BMW E36 Sedan M104 3.2L
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Oj, hade svårt missat att du uppdaterat tråden. Men jag förstog nästan att pumpen var fel då du inte kunde få till drevningen med konventionella medel. Hoppas det går bra den här gången.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
@mattias Jo precis, och denna gången dubbelkollade jag.. Denna pump är 33% överdim (trycksida) jämfört med "Team Lovetaps" M104 torrsump så bara att hitta rätt drevning och sen begränsa på "överströmmaren"
Men svetsa massa 20cm stålrör tog längre tid än jag tänkt
Men svetsa massa 20cm stålrör tog längre tid än jag tänkt
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Fått ihop alla rör iaf! så bara bränna ihop allt och slipa kvar. Sen en sväng på Hydroscand, behöver en kort an12 från ena returen till t-korset. alla 4 sug-steg blir till 2 returer som sen går till T-kors --> an-16 till tank. Måste ha slang på ena sidan t-kors hade inte gått montera det annars..
Tänkte prova med an10 efter filtren till blocket, men funkar inte det så får jag bygga om till an-12...
kör man org pump så kör man ju an10 från block genom filter + kyl, så inte riktigt förståt varför det skulle krävas större nu då torr-pumpen flödar mer än org
Någon som vet?
Tänkte prova med an10 efter filtren till blocket, men funkar inte det så får jag bygga om till an-12...
kör man org pump så kör man ju an10 från block genom filter + kyl, så inte riktigt förståt varför det skulle krävas större nu då torr-pumpen flödar mer än org
Någon som vet?
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Fått testa nya pumpen, och whoops så hade man 4bar på 1100rpm kall ska svetsa om kylar rören som går i kupén bara sen kan jag fylla kylarvätska igen och varmköra.
Men det verkar lovande iaf! SKulle det vara problem med att trycket inte följer ordentligt nu så finns det bara en fel faktor och det är dessa... Det är alltså "vanliga" e85 filter med RF insats, men skulle vara om det är pga att jag kör an 10 från pumpen som flödet skulle vara för lågt. Samt alla böjar för att få ihop filtren.
alt är då, borra upp dia på nippel på filtret, svetsa fast i typ 30 dia rör och sen en an12 in och lika på andra sidan an-12 ut. typ såhär
Just nu ser det ut såhär med rören och allt var tätt men testade bara tom 3k rpm.. Det blir inte snyggt alltså Men det får funka tills vidare, blir ju lite snyggare när jag slipat ner lite svetsar och får på lite svart färg..
Här är ett litet klipp på hur maskin låter iaf! helt ostökad startmapp bara =)
https://youtube.com/shorts/Y5tzmUcEvtU?feature=share
nästa steg blir att få klart kylsystemet då och bygga brandvägg, så jag kan sätta tbx stolar osv..
Fick hem epoxyn och polyestern nyss så behöver bara lite värme =)
Men det verkar lovande iaf! SKulle det vara problem med att trycket inte följer ordentligt nu så finns det bara en fel faktor och det är dessa... Det är alltså "vanliga" e85 filter med RF insats, men skulle vara om det är pga att jag kör an 10 från pumpen som flödet skulle vara för lågt. Samt alla böjar för att få ihop filtren.
alt är då, borra upp dia på nippel på filtret, svetsa fast i typ 30 dia rör och sen en an12 in och lika på andra sidan an-12 ut. typ såhär
Just nu ser det ut såhär med rören och allt var tätt men testade bara tom 3k rpm.. Det blir inte snyggt alltså Men det får funka tills vidare, blir ju lite snyggare när jag slipat ner lite svetsar och får på lite svart färg..
Här är ett litet klipp på hur maskin låter iaf! helt ostökad startmapp bara =)
https://youtube.com/shorts/Y5tzmUcEvtU?feature=share
nästa steg blir att få klart kylsystemet då och bygga brandvägg, så jag kan sätta tbx stolar osv..
Fick hem epoxyn och polyestern nyss så behöver bara lite värme =)
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Medans jag väntar på att det ska bli varmare så har jag börjat på sista ljuddämparen =)
Skönt med lite värme i kupén!
ska på med ett v-band med så det går smidigt att ta av, satm rejälare fäste till ljuddämparen.
