det som är så gött med en b20, de håller ändå utan ovanstående
lite biltema prylar (lager, lyftare, kam, oljepump, packningar, ventilfjädrar, ventiler) lite sotning, blästring och målning och man får en b20 som rullar 15000 mil till. med bra olja vill säga.
fan vad jag tjatar, lägger av nu..
nu vet jag inte hur långt du kommit med din renovering, men en grej som alltid lönar sig om man är seriös vill säga är att :
1) rikta vev och vevstakar och röntga dom för att se materialutmattning. totalt overkill för en b20 med andra ord

2) stakarna är ju redan smidda, men att sätta i smidda kolvar och borra om cylindrarna är grymt bra, de är stabilare, avleder värme bättre och tål högre påfrestningar och spikningar etc.
3) viktjustera allt. alla hittils skrivna punkter = motorrenoveringsfirma.
4) plana topp, decka block, kolla efter sprickor i gods etc etc
5) låta någon porta topparna åt dig med professionell utrustning och flödesbänk, med hänsyn till vilken kamaxel du valt då lift/duration och luftflödet blir optimerat för varann.
6) förutom allt resterande såsom mirafräsning, nya ventilfädrar, ventiler, lyftare, stötstänger, vevstaksbultar, kolvbultar, kolvbultslager ( i vevstakarna), lager i övrigt (inkl kamlagren) ,oljepump och jada jada jada så är det guld värt att mäta in volymerna i kanalerna (avgas och insug) så man inte får en motor som haltar.
detta torde väl utgöra grunden för en seriös motorrenovering.
men det är det som är så gött med en b20, de håller ändå utan ovanstående

fan vad jag tjatar, lägger av nu..
Intressant å höra en bra genomgång av vad man kan göra (om man ids) och inte göra. Visdomsord är det.
Tyvärr hände något med Jonas motor här, en lyftare har skurit i blocket och kamaxeln är troligen skrot. Vi tror det började med att fördelardrevet gick av. En närmare obduktion följer..
Tyvärr hände något med Jonas motor här, en lyftare har skurit i blocket och kamaxeln är troligen skrot. Vi tror det började med att fördelardrevet gick av. En närmare obduktion följer..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.