Volvo 142 Garaget

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Volvo 142 Garaget

Inlägg av Trubbis »

Hallå folket!

Medlem sedan länge men har varit lite dåligt med aktivitet från mitt håll, men
nu när jag börjat med ett nytt projekt tänkte jag att det var dags att visa upp
vad man håller på med! Försöker ta så mycket bilder jag bara kan genom
arbetets gång :D :thumbright:

Den här tråden handlar om min farsas 142 som man är uppvuxen med,
förmodligen den som bidragit till att man har en egen 142 som dessutom nu
har en b230 och turbo. Men den här tråden handlar inte om den, förutom att
den kommer att donera sitt styrsystem till min fars bil.

Farsans 142 var från början en helt vanlig 142 av årsmodell 1974 med B20B,
men har fått motorn utbytt till en B20E -73. Lite planad topp, tillsnyggade
kanaler i toppen, viktade stakar och kolvar och ett lite (mycket) lättare
svänghjul :thumbright:

Karossen har sett bättre dagar, men har också varit otroligt mycket sämre.
I slutet av 80talet avrådde bilprovningen från att lägga någon mer energi på
bilen utan tyckte att den nog gjort sitt, ordentligt med rost och väldigt sliten.
Men sedan dess har den blivit helrenoverad och omlackerad två gånger, först
med en djup blåmetallic som var rent lila i mörker och ljusblå i direkt solljus
och nu 850 mörkgrön. Det var drygt 20 år sen den senaste renoveringen och
karossen har sina skavanker och är i behov av en del rostlagning, men den här
tråden kommer (iallafall till en början) att handla om bytet av motorns
styrsystem.

Bosch D-jetronic styrsystemet var högteknologiskt för sin tid, nån gång på
70talet, men fungerade inte speciellt bra på senare år. Suget efter att plocka
fram bilen på våren och faktiskt använda den tappades eftersom den inte gick
riktigt som den skulle, så efter en kortare diskussion med farsan kom vi fram
till att han skulle få ärva VEMS styrsystemet från min -73a till förmån för att
byta till ett maxxecu. Nu har jag börjat ombyggnationerna och tyckte att det
hela gick relativt smärtfritt med spridarhållare som passade nyare boschspridare
och gasspjäll som funkade med en modern tps. Men när fördelaren plockades
bort visade det sig att drivningen av oljepumpen var rejält sliten, både
kammens drev och oljepumpens drivaxel hade nötts rejält och jag insåg att ja
var tvungen att plocka ut motorn för en mer ingående renovering och
uppgradering.

I skrivande stund har jag tillverkat lite nya delar till motorn, en remskiva med
triggerkrans för vevens trigger, en adapter för tps, en ny fuelrail för att passa
de modernare s40 T4 spridarna. Nya kammen kommer att bearbetas för att
köras med kamsynk mot bränslepumpens kamlob, så att jag får en helt
sekvensiell motor och kan köra med separata LS truck coils.

Men nog med snack nu, här kommer det lite bilder!
Rekommenderar alla som tänkt ladda upp bilder att ta sig en titt på http://www.imgur.com
för att enkelt och framtidssäkert (tittar på dig, imageshack) ladda upp bilder
och dela i sina projekttrådar. Det finns färdiga länkar att kopiera in i sin tråd
för att bilden ska bifogas och visas direkt i tråden.

Bild
Vemset i min 142 Turbo

Bild
Började forska i en bättre spridarlösning och mätte remskivan för att tillverka
ett triggerhjul

Bild
Bosch D-jetronic spridare och hållare

Bild
En modernare spridare passar utan problem i den gamla hållaren

Bild
En svarvad plåt

Bild
Fräser ut kuggar i den svarvade plåten, 36-1 triggermönster

Bild
Triggerhjul för vevaxeln anpassas för att svetsas på B20 remskivan

Bild
Sugpassning i det försänkta spåret

Bild

Bild

Bild
Min -73 med b230 och turbo till vänster, Pappas -74 B20E till höger

Bild

Bild
Blir förhoppningsvis ett lite prydligare motorrum när den är klar!

