B230,86mm vev. Kamaxel fundering
B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Tjena! Har byggt ihop en b230 med 86mm vev och svarvade kolvar.
531 topp portad 220cfm 14mm 230cfm 16mm 37mm lyftare
12:1 kompförhållande
48mm spjällhus "fajs"
Timo typ 4 grenrör
Kyrk 147R 106 nock kamaxel.
Maxxecu mini
Har bromsat den i en navdyno
205hk @6400rpm
245nm @5000rpm
Kurvan är riktigt fin och drar fint från 3000
Men skulle vilja ha upp effekten lite till.
Har suttit och kollat på Agap R37-267-15.3 eller R37-279-16
Någon som har någon input på dessa kammar eller någon annan?
Edit: glömde säga att den körs på 98okt och vi hade jätte problem med spikningar, vid 2000rpm. Knappt någon tändning där
Edit:
Senaste kurvan
Äldre Kurvan med 97mm kolvar 12:1 komp och etanol samt annan navdyno
531 topp portad 220cfm 14mm 230cfm 16mm 37mm lyftare
12:1 kompförhållande
48mm spjällhus "fajs"
Timo typ 4 grenrör
Kyrk 147R 106 nock kamaxel.
Maxxecu mini
Har bromsat den i en navdyno
205hk @6400rpm
245nm @5000rpm
Kurvan är riktigt fin och drar fint från 3000
Men skulle vilja ha upp effekten lite till.
Har suttit och kollat på Agap R37-267-15.3 eller R37-279-16
Någon som har någon input på dessa kammar eller någon annan?
Edit: glömde säga att den körs på 98okt och vi hade jätte problem med spikningar, vid 2000rpm. Knappt någon tändning där
Edit:
Senaste kurvan
Äldre Kurvan med 97mm kolvar 12:1 komp och etanol samt annan navdyno
Senast redigerad av Mac3ce den tis aug 30, 2022 6:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
låter konstigt med spikningar vid 2000.
vad är knappt nån tändning och vad var maxtändning totalt?
Den borde utan problem med dom grejerna ge 230hk.
/ M
vad är knappt nån tändning och vad var maxtändning totalt?
Den borde utan problem med dom grejerna ge 230hk.
/ M
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Ja det är jätte konstigt. Från 14grader 2000rpm/10% tps till 10grader 2000rpm/100% tps.
Maxtändning 7000rpm är 21grader.
Maxtändning 7000rpm är 21grader.
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Körde ni med nån utrustning för att lyssna på spik eller hörde ni själva bara?
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Nu var det väldigt länge sen jag trimmade sugmotorer, men här kommer ivf mina tankar:
Kyrk skriver att KY147 har 312 grader vid körspel och 273 vid 1 mm. Dom skriver också att bänkrekord på CNC-topp är 224 bhp. Det tycker jag tyder på att kammen inte är så vass som man kan tro. Till det kommer också att maxtändningen vid 7000 rpm ligger vid 21 grader. På en tvåventils sugmotor skulle jag vilja ha den runt 30 grader vid maxvarv. Föörutsatt att ni är helt säkra på att tändningen visar rätt värden, givetvis.
Sänker du kompet tror jag därför att du kan höja tändningen till mer normala värden och få mer effekt.
Du kan givetvis lägga i en vassare kam, men då riskerar tappa vrid och mellanregister
Kyrk skriver att KY147 har 312 grader vid körspel och 273 vid 1 mm. Dom skriver också att bänkrekord på CNC-topp är 224 bhp. Det tycker jag tyder på att kammen inte är så vass som man kan tro. Till det kommer också att maxtändningen vid 7000 rpm ligger vid 21 grader. På en tvåventils sugmotor skulle jag vilja ha den runt 30 grader vid maxvarv. Föörutsatt att ni är helt säkra på att tändningen visar rätt värden, givetvis.
Sänker du kompet tror jag därför att du kan höja tändningen till mer normala värden och få mer effekt.
Du kan givetvis lägga i en vassare kam, men då riskerar tappa vrid och mellanregister
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Det kyrk skriver är väll på en saab H motor?
Tror en 2,5 liters volvo med 531 utan vidare kan ge 20hk till om allt är rätt byggt och avstämt med en kammen.
Är effekten på naven eller omräknat till motoreffekt?
Är du säker på att tändningen stämmer det låter som quattro skrev som ca 10 grader för lågt.
Hur mkt provades då motorn bromsades gällande olika trattlängder kamjustering mm?
Och hur ser resterande avgassystem ut bakom grenröret?
Tror en 2,5 liters volvo med 531 utan vidare kan ge 20hk till om allt är rätt byggt och avstämt med en kammen.
Är effekten på naven eller omräknat till motoreffekt?
Är du säker på att tändningen stämmer det låter som quattro skrev som ca 10 grader för lågt.
Hur mkt provades då motorn bromsades gällande olika trattlängder kamjustering mm?
Och hur ser resterande avgassystem ut bakom grenröret?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Jag kör AGAP 275-16 in med 274-14,6 ut, 105 nockvinkel om jag minns rätt.
48-40 topp.
Beroende3 på grenrör 270 hästar 282 Nm eller 265 hästar 292 Nm.
Blå kurva var med trasig katalysator.
Erland
48-40 topp.
Beroende3 på grenrör 270 hästar 282 Nm eller 265 hästar 292 Nm.
