ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
farandole
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jul 17, 2025 8:41 am

ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Inlägg av farandole »

Jag är ny här på forumet och har nyligen börjat intressera mig för äldre turbobyggen. Just nu håller jag på att plocka ihop en motor baserad på en B230FT från en gammal 740, och jag har lite funderingar kring hur man bäst styr laddtrycket på ett säkert sätt utan att gå all-in på dyra moderna lösningar.
Jag har läst om både manuell boost controller och öppna/slutna system med elventiler som styrs via original eller eftermarknadsboxar – men vad funkar egentligen bäst för ett enkelt gatbygge där man kanske siktar på 0.9-1.0 bar?

Har ni några rekommendationer kring:
  • Billig men pålitlig laddtrycksstyrning?
  • Om man bör behålla original wastegate eller byta till extern?
  • Hur mycket man vågar ladda på en standard B230FT innan man måste börja byta internals?
Tacksam för alla tips och länkar till trådar eller guider här på forumet!
Boost löser det mesta – tillmonkey marts det inte gör det.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Inlägg av Hasse Bus »

Förut fanns det en mycket bra och informativ flik som hette artiklar när man loggade in på hemsidan.
Den är dessvärre helt borta nu, kanske går det att få tillbaka den?
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Inlägg av niklas117 »

Nu vet man inte riktigt vad du ska ha för prylar på motorn, men om man utgår från att de är mer eller mindre org med trimchipp så är en ptsventil de smidigaste för o styra ladd. Ska du mappa så är en magnetventil värt pengarna i mitt tycke.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Inlägg av niklas117 »

Nu vet man inte riktigt vad du ska ha för prylar på motorn, men om man utgår från att de är mer eller mindre org med trimchipp så är en ptsventil de smidigaste för o styra ladd. Ska du mappa så är en magnetventil värt pengarna i mitt tycke.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Inlägg av Cedric »

För traditionell styrning på min antika bil kör jag med en tryckluftsregulator 0-3bar från Riegler, inte jättedyr och väldigt stabil.
Bilagor
100805-100808_637-10-d_iso.jpg
100805-100808_637-10-d_iso.jpg (20.03 KiB) Visad 28 gånger
Porsche 924 turbo
Skriv svar