Även förlängt kylarrören så nu slutar dom "utanför" kupén Provade varmköra bilen, 77 grader oljetemp, nu följer oljetrycket riktigt fint! 1.3 bar på tg varm och 6 bar på 4-5k rpm!
Äntligen verkar torrsumpen lira! Detta med 15-W40 halvsyntet. Kommer köra 10-w60 full syntet
Skönt med lite värme i kupén!
ska på med ett v-band med så det går smidigt att ta av, satm rejälare fäste till ljuddämparen.
Även förlängt kylarrören så nu slutar dom "utanför" kupén Provade varmköra bilen, 77 grader oljetemp, nu följer oljetrycket riktigt fint! 1.3 bar på tg varm och 6 bar på 4-5k rpm!
Äntligen verkar torrsumpen lira! Detta med 15-W40 halvsyntet. Kommer köra 10-w60 full syntet
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Fått ihop avgas!
Lyckades ändå helt ok med svetsandet
Men såklart i min vanliga otur...
Typiskt dåligt, men ja det upptäcktes iaf i tid, så överfallen verka ha klarat sig.. Eftersom enemkammarna är från en 3.0a och detta en 3.2 topp så har tappen på kammen legat och gnuggat mot en tapp på bröstkåpan.. så bara ta lös och slipa bort. samt städa ur hela motorn då... <3
Det är ju så fina spån så e85 filtren tar det inte, blir montera ett "vanligt filter" nu..
Tur jag bara hunnit varmköra motorn 2 ggr.
Lyckades ändå helt ok med svetsandet
Men såklart i min vanliga otur...
Typiskt dåligt, men ja det upptäcktes iaf i tid, så överfallen verka ha klarat sig.. Eftersom enemkammarna är från en 3.0a och detta en 3.2 topp så har tappen på kammen legat och gnuggat mot en tapp på bröstkåpan.. så bara ta lös och slipa bort. samt städa ur hela motorn då... <3
Det är ju så fina spån så e85 filtren tar det inte, blir montera ett "vanligt filter" nu..
Tur jag bara hunnit varmköra motorn 2 ggr.
Sakarias Lidén
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Drar du avgasröret in genom kupén?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Både ja och nej, ska ju sitta en brandvägg längs huvudbågen så blir en knix just där röret går. Måste dra det där annars kommer röret ligga där kylaren ska få luft...
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Har Spolat ur motorn med 20 liter och plockat ner oljetanken. Rengjorde den och i med ny olja. Satte dit filterförflyttaren som jag använde på förra motorn så jag kör "vanliga oljefilter" ist för e85 filtren.
Verka lira bättre nu, bytt filter 2 ggr och kollat oljan. Hittar inga alu rester, inte ens några små små. Oljetrycket följer lika bra nu som innan så kommer inte gå tillbaks till e85 filtren. Samt lika högt på tg.
Verka lira bättre nu, bytt filter 2 ggr och kollat oljan. Hittar inga alu rester, inte ens några små små. Oljetrycket följer lika bra nu som innan så kommer inte gå tillbaks till e85 filtren. Samt lika högt på tg.
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
det var lite smuts i första filtret dock, men det är ju "bra" då vet jag att den fångar upp det.
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Blir lite lugnare nu några veckor, ska flytta ner till Umeå så börjat flytta garget. Flyttar in i 2 kompisars garage som sökt en tredje. Blir ett stort lyft jämfört med "ladan" som jag skruvat i nu Högt i tak, ljust varmt året runt osv
Största nackdelen med det gamla garaget har varit att man alltid väljer snabbast möjliga lösning, iom att det alltid är kallt utom just på hög sommaren.. och då skruvar man oftast inte så mkt. Så hoppas på lite högre tempo på bygget framöver =)
Största nackdelen med det gamla garaget har varit att man alltid väljer snabbast möjliga lösning, iom att det alltid är kallt utom just på hög sommaren.. och då skruvar man oftast inte så mkt. Så hoppas på lite högre tempo på bygget framöver =)
Sakarias Lidén
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Skönt att slippa kolla väderleken när man planerar en garagekväll
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Haha, exakt så. Standard "20 minus C imorgon, jaha då vart de datorn istället"
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Såja fått bilen och typ halva garget till Umeå, tror vi kommer trivas här!
Körde tom bilen in och ut från garaget!!!
Körde tom bilen in och ut från garaget!!!
Sakarias Lidén
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Du måste filma lite så man får höra den