Bild
Motorhärvan borttagen

Bild
Farbror Borsch var inte så dum han, en modern tps passar insugets spjällaxel
utmärkt med en adapterplåt

Bild
Ett par S40 T4 spridare har fått ta plats i spridarhållarna också, kommer att
behöva bygga en ny fuelrail.

Bild

Bild
En b230 fuelrail är utav mässing med ditlödda hattar för spridarna. Men dessa
är iallafall av stål och kan svetsas

Bild

Bild
Spridarna hålls fast i toppen runt midjan, så någon infästning för fuelrailen
behövs inte mer än clipsen som håller den i på spridarna

Bild
Färdig med inbyggd regulator

Bild
Här nånstans insåg jag att kammen var tvungen att bytas, lyfte fördelaren och
såg att drevet för oljepumpens drivaxel gått ner sig, lika bra att göra allt
ordentligt och se över motorn i samma veva!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Viktade stakar och kolvar sist motorn var isär!

Bild
Lite lättare än ett standard svänghjul

Bild
Har inte gått överdrivet många mil sen den var isär sist. kokset kommer främst
från toppen av cylindern när kolven togs ur blocket.

Bild

Bild
När ändå kammen ska bytas kommer den att bearbetas för att få en triggerpunkt
på bränslepumpens kamlob, och en givare kommer att monteras i täckplåten där
bränslepumpen satt på förgasarmotorerna.

Bild
Det var ett rödblock under dyngan trots allt

Bild
Isärplockade, tvättade och ihopsatta

Det är väl ungefär vad jag hunnit med under sommaren :) Har med hjälp av
min kompis Victor mätt upp lite lagerspel och kolvspel och kom fram till
att hon är slapp och go :hihi: Men inget överdrivet slitage nånstans så
det mesta kommer att återanvändas

Det blev ett långt första inlägg och mycket bilder, men det gillar jag när jag
läser i andras trådar :thumbright:

Väl mött och vi hörs igen så fort det hänt nått :D
Senast redigerad av Trubbis den tor aug 01, 2024 9:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 Med B20E får VEMS

Inlägg av mattias »

Ett av mina fantasiprojekt är att göra i ordning en "B20 EFI" modell bruks/sport, inte säkert det blir av men kul att följa denna!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Med B20E får VEMS

Inlägg av Ersviken »

Intressant tråd!
En kollega köpte en 142a som byggts i sävar med Vems å B20EFI (byggd på ett liknande vis). Tror de var en av de första B20´s som Mattias hjälpte till med Vems på om jag minns rätt.
Blir spännade att se hur denna kommer bli!

Som sann 140 galning så tycker jag mig sett en 142a med liknande färg i grannbyn också, ibland åker man över Kassjö när man har ärenden i Tavelsjö och ser man en gammelvolvo så är de viktigare än att hålla ögona på vägen. :)
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Med B20E får VEMS

Inlägg av Trubbis »

Ersviken skrev:Intressant tråd!
En kollega köpte en 142a som byggts i sävar med Vems å B20EFI (byggd på ett liknande vis). Tror de var en av de första B20´s som Mattias hjälpte till med Vems på om jag minns rätt.
Blir spännade att se hur denna kommer bli!