Blå kurva var med trasig katalysator.
Erland
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
quattro skrev precis det jag funderade. Det låter lågt med 21 grader tändning på 98 oktan, och det är troligen inte kamaxeln utan kompressions-förhållandet som är fel, alternativt att tändningen inte är nollad korrekt (kanske? visar ca 10 grader lägre än vad det är).
Tanka etanol så ser man vad kombinationen är kapabel till utan begränsning av bränslet.
Tanka etanol så ser man vad kombinationen är kapabel till utan begränsning av bränslet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Kolla remskivan så den sitter ihop. Gummit brukar släppa så timingmärkena visar åt helvete.
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Tändningen är kollad flera gånger och den stämmer! Nä absolut så kanske kammen inte ger så mycket mer utan kanske några hästar vid perfekt avstämning. men därför jag undrar om någon har erfarenhet av någon annan kamquattro skrev: ↑tis jul 19, 2022 5:17 pm Nu var det väldigt länge sen jag trimmade sugmotorer, men här kommer ivf mina tankar:
Kyrk skriver att KY147 har 312 grader vid körspel och 273 vid 1 mm. Dom skriver också att bänkrekord på CNC-topp är 224 bhp. Det tycker jag tyder på att kammen inte är så vass som man kan tro. Till det kommer också att maxtändningen vid 7000 rpm ligger vid 21 grader. På en tvåventils sugmotor skulle jag vilja ha den runt 30 grader vid maxvarv. Föörutsatt att ni är helt säkra på att tändningen visar rätt värden, givetvis.
Sänker du kompet tror jag därför att du kan höja tändningen till mer normala värden och få mer effekt.
Du kan givetvis lägga i en vassare kam, men då riskerar tappa vrid och mellanregister
CÅ skrev: ↑mån aug 01, 2022 8:33 pm Det kyrk skriver är väll på en saab H motor?
Tror en 2,5 liters volvo med 531 utan vidare kan ge 20hk till om allt är rätt byggt och avstämt med en kammen.
Är effekten på naven eller omräknat till motoreffekt?
Är du säker på att tändningen stämmer det låter som quattro skrev som ca 10 grader för lågt.
Hur mkt provades då motorn bromsades gällande olika trattlängder kamjustering mm?
Och hur ser resterande avgassystem ut bakom grenröret?
Japp det är på en Saab H motor.
Effekten är på naven.
Har kollat tändningen flera gånger så är helt säker att den stämmer.
Vi har provat olika 35 samt 55mm trattar vid en tidigare bromsning då gav den 199hk 255nm i en annan navdyno. dock var det 97mm kolvar då samt kördes den på etanol. vi har inte justerat kamen något alls.
Det sitter 2.5tum efter extraktor med 2 dämpare. helt rakt förutom över bakaxel.
Jajamen, skulle du kunna skicka kurvan? Bifogar kurvan på bromsningen senast samt med 97mm kolvar och etanol i första inläggetErland Cox skrev: ↑fre aug 19, 2022 11:41 am Jag kör AGAP 275-16 in med 274-14,6 ut, 105 nockvinkel om jag minns rätt.
48-40 topp.
Beroende3 på grenrör 270 hästar 282 Nm eller 265 hästar 292 Nm.
Blå kurva var med trasig katalysator.
Erland
Har kollat märkningen flera gånger så är helt säker att den är rätt.mattias skrev: ↑mån aug 22, 2022 2:21 pm quattro skrev precis det jag funderade. Det låter lågt med 21 grader tändning på 98 oktan, och det är troligen inte kamaxeln utan kompressions-förhållandet som är fel, alternativt att tändningen inte är nollad korrekt (kanske? visar ca 10 grader lägre än vad det är).
Tanka etanol så ser man vad kombinationen är kapabel till utan begränsning av bränslet.
Vi har provat att bromsa den på etanol med både 12:1 och 11:1 med 97mm kolvarna tidigare sedan 96mm som är svarvade med etanol dock bara 11:1 då.
Och nu 12:1 med 98 så är den så otroligt spikbenägen.
Kolla kurvorna som jag lagt till i första inlägget så ser du vilken motor det är.
Även de kollat.
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Har ni kollat på det riktiga sättet genom att kolla att ettans kolv är i topp?
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Går det att kolla på nått annat sätt?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Ja, man ska inte bli förvånad av vad folk hittar på
Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering
Vilket tdc lyft har ni ställt eller hur är kammen inställd Om ni ej provat ställa om den?
Är den bara ditkuggad med ett org kamdrev kan det fort saknas många hästar och är den ställd mkt före kan motorn bli spik känsligare på lägre varv iaf.
Men är effekten på naven saknas det ju iaf mindre än om de vore motorhästar.
Men det känns iaf som något inte stämmer då tändningen är så låg antingen högre kompa än ni tror dåligt bränsle eller att remskivan inte stämmer.
Vad säger ett vanligt komp prov?
Är den bara ditkuggad med ett org kamdrev kan det fort saknas många hästar och är den ställd mkt före kan motorn bli spik känsligare på lägre varv iaf.
Men är effekten på naven saknas det ju iaf mindre än om de vore motorhästar.
Men det känns iaf som något inte stämmer då tändningen är så låg antingen högre kompa än ni tror dåligt bränsle eller att remskivan inte stämmer.
Vad säger ett vanligt komp prov?