Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Om du får hem mätarna och de råkar vara Farenheit-PSI så kan du alltid sälja Boost-mätaren till mig. Jag tar gärna en PSI då jag ska köra kompressor (och då är det brukligt att snacka PSI istället). Om det är den på bilden då, upp till 30PSI. Den till 20 kommer kanske inte räcka till.
Har själv tänkt beställa en sån så...
Varifrån beställde du förresten?
Har själv tänkt beställa en sån så...
Varifrån beställde du förresten?
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag har just beställt en grej från Summit som jag ville ha tag i och inte var så jättedyr så jag gjorde det mest för att testa(och dessutom fanns den inte att få tag på i sverige)
Grejjen kostade 1179:- inkl. ca 20 dollar i avgift som dom lägger till för att skicka utomlands
Dagen efter drog dom 475:- för frakt, och nu idag när jag hämtade ut det fick jag betala 525:- för tull och moms
Valde 7-21 days airmail, fick det på lite mindre än 2 veckor(ungefär samma tid som det brukar ta för mig att få paket från göteborgsområdet...)
Summan av kardemumman, beställde en grej för 135 dollar, fick betala 2179:-(16:-/dollar
), men jag fick iaf en keps och lite klibbor 
Grejjen kostade 1179:- inkl. ca 20 dollar i avgift som dom lägger till för att skicka utomlands
Dagen efter drog dom 475:- för frakt, och nu idag när jag hämtade ut det fick jag betala 525:- för tull och moms
Valde 7-21 days airmail, fick det på lite mindre än 2 veckor(ungefär samma tid som det brukar ta för mig att få paket från göteborgsområdet...)
Summan av kardemumman, beställde en grej för 135 dollar, fick betala 2179:-(16:-/dollar

- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Summit delar
Ett bra tips är att beställa med nån firma här i sverige.
Kolla på nitroz.se där annonserar dom.
man brukar inte behöva betala mer än 12-13 kr/dollarn för delarna och då är allt inräknat,till sverige.
vet att en firma från skellefteå kör nångra gånger om året.
mvh Marcus
Kolla på nitroz.se där annonserar dom.
man brukar inte behöva betala mer än 12-13 kr/dollarn för delarna och då är allt inräknat,till sverige.
vet att en firma från skellefteå kör nångra gånger om året.
mvh Marcus
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Blev inte så mycket gjort på bilen ikväll förutom att bakaxeln plockades ner. Den axeln jag hade liggandes på sidan var sönderfärsad. Dock så undrar jag en sak. Vad är de för skillnad på en 1031-axel och en "vanlig" axel? Den axeln som satt på bilen, troligtvis en org 75-axel, den har precis samma hus och ser precis likadan ut som Filips 1030-axel. Hur identifierar man axlarna? Kan jag sätta in lamelldiffen i den axeln som satt på bilen nu? Alltså från 75? För drevet på ingående axeln i 1031-axeln var nämligen färs. Går ej att rädda. De är därför jag frågar. Väldigt tacksam för svar!
Imorrn äre tisdag, förhoppningsvis kan ja forska mera då.
Imorrn äre tisdag, förhoppningsvis kan ja forska mera då.

otur med bakaxlen, tur att det är en volvo...
skillnaden mellan 1030 och 1031 axlarna är väl att själva pinjongen är grövre på 1031an, själva lamelldiffen kan du flytta över till 75a axeln.
även drivaxlar kan skilja mellan axlar, har sett 1031or som har haft en grövre drivaxel på ena sidan och en klenare på andra så man får kolla vad som sitter.
Om du inte vill byta till 1030 axel så har jag några lösa drevsatser liggandes till 1031 hemma i lagret, frågan är ju vilken utväxling du vill ha, har en hög med 3.54 drevsatser vet jag då på direkten, frågan är om det är för högt ?
skillnaden mellan 1030 och 1031 axlarna är väl att själva pinjongen är grövre på 1031an, själva lamelldiffen kan du flytta över till 75a axeln.
även drivaxlar kan skilja mellan axlar, har sett 1031or som har haft en grövre drivaxel på ena sidan och en klenare på andra så man får kolla vad som sitter.
Om du inte vill byta till 1030 axel så har jag några lösa drevsatser liggandes till 1031 hemma i lagret, frågan är ju vilken utväxling du vill ha, har en hög med 3.54 drevsatser vet jag då på direkten, frågan är om det är för högt ?
UltraliteNicke Nyman skrev:Misstänkte de.... Ultra Lite är ju nån sorts av "lättare" mätare som jag förstått de hela... Jagar man vikt vill säga...
De ja köpte var väl mera för att de passade min Autometer varvräknare.![]()
Får väl se när ja får grejorna vad jag får betala... Inte så mycket hoppas jag..
Är det inte bara en design grej.
PSI o Farenheit är ju ingen match att lära om sig.
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Tack Oskar!
Som sagt ska jag forska vidare ikväll, samt förstärka mina bärarmar.
Men de jag tyckte va lite lustigt var att på undersidan av axeln från 75an så satt de "kyl-flänsar" men inte på 1031-axeln? Skumt tycker jag! Men tur att de är en Volvo då så jag kan flytta över lamelldiffen. Hade blitt drygt o köpa en ny. Angående drivaxlarna så ser dom precis líkadana ut på 1031an och 75-axeln. Kollade detta igår. Och på 1031-axeln stod de dessutom att de var en 1031-axel.
Jag blir bara förvirrad. Dock så var de ju ingen lamelldiffad 1031a så då kanske de är "vanliga" drivaxlar på den.
MVH
Som sagt ska jag forska vidare ikväll, samt förstärka mina bärarmar.

Men de jag tyckte va lite lustigt var att på undersidan av axeln från 75an så satt de "kyl-flänsar" men inte på 1031-axeln? Skumt tycker jag! Men tur att de är en Volvo då så jag kan flytta över lamelldiffen. Hade blitt drygt o köpa en ny. Angående drivaxlarna så ser dom precis líkadana ut på 1031an och 75-axeln. Kollade detta igår. Och på 1031-axeln stod de dessutom att de var en 1031-axel.
Jag blir bara förvirrad. Dock så var de ju ingen lamelldiffad 1031a så då kanske de är "vanliga" drivaxlar på den.
MVH
-
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
Mät ingreppet på kuggarna på kronhjulet så kommer du att se skillnaden på 1030 vs 1031. 1031 är ca 5 mm bredare, och drivaxlar finns det 2 varianter. Om du kollar i centrum på fälgen så finns en med bara en slät grop in och den andra har 2 gjutna "klackar" mot varandra. Svårt att beskriva, vad som mer skiljer dom åt är en bra fråga.