Som sann 140 galning så tycker jag mig sett en 142a med liknande färg i grannbyn också, ibland åker man över Kassjö när man har ärenden i Tavelsjö och ser man en gammelvolvo så är de viktigare än att hålla ögona på vägen. :)
Kul spaning! Den bor i Västansjö på somrarna så det är mycket möjligt att du sett den stående där :) Borde det bli en riktigt fin gång tror jag, ja är lika förväntansfull som er!
mattias skrev:Ett av mina fantasiprojekt är att göra i ordning en "B20 EFI" modell bruks/sport, inte säkert det blir av men kul att följa denna!
Ja det var flera år sedan man såg tråden om triggerskivor till b20 och började fantisera om att bygga sig en frän gatebil med laptopen på passagerarstolen :hihi: Slippa allt klabb med ojämn och ryckig gång och att behöva tanka två gånger i veckan :shock:
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Med B20E får VEMS

Inlägg av Trubbis »

Tidigare i veckan var jag och min polare Victor och hälsade på Jens en sväng för att klura lite på vilken kam som kan tänkas vara lämplig.
Vi kom fram till att med ett lite mjukare förbränningsrum, breddad insugskanal och lite öppnare avgaskanal kan en r-kam göra sig rätt bra
så länge man orkar leva med den lite rullande tomgången. Jag tror nog att i en sån här entusiastbil kan de tvärt om vara lite kul med en
raggig tomgång :hihi: Kom även fram till att det blir bäst att göra ett "three angle valve job" vad man nu kallar det på svenska :) så väl
inne i stan igen svängde jag förbi Micke på UMR som ska få fräsa sätena och slipa ventilerna. Ska även sänka ner ventilerna i toppen för
att ytterligare få upp flödet lite :thumbright:

Toppen skulle bli färdig till veckan, sen har Victor fått förtroendet att bearbeta förbränningsrum och kanaler :thumbright:
Ser verkligen fram emot att få ihop motorn och se hur den kommer bete sig!
Ludvig Lyttbacka
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Volvo 142 Med B20E får VEMS

Inlägg av S Iwarson »

B20 av modernt sugmotorsnitt är aldrig fel men den blir nog lite klen i lågregistret med mycket tvärdrag på kammen tillsammans med enkelspjäll, men det kanske inte gör något?
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Garaget

Inlägg av Trubbis »

Tja tja bloggen

Är på tiden att jag visar vad som hänt sen sist!

Tog lite stopp med min fars 142 eftersom jag fick för mig att riva ur vemset ur min 142 våren -22
Planen då var att byta turbo från min kinesiska gt30, donerad av Steve, som var helt slut och
sölade olja som en gris till en lite mer pålitlig holset hx35. Turbobytet medförde lite ombyggnationer
av tryckrör osv men i helhet en rätt smärtfri operation.
IMG_20220729_125226.jpg
Rev ur vemset och bytte till ett maxxecu i samma veva mest för att jag ville kunna dola lite mer själv
och då kändes det mer logiskt att byta sprut än att ge sig in på att förstå hur vemset fungerade.
Är väl inte ett dåligt styrsystem i sig men kändes väldigt komplicerat för en oinsatt. Det mesta går
att läsa sig till eller prova sig fram i ett maxxecu och ångrar inte en sekund att jag bytte.
Blev att bygga en ny härva från grunden vid bytet också, väldigt kul och lärorikt.
Vemshärva.jpg
Vemshärva.jpg (318.96 KiB) Visad 3561 gånger
IMG_20220721_123234.jpg
IMG_20220722_152556.jpg
IMG_20220722_152605.jpg
Helgen efter nationaldagen -23 körde vi igenom min 142 turbo i bänken hos Mattias, alltid trevligt
med ett besök hos Sävar Motor och inte minst när man är där med sin egen bil. 340hk och ca 400nm
blev det efter en inte allt för händelserik bänkning. Skottar på bra nu och man blir lite lagom nervös
över hur bakvagnen beter sig vid acceleration
Snapchat-766837846.jpg
Snapchat-1582257681.jpg
Nu var jag väl rätt färdig med min 142 och har inte behövt skruva nämnvärt i den sedan dess, trevligt
att bara kunna hoppa i och köra när man känner för det :)

