quattro skrev: ↑tis jul 19, 2022 5:17 pm
Nu var det väldigt länge sen jag trimmade sugmotorer, men här kommer ivf mina tankar:
Kyrk skriver att KY147 har 312 grader vid körspel och 273 vid 1 mm. Dom skriver också att bänkrekord på CNC-topp är 224 bhp. Det tycker jag tyder på att kammen inte är så vass som man kan tro. Till det kommer också att maxtändningen vid 7000 rpm ligger vid 21 grader. På en tvåventils sugmotor skulle jag vilja ha den runt 30 grader vid maxvarv. Föörutsatt att ni är helt säkra på att tändningen visar rätt värden, givetvis.
Sänker du kompet tror jag därför att du kan höja tändningen till mer normala värden och få mer effekt.
Du kan givetvis lägga i en vassare kam, men då riskerar tappa vrid och mellanregister
Tändningen är kollad flera gånger och den stämmer! Nä absolut så kanske kammen inte ger så mycket mer utan kanske några hästar vid perfekt avstämning. men därför jag undrar om någon har erfarenhet av någon annan kam
CÅ skrev: ↑mån aug 01, 2022 8:33 pm
Det kyrk skriver är väll på en saab H motor?
Tror en 2,5 liters volvo med 531 utan vidare kan ge 20hk till om allt är rätt byggt och avstämt med en kammen.
Är effekten på naven eller omräknat till motoreffekt?
Är du säker på att tändningen stämmer det låter som quattro skrev som ca 10 grader för lågt.
Hur mkt provades då motorn bromsades gällande olika trattlängder kamjustering mm?
Och hur ser resterande avgassystem ut bakom grenröret?
Japp det är på en Saab H motor.
Effekten är på naven.
Har kollat tändningen flera gånger så är helt säker att den stämmer.
Vi har provat olika 35 samt 55mm trattar vid en tidigare bromsning då gav den 199hk 255nm i en annan navdyno. dock var det 97mm kolvar då samt kördes den på etanol. vi har inte justerat kamen något alls.
Det sitter 2.5tum efter extraktor med 2 dämpare. helt rakt förutom över bakaxel.
Erland Cox skrev: ↑fre aug 19, 2022 11:41 am
Jag kör AGAP 275-16 in med 274-14,6 ut, 105 nockvinkel om jag minns rätt.
48-40 topp.
Beroende3 på grenrör 270 hästar 282 Nm eller 265 hästar 292 Nm.
Blå kurva var med trasig katalysator.
Erland
Jajamen, skulle du kunna skicka kurvan? Bifogar kurvan på bromsningen senast samt med 97mm kolvar och etanol i första inlägget
mattias skrev: ↑mån aug 22, 2022 2:21 pm
quattro skrev precis det jag funderade. Det låter lågt med 21 grader tändning på 98 oktan, och det är troligen inte kamaxeln utan kompressions-förhållandet som är fel, alternativt att tändningen inte är nollad korrekt (kanske? visar ca 10 grader lägre än vad det är).
Tanka etanol så ser man vad kombinationen är kapabel till utan begränsning av bränslet.
Har kollat märkningen flera gånger så är helt säker att den är rätt.
Vi har provat att bromsa den på etanol med både 12:1 och 11:1 med 97mm kolvarna tidigare sedan 96mm som är svarvade med etanol dock bara 11:1 då.
Och nu 12:1 med 98 så är den så otroligt spikbenägen.
Kolla kurvorna som jag lagt till i första inlägget så ser du vilken motor det är.
dsimila skrev: ↑mån aug 22, 2022 7:49 pm
Kolla remskivan så den sitter ihop. Gummit brukar släppa så timingmärkena visar åt helvete.
Även de kollat.