B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mac3ce
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre sep 21, 2012 12:42 am

B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Mac3ce »

Tjena! Har byggt ihop en b230 med 86mm vev och svarvade kolvar.
531 topp portad 220cfm 14mm 230cfm 16mm 37mm lyftare
12:1 kompförhållande
48mm spjällhus "fajs"
Timo typ 4 grenrör
Kyrk 147R 106 nock kamaxel.
Maxxecu mini

Har bromsat den i en navdyno
205hk @6400rpm
245nm @5000rpm
Kurvan är riktigt fin och drar fint från 3000
Men skulle vilja ha upp effekten lite till.

Har suttit och kollat på Agap R37-267-15.3 eller R37-279-16
Någon som har någon input på dessa kammar eller någon annan? 😃

Edit: glömde säga att den körs på 98okt och vi hade jätte problem med spikningar, vid 2000rpm. Knappt någon tändning där
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Matti johansson »

låter konstigt med spikningar vid 2000.
vad är knappt nån tändning och vad var maxtändning totalt?
Den borde utan problem med dom grejerna ge 230hk.
/ M
Mac3ce
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre sep 21, 2012 12:42 am

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Mac3ce »

Ja det är jätte konstigt. Från 14grader 2000rpm/10% tps till 10grader 2000rpm/100% tps.
Maxtändning 7000rpm är 21grader.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Allx »

Körde ni med nån utrustning för att lyssna på spik eller hörde ni själva bara?
Mac3ce
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre sep 21, 2012 12:42 am

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Mac3ce »

Allx skrev: mån jul 18, 2022 11:42 pm Körde ni med nån utrustning för att lyssna på spik eller hörde ni själva bara?
Vi hörde tydliga spikningar utan utrustning.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av quattro »

Nu var det väldigt länge sen jag trimmade sugmotorer, men här kommer ivf mina tankar:

Kyrk skriver att KY147 har 312 grader vid körspel och 273 vid 1 mm. Dom skriver också att bänkrekord på CNC-topp är 224 bhp. Det tycker jag tyder på att kammen inte är så vass som man kan tro. Till det kommer också att maxtändningen vid 7000 rpm ligger vid 21 grader. På en tvåventils sugmotor skulle jag vilja ha den runt 30 grader vid maxvarv. Föörutsatt att ni är helt säkra på att tändningen visar rätt värden, givetvis.
Sänker du kompet tror jag därför att du kan höja tändningen till mer normala värden och få mer effekt.
Du kan givetvis lägga i en vassare kam, men då riskerar tappa vrid och mellanregister
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av »

Det kyrk skriver är väll på en saab H motor?
Tror en 2,5 liters volvo med 531 utan vidare kan ge 20hk till om allt är rätt byggt och avstämt med en kammen.

Är effekten på naven eller omräknat till motoreffekt?
Är du säker på att tändningen stämmer det låter som quattro skrev som ca 10 grader för lågt.
Hur mkt provades då motorn bromsades gällande olika trattlängder kamjustering mm?
Och hur ser resterande avgassystem ut bakom grenröret?
Skriv svar