Under tiden allt detta händer höll jag på lite i bakgrunden med min fars 142, främst småpill med b20in,
en kompis hjälpte till att fräsa upp fjäderbrunnarna i toppen så man får plats med en 32mm fjäder
för att få bättre valmöjlighet för lite mer fjädertryck.
IMG_20230717_161656.jpg
Byggde ett fäste för en b230 vevaxelgivare till nya triggern fram på veven
Snapchat-1869397548.jpg
Snapchat-1869397548.jpg (269.65 KiB) Visad 3561 gånger
Fortsättning i nästa inlägg :thumbright:
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Med B20E får VEMS

Inlägg av Trubbis »

Ett fäste för 4st Gm D585 tändspolar, en såkallad LS truck coil.
Snapchat-615492574.jpg
Snapchat-615492574.jpg (266.39 KiB) Visad 3560 gånger
Skrotade iden om att köra kamsynk med en givare direkt mot kammen utan slaktade en fördelare istället,
svarvade ett lock och monterade en hallgivare från en bmw m50 motor i locket.
IMG_20230724_172019.jpg
PXL_20240716_140341665.jpg
Hade ju planerat att köra med vemset jag plockade ur min bil men det såldes istället och köpte ett
maxxecu street till och har spenderat en del av semestern i år med att montera och göra en ny motorhärva.
PXL_20240722_103717905.jpg
PXL_20240730_094725739.MP.jpg
PXL_20240730_084812995.jpg
Fick ett gammalt extraktorgrenrör jag blästrade av och så fort det är anpassat mot resten av avgassystemet
och fått sig en lambdabung ska det få sig lite färg
PXL_20240716_135550343.jpg
Monterade en tomgångsmotor under insuget istället för den mekaniska luftsliden som satt i toppen, det
sitter ändå en vattentempgivare i det hålet nu :hihi:
Snapchat-1196372865.jpg
Snapchat-1196372865.jpg (359.86 KiB) Visad 3560 gånger
PXL_20240716_140312676.jpg
Vi får se hur det funkar med det här insuget och r-kammen men i värsta fall får man väl köpa spjällhus
och insug istället.

Jag påtar på så länge!
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 Garaget

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kul att läsa och se fina jobb med EFI B20! det ända jag kan klaga på är det 4-1 grenröret det är inte så bra. bättre med ett orginal grenrör nästan tror jag men annars ett KL fungerar riktigt bra.

vill man förbättra orginal grenröret så förläng 2 delen ca 10cm med lite längre rör och sen byt ut 1 delen till ett 2- 2.25" eller vad man nu ska ha för avgassystem? 2.5" är nog grövre än vad man behöver på en snäll motor? bara det är rakt igenom dämpare så räcker det långt.
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Garaget

Inlägg av Trubbis »

Jens Gustavsson skrev: fre aug 02, 2024 3:52 am hej kul att läsa och se fina jobb med EFI B20! det ända jag kan klaga på är det 4-1 grenröret det är inte så bra. bättre med ett orginal grenrör nästan tror jag men annars ett KL fungerar riktigt bra.

vill man förbättra orginal grenröret så förläng 2 delen ca 10cm med lite längre rör och sen byt ut 1 delen till ett 2- 2.25" eller vad man nu ska ha för avgassystem? 2.5" är nog grövre än vad man behöver på en snäll motor? bara det är rakt igenom dämpare så räcker det långt.
Tack för input! Resten av avgassystemet är 2.25" eller nått sånt tror jag, kanske bara öppnar upp byxan (2-1 delen) i originalröret och förlänger det :scratch:
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 941
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 142 Garaget

Inlägg av blackadder »

Kul projekt! Fint arbete med elen.
Vad ska du ha för spjällhus? Storlek?

/Peter

Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 Garaget

Inlägg av Trubbis »

blackadder skrev: sön aug 04, 2024 4:50 pm Kul projekt! Fint arbete med elen.
Vad ska du ha för spjällhus? Storlek?

/Peter
Tackar :)

Ska köra med originalinsuget, har en 70mm anslutning så skulle tro att det kanske är 58-60mm invändigt? Blir ju inte för stort iallafall :whistle:
Ludvig Lyttbacka
Skriv svar